Även om S är tätt knutet till arbetsmarknaden så är de ännu tätare knutet till makten.
Sen tror jag iofs fenomenet "allt till alla" blir en naturlig följd av att vara ett stort regeringsbärande parti som helst siktar på egen majoritet. Det blir förstås ännu mer en naturlig följd i USA:s tvåpartisystem och jag kan tycka att det är osunt när det blir så även i Sverige, där parlamentarismen egentligen borde uppmuntra till mer "spetsiga" partier som istället gör upp genom kompromisser och allianser, men så fick vi decemberöverenskommelsen...
Men om jag skall försöka koppla tillbaka till trådens ämne på något sätt så tror jag arbetsmarknaden kan bli nästa stora politiska fråga som kommer kräva stora politiska omsvängningar. Jag avser alltså den stora förändring av arbetsmarknaden som redan skett under en längre tid genom bl.a. globalisering, men som nu accelereras allt mer genom AI- och automatiseringsiver. MAGA har på sätt och viss fångat upp frågan, men än så länge är lösningarna mest fokuserade på tullar och invandringsfrågan (som i sig är viktig, men av delvis andra skäl). Däremot har de lierat sig med techmiljardärer som Elon Musk och Peter Thiel som man kan misstänka har intressen av helt andra skäl än vurmande för USA:s arbetstagare.
Årets nobelpristagare i ekonomi är högaktuella om man vill sätta sig in i frågan, men mycket få politiker verkar ens ha börjat sätta sig in i vad de eller andra har skrivit om saken.
För svensk del är det kanske borgerligheten som kommer tvingas till det största slaktandet av heliga kor (nyliberalismen och övertron på att marknaden automatiskt löser allt), medan socialdemokratin egentligen historiskt sett skulle vara positionerade för att driva frågan om hur man på 2000-talet och i dagens tech-era kan skapa förutsättningar som skapar välståndsökning för en bred allmänhet, men de har hittills visat sig totalt oförmögna att förstå ens sina egna rötter och kan enbart servera lösningar stansade ur samma mall som funkade för 50-100 år sedan.