Pressa ur styraxel med/utan värme?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Som rubriken antyder undrar jag om man behöver värma upp presspassningen mellan nedre krona och styraxel innan man pressar. Måste ha svar ikväll senast! :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Men hur får man det undre styrlagret av styraxeln, sitter ju som fan! Min axel är av aluminium så värmer man den blir det bara ännu svårare...
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Men hur får man det undre styrlagret av styraxeln, sitter ju som fan! Min axel är av aluminium så värmer man den blir det bara ännu svårare...
Jag brukar göra ett snitt med en liten kap och sen spräcka lagerbanan med en huggmejsel i spåret.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
ett långt dorn sen bara knacka, eller en expanderande avdragare och en draghammare ( en så kallad Runk)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag brukar göra ett snitt med en liten kap och sen spräcka lagerbanan med en huggmejsel i spåret.
Första ringen är inget problem att kapa men den andra, shit...
DSC_0012_01.jpg
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har bara gjort det en gång, då gjorde jag som sportbike föreslog ovan. Dremelliknande verktyg med liten kapskiva, såga igenom nästan hela, in med en mejsel och knäck återstoden. Hakuna matata.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Satte upp axeln i skruvstycket så att endast lagret vilade mot backarna sen försökte jag slå ur axeln med en slägga men den rubba sig inte det minsta.

Just det ja, axeln var av alu...

Bryt bort korgen och lägg ett snitt diagonalt över så nära kanten du kan och klappa till enligt ovan beskrivet, dom spricker riktigt lätt bara dom får en tydlig brottanvisning.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Just det ja, axeln var av alu...

Bryt bort korgen och lägg ett snitt diagonalt över så nära kanten du kan och klappa till enligt ovan beskrivet, dom spricker riktigt lätt bara dom får en tydlig brottanvisning.
Jo fast man kan inte kapa invändiga hörn med en klinga, det är praktiskt omöjligt.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men man kan slipa igenom lagerbanan,även "i hörnet".
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Testade att kapa och knacka igår hände inte ett skvatt. Stumt så in i...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag gissar att kragen under lagret är av alu och tillhör axeln?

Slår du bara utanför den och på lagret så ska det släppa relativt enkelt. Värma grejerna brukar hjälpa.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag gissar att kragen under lagret är av alu och tillhör axeln?

Slår du bara utanför den och på lagret så ska det släppa relativt enkelt. Värma grejerna brukar hjälpa.
Ja den tillhör axeln och jag har testat och slå av lagret, sitter som berget. Värme hjälper inte, testat det också.
 

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Ett bestämt slag med en huggmejsel radiellt mot axel/lager dvs mellan lagerbanan och aluminiumstoppet.
Så har jag gjort ett par gånger med lyckat resultat och det är så det beskrivs i servicemanual, R1 iofs.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo fast man kan inte kapa invändiga hörn med en klinga, det är praktiskt omöjligt.

Fast det behöver du inte, det räcker om du går djupt på resten av lagret.

Snittar du med brant vinkel över lagret når du tillräckligt för att du med lätthet skall spräcka det.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Duger inte detta?
DSC_0016_01_01.jpg
Jo, lägg lagerbanan mot nåt stumt nu, sätt in en huggmejsel i spåret och slå på med släggan (typ 3kg kort skaft).
Huggmejseln ska pressa isär, inte klyva sista biten :fakta så se till att den skarpa eggen inte tar i botten innan du klappar till. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top