Prisklass

Mathce

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
------
Vad ligger hojjar för i prisklass egentligen.
Svårt att veta, kollar man på blocket, finns de ju dem som säljer för 1000
Bör tillägga att ja kan inget om MC Cyklar, vill köpa en relativt billig hojj, inte alltför gamal, senast 04-05 kanske.
Vet inte nackdelarna med en för gamal heller så...
Men vad får man ge för en liten hojj som inte är max 4-5år ?
Och om man tittar på äldre cyklar, är de väldigt dåligt att ta en äldre cykel.
Vill ju ha något som man slipper pyssla med så mycket som möjilgt och som ändå fungerar.

ZZR Årsta

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
2002, Kawasaki ZZR 600
Du måste nog vara lite mer specifik i din fråga. Din fråga är ju som att fråga hur många sandkorn det finns i Sahara. För 1000 kr får man nog inget annat än en hoj i skala 1:18.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur långt är ett snöre....?!

Ursprungspris, ålder, mätarställning samt tillgång & efterfrågan styr... svårare än så är det inte.

Tusan

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
I köpartagen
Jag tycker att priserna överlag på t.ex blocket ligger alldeles för högt. Möjligt att inte säljarna tycker de men då köper jag ju inte dennes hoj eller! hehe..

Frusch

Ååhhh nej nu blir det trubbel
Gick med
15 Aug 2004
Hoj
cbr 600
Allt beror på vad du letar efter för typ av hoj men efter som du är inne på sporthoj kan vi anta att det är en sådan du är intresserad av?

Priserna varierar beroende på säsong då hojarna tenderar att öka i värde då efterfrågan är större framåt våren/sommaren.

På blocket kan man hitta alla prisklasser men de flesta är ofta övervärderade enligt mig.

Du vet att du vill ha en nyare hoj som inte behöver konstantmekas men du måste nog bestämma:

Vad letar du efter för typ av hoj?
Vad har du för budget?
Tänk även på försäkringspriser samt skyddsutrustning kostar en slant.

//Frusch

MrCrowley

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Hoj
CBR1000F
Vad ligger 4-5 år gamla bilar i för prisklass egentligen? Allt är ju relativt.

Börja med att titta på Kawasaki Er-5. Den brukar vara poppis då den är billig i inköp och håller bra.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
En 4-5 år gammal hoj bör väl ligga nånstans från 10000:- upp till 200000:-, dvs meningslöst att ange ett intervall.
Ungefär som en bil Kia eller Ferrari, beror ju på vad vi pratar om.

Bättre att du länkar till hojar på blocket som du tycker tilltalar dej så kan vi hinta om priset verkar rimligt samt tipsa om liknande maskiner.

Vad gäller "pyssla med":
Endast hur hojen är skött spelar roll, en 3 år gammal maskin kan behöva extremt mycket pyssel medan en välskött -80talare kan gå tusentals mil med bara olje och däcksbyte.

Mathce

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
------
Ja eftersom jag inte kan n[gonting om MC Cyklar s[ 'r de v'ldigt sv[rt.
Den andra tr[den handlar v'l om vad f;r mc ja kanske ska k;pa och denna om vad priserna ligger p[ nu f;r tiden.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ja eftersom jag inte kan n[gonting om MC Cyklar s[ 'r de v'ldigt sv[rt.
Den andra tr[den handlar v'l om vad f;r mc ja kanske ska k;pa och denna om vad priserna ligger p[ nu f;r tiden.

Jo, men vi ber dig hjälpa till.

Säg hur mycket du är beredd att betala så hjälper vi dig hitta bra hojar i den prisklassen istället.

Att fråga var hojarna ligger i pris är en "hur långt är ett snöre"-fråga.

Om man tittar på bilar på blocker från 2004-2005 så finns det bilar i spannet nio tusen till sex miljoner....

Du förstår problematiken? (annars har vi problem)

Mathce

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Hoj
------
Ja som sagt är de svårt, ja vet inte vad man får för 20.000 tex.
men ett spann på 20-50 tusen kanske.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Köp en helt ny Kawasaki er6-n för drygt 60000 hos en handlare. Skitbra instegshoj och erkänt rolig för pengarna!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
men ett spann på 20-50 tusen kanske.

Kan du lägga upp till 50' så stämmer jag in i hyllningskören och rekomenderar en Er-6n jag med. Ett annat lämpligt alternativ är SV650. Båda dessa går att hitta fina exemplar av för under 50'.

För 20-30 hittar du en hoj men det blir inte så roligt och kan krävas att du skitar ner dig då och då.

För 30-40 kan du hitta en rimlig nybörjarhoj.

För 40-50 kan du välja och vraka.

Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag kollar på R1 04-05. Ligger mellan 75 och 90 på blocket, realistiskt pris borde vara: 65-75 beroende på skick och miltal.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
En sak förstår jag inte...

Många som är nya på detta forum verkar veta mkt lite om hojar öht och då ställer jag direkt frågan!

Hur intresserade är ni egentligen?

Jag har under hela mitt liv varit intresserad av mc men inte haft råd med en egen! Redan innan jag tog kk osv kände jag till många modeller och märken! Som lillkille gick man och dregla över gsxr-1100, zzr1100, katana osv men många nya verkar vakna en dag och vilja åka mc helt ur det blå???

Jag klagar inte på att vi får nya medlemmar till mc kollektivet men undrar mer hur man kan vara så oinsatt då mc för 99% är en hobby och dessa tenderar man vara intresserad att lära sig om!

Har jag fel så rätta mig gärna!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
mc för 99% är en hobby och dessa tenderar man vara intresserad att lära sig om!

...och det är väl just för att lära sig som de ställer frågor?

Blir man någonsin för gammal för att skaffa sig en ny hobby?

Är det finare och mer "äkta" att ha skaffat sig en hobby som barn än att göra det som vuxen?!

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1 -09
...och det är väl just för att lära sig som de ställer frågor?

Blir man någonsin för gammal för att skaffa sig en ny hobby?

Är det finare och mer "äkta" att ha skaffat sig en hobby som barn än att göra det som vuxen?!

Det tar inte speciellt lång tid att komma underfund med vilken kategori av hoj man fastnat för. Det måste ju varit nåt specifikt som tilltalade. En hobby ploppar inte bara upp ur ingenting.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det tar inte speciellt lång tid att komma underfund med vilken kategori av hoj man fastnat för. Det måste ju varit nåt specifikt som tilltalade. En hobby ploppar inte bara upp ur ingenting.

Antalet båtintresserade är garanterat större hemma i den skärgårdsstad där jag är uppvuxen i än t.ex i min studentstad, Örebro där man får nöja sig med Hjälmaren....
Jag är rätt säker på att många örebroare som får ett nytt båtintresse i samband med att de flyttar ut till skärgården kommer göra bort sig många gånger om när de börjar ställa korkade frågor om båtar....

Själv ser jag inget märkligt i att folk som inte kan ett dyft om hojar blir sugna på att skaffa en själv.

Att dag ut och dag in se hojar passera mellan köerna när man själv sitter fast i en bil kan väl få v em som helst att vilja byta fordon. Och om man saknar motorkunniga vänner och aldrig haft någon i familjen som haft ett intresse så måste man givetvis börja på noll....

Så istället för att kräva "förkunskaper" för att fråga på SH och ifrågasätta "äktheten" i intresset så kommer iaf jag fortsätta hjälpa till så gott jag kan.

Jag kan noll och skit om fotboll jämfört med mina fotbollsdårar till polare som kan all statistik om engelska ligan sedan -82 men jag kommer likförbannat ta mig rätten att kläcka kommentarer om mina åsikter de gånger vi ser VM tillsammans.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM