Ok jag tar dig på orden!
Tänk er att Ni vaknar på morgonen och det första Ni gör är att spotta er fru/sambo i ansiktet. Sedan när barnen/hunden kommer och vill leka så spottar Ni dom i ansiktet. Sedan går Ni ner i garaget, öppnar oljelocket på er mc och tömmer ert morgonurin ner i motorn. Vidare går Ni ut och skallar tidningsbudet på näsan bara för att.
Varför är Ni sådana?
Jo! Ni köper motorolja på Biltema. Varför hatar Ni er mc så mycket att Ni förvägrar den det bästa för att innanmätet, dvs hjärtat ska ge er många roliga trogna mil och upplevelser. Förstår Ni inte att motorcyklar har en själ och att mc-kultur är relion?
Varje fredag klockan 18:00 går jag ner i garaget och tar fram en stol. Tänder ett stearinljus för stämningens skull. Sedan häller jag upp 6cl Glen Scotia, Dun Bheagan collection från 1975 till mig själv. Sedan 3cl av samma sort till min Yamaha och ställer glaset på tanken, naturligtvis med en bit 20x20cm vit silkesunderlägg för att skydda lacken samt framhäva färgen på wiskeyn i skenet från stearinljuset. Flyttar stolen lite närmar så jag kan klappa höger sida av motorn och skålar med hojen förvissad om att den har fått allt det bästa av däck, kedja, bensin, service, vax, tvätt och kärlek samt MOTOROLJA!
Hur kan man behandla sin mc på det förnedrande sätt genom att hälla mc olja från Biltema i detta japanska precisions instrument kallat motor. Tänk er alla ingenjörer jobbar i 4år med ett enda mål och det är att optimera en mc med avseende på vikt, prestanda och hållbarhet och Ni judas-qvislingar stöter dolken rakt in i deras hjärtan genom att långsamt döda deras livsverk, med Biltemaolja.
Ni som säger att Biltemas mc olja uppfyller klassningarna. Jag har pratat med två stycken av dom ledande tillverkarna som sa följande till mig:
Företag är aldrig intresserade av att minska sina marginaler vid försäljning av sina produkter. Vad gör man om man vill sälja en produkt i stora volymer till lågt pris.
Jo! Man tar en enklare basolja och tillsätter inga eller nästan inga aditiv så att den klarar MINIMIKRAVEN för en klassning. Enklare olja skulle enligt dom i ogynsamma varma körförhållande, cracka och inte klara livslängdsambitionerna.
Är det så farligt om oljan skulle vara lite bättre?????
Till och med i Polen har dom ett lagstadgat krav på att oljetillverkarna som säljer/tillverkar olja till fordon ska ange i procent hur mycket syntetolja det finns i en delsyntet samt hur mycket av oljan är tillsatt aditiv. I Sverige så kan en mineralolja ha tillsatt 0.5% syntet för att få kallas delsyntet. Huga!
Men visst är det väl så att det är körförhållanden som ska råda vid oljeval samt man kan väl glutta i manualen vad dessa snedögda ingenjörer har rekommenderat att deras livsverk ska smörjas med.
Slutsats:
Jag har inga fakta på att Biltemas olja skulle vara sämre eller att dyrare oljor skulle vara bättre men jag ser faktiskt inte besparinspotentionalen i att köpa 3,6L olja för 59:- på Biltema mot att köpa Castrol, OkQ8, Motul, etc för 120:-
när man tittar på vad man lägger på däck, service, drivpaket, försäkring, skinnställ, etc. Inte ens "många bäckar små" biter på mig i det fallet. Ni som köper Biltema olja, viker Ni era oljefilter själva också?
Nästa fredag ska jag nog testa Millburn Raw Cask från 1974 med min ögonsten. Den förtjänar det bästa