Prisvärd olja på Jula

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
jag har alltid kört med motul..får burken för 350 kr . är ett ganska shyst pris anser jag ,..

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
Suzuki GSXR1000
Fick köpa vad som fanns på orten en Lördag, vill se om det var det var mitt val av olja som var fel. Vilket det var. Givetvis finns det bättre olja än vad jag köpte. Men denna får hänga med tills nästa oljebyte.:huvet

Jag skulle dock ALDRIG köra på en halvsyntet. Men din hoj kanske är mer lämpad till det?

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Motul har gett mig förtroende, så på det spåret tänker jag fortsätta vandra.
Biltemas oljor är säkert kanon, men jag betalar hellre för motul.

Ang. Starta oljor så är det väl Kendall som är ägare utav märket?
Får nog fråga Starta killen detta nästa gång jag ser honom i skarvik!

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
På vilket sätt?

:va

Bytte till Motul och tyckte att hojen blev smidigare i låda och koppling.
Mycket möjligt det kan ha blivit likadant med Biltema/Starta olja oxå, men det har jag ännu inte testat.
Bra Rekommendationer, Trevliga säljare samt att man får fina nyckelband och dekaler å dylikt. :rolleyes:
Sånt skapar förtroende!

Dr.Bike

Guest
Orkar inte läsa tråden.
Har bara läst inlägg ETT.

Och NT: Du har HELT rätt i dina pokuleringar...

Men.. ;)

Prisvärd?

Tja, kanske?

Men för 69 spänn KAN du ju (LÄTT) om du vill, få en MYCKET bättre helsyntetiskk olja.

Men ok...alltnog... den oljan på Jula (som oxå JAG sett) är ju bra mycket prisvärdare än mången annan olja...

Men jag vet vad du tänker:
Did he take six Biltema, or did he take five Jula?
Okej... go ahead punk! Make my day! ;)

.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jag har inte bytt olja på ett år och 700 körda mil. Oljan som ligger i är nån Valvoline halvsyntet. Än så länge har den inte gått sönder, men jag ska nog ta och byta snart så den inte trillar i bitar. :rolleyes:

Dr.Bike

Guest
Bytte till Motul och tyckte att hojen blev smidigare i låda och koppling.
Mycket möjligt det kan ha blivit likadant med Biltema/Starta olja oxå, men det har jag ännu inte testat.
Bra Rekommendationer, Trevliga säljare samt att man får fina nyckelband och dekaler å dylikt. :rolleyes:
Sånt skapar förtroende!

Du vet inte hur rätt du har.
Den gemenen kunden har inget som helst kvalitetsbegrepp...
Lite indinapärlor kan få dessa kunder att känna förtroende för en i övrigt rätt standardmässig produkt.

Jag har inte bytt olja på ett år och 700 körda mil. Oljan som ligger i är nån Valvoline halvsyntet. Än så länge har den inte gått sönder,

Hur vet du det?

(de flesta oljor, hel och delsyntet klarar MINST 1000 mil ja)

Sen kan man ju reflektera över endast 700 mil på ett år... ;)
Samt HUR du körde?
Som en kärring eller som ett svin? (i klartext: driftsförhållandena är viktigare än milen sålänge man talar om så få mil)

Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Hoj
Monster 900
Vad är det för viskositet på vanlig standard olja?
Hel syntet eller ej?

Vet ej vad som varit i sedan innan, därav frågan.

Honda 929 -00

RWD

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
XT600e -99
Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.

Och jag har haft 2 hojar där Castrol GPS inte funkade alls. Kopplingen klibbade ihop, det gick knappt att lägga i växeln vid kallstart (Kawa GPZ600 resp. Suzuki DR600).

På tal om dödssynden att köra 700 mil utan att byta (! :) ) så får jag bikta mig....jag har låtit min 200 mil körda olja ligga i hojen under vintern! (fyyy på mig). Väntar bara på motorraset nu.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Motul är det enda jag någonsin kommer att hälla i mina maskiner.
Blejden fick OK:s SBK Racing för 1 månad sen, böt den efter 2 veckor mot Motul 300V med resultatet att det blev lättare och växla,jämnare gång i motorn och piggare.
Allt detta pga att min motard skar efter 3 varv på Gotland Ring i uppvärmningstempo innehållandes OK:s 10-40 halvsyntet.
Min mek bannade mig då och varnade mig för framtida konsekvenser av det märket.Vid klyvning av motorn kändes oljan blöt men ej klibbig.Resultate blev Skuret vevstakslager och skuret kolvlager samt slitage i oljepumpen.Oljan som var i innan jag spillde i okk-oljan var Shell Super Advanced Formula 10-40.
Mekan påpekade att dessa skärningar var resultat av långvarig osmörjande olja.Så aldrig mer nåt annat än Motul i mina spisar....

Dominator-Rocks

Guest
Motul är det enda jag någonsin kommer att hälla i mina maskiner.
Blejden fick OK:s SBK Racing för 1 månad sen, böt den efter 2 veckor mot Motul 300V med resultatet att det blev lättare och växla,jämnare gång i motorn och piggare.
Allt detta pga att min motard skar efter 3 varv på Gotland Ring i uppvärmningstempo innehållandes OK:s 10-40 halvsyntet.
Min mek bannade mig då och varnade mig för framtida konsekvenser av det märket.Vid klyvning av motorn kändes oljan blöt men ej klibbig.Resultate blev Skuret vevstakslager och skuret kolvlager samt slitage i oljepumpen.Oljan som var i innan jag spillde i okk-oljan var Shell Super Advanced Formula 10-40.
Mekan påpekade att dessa skärningar var resultat av långvarig osmörjande olja.Så aldrig mer nåt annat än Motul i mina spisar....

Hur ser man att oljepumpen har blivit/ är sliten?

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03

Polarn har en Bumse offroad av ökenmodell med 1157cc, den skall endast gå på Motul enl BMW.
Min mek som är gammal motorbyggare berättar att alla motogp.hojae går på Motul, står det nåt annat på cyklarna är det endast reklam.Han berättade att det stall han mekade för 1 gång i tiden var sponsrade av Statoil, när oljan kom var det bara att sälja den till någon och köpa Motul.:D

Dominator-Rocks

Guest
Polarn har en Bumse offroad av ökenmodell med 1157cc, den skall endast gå på Motul enl BMW.
Min mek som är gammal motorbyggare berättar att alla motogp.hojae går på Motul, står det nåt annat på cyklarna är det endast reklam.Han berättade att det stall han mekade för 1 gång i tiden var sponsrade av Statoil, när oljan kom var det bara att sälja den till någon och köpa Motul.:D

Det du säger är alltså att Motul är bäst och det finns ingen annan olja som är lika bra?

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Min mek säger det.Jag gör bara som han säger....
Han är dessutom en vän...

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Köper Statoils mc-olja på lösvikt.
Har för mig att den kosta ca 75 kr/l, finns ingen anledning att köpa nån skitolja på Jula då.

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03

Det jävliga var ju att han fick rätt i motardfrågan,,,,,-Den kommer att skära sa han när jag sa vilket märke jag spillt i.
Tyvärr kostar den lektionen nu mig 10K i reservdelar med rabatt.
Det är ju bara 1 kolv med rinagar med lager med vevstake med lager samt 1 oljepump.
Blejden har ju 4 cyllar.Törs inte ens tänka på vad det skulle kosta.:huvet
:fyllisar

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha