Fick köpa vad som fanns på orten en Lördag, vill se om det var det var mitt val av olja som var fel. Vilket det var. Givetvis finns det bättre olja än vad jag köpte. Men denna får hänga med tills nästa oljebyte.
På vilket sätt?
Bytte till Motul och tyckte att hojen blev smidigare i låda och koppling.
Mycket möjligt det kan ha blivit likadant med Biltema/Starta olja oxå, men det har jag ännu inte testat.
Bra Rekommendationer, Trevliga säljare samt att man får fina nyckelband och dekaler å dylikt.
Sånt skapar förtroende!
Jag har inte bytt olja på ett år och 700 körda mil. Oljan som ligger i är nån Valvoline halvsyntet. Än så länge har den inte gått sönder,
Ville bara upplysa om ett problem som uppstod vid oljebyte på en FZR1000 -95
Många tycker att biltemas olja för motorcyklar är bra. Så jag testade också, vilket slutade med att jag fick byta olja igen. Mc´n är ju inte ny direkt så jag tänkte att den tjockare oljan skulle bli bra (15w-40). Första gången jag startade den gick det bra, men sen började den slira på startkopplingen. Så efter lite sökande på nätet efter andra som hade liknande problem, så kom jag fram till att det måste vara oljan som inte passade för min motor. Efter byte till en kvalitetsolja med annan viskositet 10w-40 (Fabrikat: Castrol Power 1 GPS 4T) så var problemet borta. Kan hända att det skulle gått med biltemas röda racingolja 10w-40, men vill inte chansa igen.
Motul är det enda jag någonsin kommer att hälla i mina maskiner.
Blejden fick OK:s SBK Racing för 1 månad sen, böt den efter 2 veckor mot Motul 300V med resultatet att det blev lättare och växla,jämnare gång i motorn och piggare.
Allt detta pga att min motard skar efter 3 varv på Gotland Ring i uppvärmningstempo innehållandes OK:s 10-40 halvsyntet.
Min mek bannade mig då och varnade mig för framtida konsekvenser av det märket.Vid klyvning av motorn kändes oljan blöt men ej klibbig.Resultate blev Skuret vevstakslager och skuret kolvlager samt slitage i oljepumpen.Oljan som var i innan jag spillde i okk-oljan var Shell Super Advanced Formula 10-40.
Mekan påpekade att dessa skärningar var resultat av långvarig osmörjande olja.Så aldrig mer nåt annat än Motul i mina spisar....
Hur ser man att oljepumpen har blivit/ är sliten?
På den satt en Impeller som vid rotation hackade runt i stället för att snurra.Dålig smörjning i pumpen och sedemera i hela motorn.
Polarn har en Bumse offroad av ökenmodell med 1157cc, den skall endast gå på Motul enl BMW.
Min mek som är gammal motorbyggare berättar att alla motogp.hojae går på Motul, står det nåt annat på cyklarna är det endast reklam.Han berättade att det stall han mekade för 1 gång i tiden var sponsrade av Statoil, när oljan kom var det bara att sälja den till någon och köpa Motul.
Min mek säger det.Jag gör bara som han säger....
Han är dessutom en vän...
Han är köpt
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |