Privat uppkörning

lill Tim

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2011
Ort
helsingborg
Hoj
Suzuki rf600r -94
Efter mycket väntan närmar sig äntligen uppkörningen. Jag har bara ett litet problem och det är lågfartsdelen, jag köpte en Suzuki rf600 som jag ströp till 25kW då jag ska ta begränsat. Jag har upplevt att den är väldigt svårkörd i lågfartsdelen.

Min fråga: När man kör lågfartsdelen räknas det då som inhägnat område? För jag har en släkting som har en Honda CBsevenfifty som är lite lättare att hantera men den är ostrypt. Min tanke var då om man skulle få köra den i inhägnat område och sen köra min egen ute i trafiken.

Någon som har några erfarenheter av detta?
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Menar du att du tänkte byta hoj till Hondan när det är dags för lågfartsdelen, och köra Suzukin på de övriga delarna?
Har aldrig hört talas om att någon använt två hojar vid uppkörningen, och vet inte om det ens är tillåtet.
Ring Transportstyrelsen och fråga.
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Dumt att krångla till det. Välj den som du känner dig mest bekväm med. Alltför många klagar på svårigheten för banorna trots att man inte övat tillräckligt.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
du får inte byta hoj på uppkörningen. och speciellt inte till en ostrypt om du kör upp för strypt.
 

furulund

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki-05
Tänkte sno tråden lite eftersom att min uppkörning närmar sig, och jag planerar också att köra privat med min kawasaki er-5. Jag kör upp för begränsad effekt (står i regpapprerna att den är strypt till 25 kw) Hur det är i verkligheten vet jag inte. Vad krävs för att få köra upp med egen hoj, kommer kontrollanten att besikta den? borde jag medela det i förväg? Styret knakar lite när man ger fullt utslag med det och att en bit av centralstödet saknas, samt att strypningen kanske är bortagen, problem?

Jag har hört ryktesvis att lagen kan komma att göras om så att A begränsad inte automatiskt övergår till tung, hur ligger det till med det?
 

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
du får inte byta hoj mitt under uppkörningen nej. som tidigare nämnt - övning ger färdighet. tänk på att du ska köra den när du fått ditt körkort då är det väl lika bra o kunna köra just den och inte någon annans hoj?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Manöverdelen görs antagligen på ett inhägnat område. Men du får inte göra manöverprovet på en tung hoj om du ska köra upp för 25kW.

http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/ kan du även se att det står "Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet."


Tänkte sno tråden lite eftersom att min uppkörning närmar sig, och jag planerar också att köra privat med min kawasaki er-5. Jag kör upp för begränsad effekt (står i regpapprerna att den är strypt till 25 kw) Hur det är i verkligheten vet jag inte. Vad krävs för att få köra upp med egen hoj, kommer kontrollanten att besikta den? borde jag medela det i förväg? Styret knakar lite när man ger fullt utslag med det och att en bit av centralstödet saknas, samt att strypningen kanske är bortagen, problem?
I och med att du har beställt ett privat prov så förutsätter de att du har med dig en egen hoj som är lämplig för uppgiften. Det är inget du behöver meddela i förväg. Glöm bara inte att ta med dig regbeviset (och giltig svensk legitimation).

Effekten är ju lite svår att kontrollera på plats. Kontrollanten kommer inte att skruva isär din hoj och han/hon har rätt så garanterat inte med sig någon bromsbänk. Så sålänge du inte säger att den kanske saknar strypning så är det lugnt.

Nja, personen från Trafikverket kommer inte att göra någon större kontroll. Men du ska göra en säkerhetskontroll (på t.ex. lager, bromsar eller elsystem). Är t.ex. bromsarna då i dåligt skick kan det bli så att du inte får göra provet.

Det finns inget som säger att en hoj måste ha ett centralstöd. Plocka bort det om det inte fungerar?

Att styret knakar kan vara lite oroväckande. Det kan vara ett defekt styrlager. Det skulle i så fall kunna bli en anledning till att du inte får genomföra provet. Och det är aldrig bra att åka omkring med ett dåligt styrlager. Om det nu är det som är orsaken till att det knakar och inte någon lindrigare anledning.
 

Baztard

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2009
Ort
Ösmo
Hoj
Triumph Speedtona 955i -00
En RF är inte den ultimata hojen för konbanan kan jag säga.
Köpte min 900 av samma anledning som du, att ta kortet med den.
Visst går det att köra konbanan men det är onödigt svårt, har lite samma vändradie som en oljetanker liksom...
Jag plöjde mil med min, för att få så mycket körvana som möjligt men när det började närma sig uppkörning gick jag via skola och körde upp på deras bumse.
Kan ju säga att efter ha nött konbana med RFen så kändes det lite som att cykla BMX med skolans hoj.
 

Smirnoff

Sporthojsnörd
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Stuvsta
Hoj
CB1000RA TT600RE
... en bit av centralstödet saknas...

När du gör säkerhetskontrollen på uppkörningen ska hojen stå på centralstödet om det finns ett sådant. Om det inte fungerar kommer det att gå åt skogen redan där! Som någon annan tidigare skrev - ta bort centralstödet, det finns inget som säger att du måste ha ett sådant.
 

LCF

Medlem
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Lapplands Sydport
Hoj
2018 Yamaha Tracer 900 GT 2003 Yamaha BT1100 Bulldog
När du gör säkerhetskontrollen på uppkörningen ska hojen stå på centralstödet om det finns ett sådant. Om det inte fungerar kommer det att gå åt skogen redan där! Som någon annan tidigare skrev - ta bort centralstödet, det finns inget som säger att du måste ha ett sådant.

Finns inget som säger att det måste fungera heller.:rolleyes:
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
de brukar begära regbevis så är den bara reggad för 25 kw ska det vara lugnt.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det var uppenbart lättare en gång i tiden när jag tog mc kort.Allt över 125 cc räknades då som tung mc oavsett hästkrafter.Blir rent yr i mössan idag när man hör folk färdas på tunga mc som har ett strypt effektutag som knappt når upp till en normal gräsklippare.Förmodar att denna utveckling beror på många förares olyckor med adrenalinstinna mc som de inte kunnat hantera.Lika tokigt är det att min gamla mamma som aldrig kört mc en gång i tiden fick A kortet helt fritt när hon tog B körkort och med andra ord kan färdas på precis vad hon vill i mc väg om hon skulle få lust till detta.Hemska öde. :confused:
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Lika tokigt är det att min gamla mamma som aldrig kört mc en gång i tiden fick A kortet helt fritt när hon tog B körkort och med andra ord kan färdas på precis vad hon vill i mc väg om hon skulle få lust till detta.Hemska öde. :confused:

Åja skaffade nyss nytt körkort (gamla gick av på mitten) och fick automatiskt AM behörighet från 2011-05-09, det är inte kattskit! :yoparty

Kan numer sätta mig på vilken moppe som helst och bränna runt. :banana
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Åja skaffade nyss nytt körkort (gamla gick av på mitten) och fick automatiskt AM behörighet från 2011-05-09, det är inte kattskit! :yoparty

Kan numer sätta mig på vilken moppe som helst och bränna runt. :banana

Vi som redan har A och/eller B-kort behöver inte oroa oss för AM då vi ändå får köra vilken moped vi vill även fast det inte står :tungan
 

furulund

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2011
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki-05
Haha då har man lyckats slita ut brombelagen fram av alla bromsövningar, uppkörning imorrn så det är bara att hoppas att kontrollanten inte hör det rasslande ljudet. Jag lyckas då med allt!:yoparty
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
bra där :tummenupp. Låter ju smart att köra upp med en hoj utan någon fram broms :va.

Tar högst 10 min att fixa. Gör de.............
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top