Manöverdelen görs antagligen på ett inhägnat område. Men du får inte göra manöverprovet på en tung hoj om du ska köra upp för 25kW.
På
http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/Korprov/Fordon/ kan du även se att det står
"Samma motorcykel skall an*vändas under hela provet."
Tänkte sno tråden lite eftersom att min uppkörning närmar sig, och jag planerar också att köra privat med min kawasaki er-5. Jag kör upp för begränsad effekt (står i regpapprerna att den är strypt till 25 kw) Hur det är i verkligheten vet jag inte. Vad krävs för att få köra upp med egen hoj, kommer kontrollanten att besikta den? borde jag medela det i förväg? Styret knakar lite när man ger fullt utslag med det och att en bit av centralstödet saknas, samt att strypningen kanske är bortagen, problem?
I och med att du har beställt ett privat prov så förutsätter de att du har med dig en egen hoj som är lämplig för uppgiften. Det är inget du behöver meddela i förväg. Glöm bara inte att ta med dig regbeviset (och giltig svensk legitimation).
Effekten är ju lite svår att kontrollera på plats. Kontrollanten kommer inte att skruva isär din hoj och han/hon har rätt så garanterat inte med sig någon bromsbänk. Så sålänge du inte säger att den kanske saknar strypning så är det lugnt.
Nja, personen från Trafikverket kommer inte att göra någon större kontroll. Men du ska göra en säkerhetskontroll (på t.ex. lager, bromsar eller elsystem). Är t.ex. bromsarna då i dåligt skick kan det bli så att du inte får göra provet.
Det finns inget som säger att en hoj måste ha ett centralstöd. Plocka bort det om det inte fungerar?
Att styret knakar kan vara lite oroväckande. Det kan vara ett defekt styrlager. Det skulle i så fall kunna bli en anledning till att du inte får genomföra provet. Och det är aldrig bra att åka omkring med ett dåligt styrlager. Om det nu är det som är orsaken till att det knakar och inte någon lindrigare anledning.