Privatinstruktör Gelleråsen 26 eller 27 April

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Har bokat in mig på SMCs bankörning på Gelleråsen 26e och 27e April. Har precis börjat det här med att köra hoj och tycker det är farligt kul. Testade lite knix förra året, sen var jag fast. Ska nu som sagt testa storbana för första gången och ska ta steg 1 dag ett sen steg 2.

Hade en liten fundering på om det är någon räv här som kanske ska köra eller kan tänka sig att köra och vara "privat instruktör" till mig? Jag har inga ambitioner att bli en RR pilot (på tok för gammal) men jag vill gärna lära mig att köra på riktigt utan att känna den där nära döden upplevelsen innan varje kurva.

Jag kan tänka mig att sponsra halva banavgiften för besväret. Jag vet att SMC har instruktörer men det brukar inte riktigt bli det där fokuset eftersom det är många att hålla reda på.

Any takers?
 

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
West
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
SMC har mycket duktiga och kompetenta instruktörer du behöver inte vara orolig.
Absolut ingen bra idé att ta med någon som vid sidan skall ge dig tips och råd.
Hela upplägget kring storbana är att man under dagen delar upp steget man kör för dagen och tillsammans med övriga i gruppen även lär sig av varandra.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kör kursen dessa två dagar och ragga upp någon till vanlig bandag senare. Gick steg 1&2 i somras och det är bland det roligaste och bästa jag gjort :tummenupp
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ska du köra med en egen instruktör så ska du boka en riktig bandag istället för en kurs.
Det kommer bara bli rörigt och stressigt om du ska gå som kursdeltagare, ha genomgångar där och sen dessutom få "tips" vid sidan om som kanske helt sabbar det du ska öva på.

Blir lite kontraproduktivt om du har en instruktör som lägger tid på att ge dig övningar, sen gör du inte övningarna för att du håller på och tränar på något helt annat som nån annan sagt.

Vill du ha "mer fokus" på en SMC-körning så kör igenom steg 1-3 och nöt steg 4 sen. Eller åtminstone steg 1+2 i kursform (så besparar du dig förmodligen ett par rena nybörjarvurpor) och sen egna körningar.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Privat instruktör Gelleråsen 26 eller 27 April

TS förslag är inte så dumt kanske är att utveckla verksamheten och differentiera kursutbudet. Egen personlig instruktör för tex dubbla avgiften...
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Tack för inputen. Jag tvivlar inte ett dugg på SMCs instruktörer, jag vet att de är mycket kompetenta. Min tanke var att ha en skugga hela körningen som kan ge feedback baserat på de övningar som ska göras för att ta till sig så mycket som möjligt. Skulle gärna köra fler bandagar med andra men det var ju det här med försäkringen...:gnissla

Men jag litar på ert ord och testar först, det kanske inte alls behövs precis som ni skriver.
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
TS förslag är inte så dumt kanske är att utveckla verksamheten och differentiera kursutbudet. Egen personlig instruktör för tex dubbla avgiften...

Dessutom tar jag bara 50% av de intäkterna eftersom idén var min :rolleyes: (självklart får du Badger en liten del av detta också eftersom du förädlade min idé)
 

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Ort
Nkpg
Hoj
Daytona 675
Jag upplever det som att SMC storbana ger mer och bättre feedback än knixkurserna.

Färre adepter per instruktör och fler pass på samma dag gör stor skillnad.

Du kommer utan problem att få såpass bra kontakt med din instruktör att samtidigt som ni betar av kursinnehållet för dagens steg, dessutom hinner med att bolla egna idéer och upplevda problem samt att rätta till dom!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Låt det ta lite tid, det är mycket info du kommer få (det tycker jag är klart svårast i rollen, att inte öppna för mycket och dränka eleverna med info om vad, hur och varför...).

Det är direkt o-bra att dundra genom stegen raskt...det tar tid för att få till de där riktiga aha-upplevelserna...så personligen är jag lite emot flerdagarskurserna som "vi" kör.

Läs gärna lite i materialet som finns här http://www.svmc.se/school/Rad__Riktlinjer/ utbildningen är baserad på allt du kan hitta där, och resp instruktörs egna lilla knorr på det hela.

Var delaktig, och nyfiken, jobba tillsammans med instruktörer och övriga deltagare, så blir det bra dagar. :)

Och små steg, gå innan man springer som det heter.

Kör SMC-kurserna nu, boka in dig på inte bara fest på Gotland i sommar, där kan du hyra en personlig instruktör för en vettig slant. :)
 

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
jag tror inte du får ut så mycket mer om du har en privat lärare. på SMC kurser brukar man vara ca 4 deltagare / instruktör så det räcker gott tycker jag. försök istället att gå flera kurser istället för att lägga allt krut på en dag.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men jag litar på ert ord och testar först, det kanske inte alls behövs precis som ni skriver.

Ahaa.. såg nu att du jämför med Knix.. Då förstår jag att du känt att du kanske inte får ett personligt fokus.. men på storbanekurserna är det helt annorlunda.. då är det inte 1-2 instuktörer på typ 15 pers utan snarare kanske 1, ibland 2, på 4-5 pers.. Så du får en helt annan attention.

Som SGM skrev så kör Inte Bara Fest 4 dagar på Gotland med ett upplägg där du kan hyra en instruktör som bara koncentrerar sig på dig i ett par pass samt drar lite "teori". Tycker att det är grymt just för att du kan ta en instruktör när/om du känner för det, och bomba fritt när du känner för det.

Vad gäller försäkringen så tycker jag att det är synd att fokusera för mkt på det. Visst, förstår oron.. men ofta så är det den egna högerhanden som bestämmer om det blir dyrt eller inte :tummenupp
 

micke.r

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2004
Ort
På en udde i södra Vänern
Hoj
ZX10R
Jag upplever det som att SMC storbana ger mer och bättre feedback än knixkurserna.

Färre adepter per instruktör och fler pass på samma dag gör stor skillnad.

Precis - skulle just skriva det !!

På en Knixkurs blir det inte alltid så mycket feedback (beroende på var och vilken man kör) - men på storbanekurserna brukar deltagarantalet för det mesta ligga mellan 3 och 5 deltagare per instruktör

Det brukar säkerställa tillräckligt med personlig feedback.

Dessutom som någon skrev - kör igenom steg 1-3, vilket ger mycket grunder, för att sedan fortsätta med steg 4 där focus ligger på vad just du vill utveckla !!

/ Micke
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Om du efter att ha gått ett par kursdagar ändå känner att du vill ha en privat instruktör på just en SMC-kurs så ringer du lämpligen SMCs kansli och frågar om det går att lösa, dom är inte omöjliga att ha och göra med och fixar det säkert om det går.
Alternativt om du har någon speciell instruktör i åtanke så tar du upp frågan med honom/henne. Jag har kört kurs för en eller två deltagare på det sättet förut när dom har velat åka med just mig. Då har jag som instruktör löst det med SMC/Träningsledaren.
Det är iaf ingen bra idé att ha en egen instruktör OCH den vanliga.


Sen om du vill ha en duktig instruktör som sitter precis som klistrad efter dig en hel dag så kostar det nog mer än halva kursavgiften. Vem vill betala resa, boende, mat, bensin, däck, slitage på hoj/utrustning och en halv kursavgift för att köra kö och fokusera på någon annan en hel dag?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Som många redan skrivit så behövs ingen extra instruktör på SMC´s kurser.
Och är det så att du saknar personlig feedback så säg det till instruktören så får du säkert ytterligare lite extra attention, finns de som inte vill få så mycket feedback (rädda att de gör fel hela tiden) och det finns de som inte kan få tillräckligt. Du kan även säga detta till din instruktör redan i början av dagen att du vill ha mycket feedback och att det gör inget om det är inför gruppen så man vet.
Själv brukar jag alltid fråga först om alla tycker det är ok för vissa gillar det inte utan känner sig utpekade... även fast man försöker hålla det positivt.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Om det är bara är uppmärksamhet du vill ha så kan du få hyra mig en dag på G-åsen.

Då kommer vi starta dagen med att jag väcker dig 05:00 med soppslev, galenpanna och en stor megafon, delux edition. (om du väljer plusmeny kan jag även ta med en ko in på hotellrummet.)
Därefter kommer jag att under 2,35 timmar förklara för dig vilken liiiiten och dålig människa du är. Det här bygger karaktär, så säg inte emot mig.

När alla andra sitter och äter frukost så har du din uppvärmning. Hopprep iförd randig kaninkostym utanför hotellets restaurang. Jag själv kommer sitta inne i värmen och heja på dig i det tysta. Pannkakor ska jag äta.

Sen är det då äntligen dags för avfärd mot banan. Givetvis så åker du trehjulig trampcyckel med orange vimpel. Det är oerhört viktigt att man syns i trafiken.

Vid ankomsten till banan så har jag nyss vaknat från min powernapp. Du har på vägen till banan stannat på max och köpt en lyxshake åt mig. Tack :tummenupp

Sen ska nån sån där sur smc-gubbe ha en jävligt tråkig genomgång av regler. Dom förkastar vi och tillbringar istället dom 40min med att hånskratta åta allas fula hojar som står parkerade. Om du lyckas hålla min lyxshake kall hela vägen så ska du få äran att sparka ner en av dessa hojar till och med. :rock

När första körpasset börjar så står du vid depåmuren och tittar.
Jag tar din hoj, innan dess förutsätter jag att du har köpt en rsv-4, Panigale eller åtminstone en MV Augusta F4 (gamla modellen), sen pangar jag satan i 2 pass. Jag vägrar kliva av banan bara för att nån säger att jag måste. Så jag kör tills jag är nöjd.

Vi kör en kort genomgång av min briljanta körteknik i depån. Min körning på banan diskuterar vi aldrig. Förstått?!!!

Därefter är det din tur att köra.

Jag har fixat en föråkare åt dig. Puch Alabama, en grön. Den tar du rygg på och hon kommer lära dig allt hon kan. Ni får 2 varv på er.

Sen sticker jag ut o pangar igen.

Och så kommer din dag att fortlöpa. Utmanande, stressigt, lärorikt men framförallt så ska jag ha jävligt kul. :banana


Om du känner att det här är något du skulle vilja delta i, för den lilla kostnaden av 6,754kr +moms (momsen betalas i form av mat).

Då hör du helt enkelt av dig till mig:

legendary@awesomely.fast

Så ses vi på en bana nära mig när du minst anar det. :tummenupp
 

99Micke99

Gubbe på 2 hjul
Gick med
20 Jul 2012
Ort
Uttran
Hoj
2012 Honda CB1000RA *såld, 2005 Yamaha R1, 2011 BMW S1000RR
Ja du Ricken. Ditt erbjudande känns oerhört lockande måste jag säga. Nu var det iofs inte den typen av uppmärksamhet du söker jag var ute efter. Är det ok att jag funderar på det och meddelar mitt svar när du blivit blöjfri? :hej
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja du Ricken. Ditt erbjudande känns oerhört lockande måste jag säga. Nu var det iofs inte den typen av uppmärksamhet du söker jag var ute efter. Är det ok att jag funderar på det och meddelar mitt svar när du blivit blöjfri? :hej

Har du tur blir Ricken din instruktör av rena slumpen. ;)
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top