Privatistuppkörning, bil

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Dom kommer givetvis försöka lura in dig på gator dit du inte får köra.
Kör du dessutom upp i Solna som jag gjorde kommer dom säkert köra genom solna centrum där det tidgare fanns iallafall bussområden man inte får köra.

"följ vägen här"
gör man det åker man rakt in i bussområdet så det var bara att svänga.

sen blev jag lite lurad på vändprövningen.
Då man vänder på en gata ska man inte dra en u-sväng i en obevakad korsning det gjorde jag (men klarade mig ändå).

Lycka till.

p.s själva säkerhets testet man har i början är rätt lätt. dra lite i bälten, blinka och gå ut och kolla, ryck lite i handbromsen och försök åka, tuta.
Gör hellre förmycket än för lite.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Hmm, vilka lurifaxar de tycks vara. Jaja.

Nu har jag iaf bokat en dubbellektion i övermorgon, så får vi se vad Hr. Trafikskolelärare tycker...
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Titta titta överallt och gärna en extra gång. Uppkörningspersonen har ögonen på dig hela tiden, vilket är bra för då glömmer du verkligen inte att titta hela tiden. Jag har inte så bra tips tyvärr, det är ungefär som att köra upp med hoj, fast annorlunda ;)
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Nåt som jag var nära att ryka på var:
Efter att man har backat runt ett hörne och stannat. GLÖM inte att blinka dig ut, och kolla i speglarna innan du kör därifrån!!! Det e lätt att man glömmer det, speciellt om hon börjar ställa några konstiga frågor just efter man stannat längst vägkanten...
 

HanneZ

Guest
Ja, att blinka sig ut när man stannat vid vägkanten är viktigt, även där gäller det att döda vinkel o hela den grejjen precis som när man byter fil eller ska svänga.

Och som tidigare nämt tidig positionering och blinkning.

Hoppa inte över växlar, frikoppa aldrig och rulla innan en stopp utan kör med växel i och koppla precis innan du stannar.

Ha händerna rätt på ratten och sitt aldrig med dom i kors utan släpp rätt hand och stega vidare om du måste svänga skarpt. Växla inte i en kurva om den är kort och skarp utan vänta tills det är rakt igen.

När du backar så titta bakåt, inte bara i backspegeln och sidospeglarna

När du kommer ut på en ny väg så titta alltid i backspegeln och titta efter skyltning.

Vad du än gör så gör inga rullande stopp.

Håll INTE 50 genom en korsning i stan utan gå ner så att du kan bromsa om det blir gult men håll koll i backspegeln och nita inte om du har en bil bakom dig.

När du stannar typ i kö vid rödjlus så ställ dig inte precis i arslet på bilen framför, jag fick höra att man skulle se asfalten imellan men det känns lite överdrivet.

Klassiska är att dom som sagt ber dig följa vägen fast man egentligen måste svänga.

De kan be dig köra mot något resmål, om du inte vet vart det är så titta efter skyltar, ser du inga skyltar så fråga vart du ska åka då dom inte kuggar dig på om du kan hitta till grannbyn.

Tänk efter jävligt noga om du ska köra om en bil, gå aldrig över hastighetsbegränsningen och du ska hålla god marginal i sidled samt att du ska ha bra sikt framåt. Glöm inte att titta i backspegel, sidospegel, döda vinkel, blinka o sen kör om.

Glöm inte att hålla max 30 i villaområden.

/ Hannes
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Håll koll på skyltarna!
Fick frågan "vilka skyltar fanns längs denna gata, och vilka regler gäller?"
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Och märker du att du just gjorde ett fel så påpeka detta så att körläraren förstår att du var medveten om misstaget så att du inte bara sopar det under mattan och hoppas på att hon/han inte märkte nåt. Annars kanske hon/han kuggar dig för att du brister i uppmärksamhet. För jag menar fel kan ju alla göra (själv fick jag hoppa på bromsen för att inte klippa ett rödljus, men lite muttrande o svär/könsord fick henne nog att se mellan fingrarna :)
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
HanneZ skrev:
Hoppa inte över växlar, frikoppa aldrig och rulla innan en stopp utan kör med växel i och koppla precis innan du stannar.
Jag fattar inte - varför ska man inte hoppa över växlar? Det står det ju i Körkortsboken att man ska göra... (Inte för att jag brukar göra det, men ändå)

Sen: Varför ska man inte frikoppla direkt när man börjar bromsa?

HanneZ skrev:
Ha händerna rätt på ratten och sitt aldrig med dom i kors utan släpp rätt hand och stega vidare om du måste svänga skarpt. Växla inte i en kurva om den är kort och skarp utan vänta tills det är rakt igen.
Varför inte svänga med händerna i kors? Det står det ju i Körhäftet att man ska göra?! (Inte för att jag brukar göra det men ändå...)

HanneZ skrev:
Vad du än gör så gör inga rullande stopp.
Vad menar du med detta?

HanneZ skrev:
Glöm inte att hålla max 30 i villaområden.
Vad menar du med detta? Ska man köra 30 där det är 50?! Varför i så fall?!
 

HanneZ

Guest
Hoppa över växlar sa läraren till mig, likaså med kopplingen innan man stannar, vet inte varför.

Jag fick lära mig att klättra med händerna och aldrig sitta med händerna i kors, det lärde jag mig redan av farsan och även av läraren.

Rullande stopp är att inte stanna ordentligt vid stoppskylten, stanna gärna en extra sekund för att visa.

30 på villa områden, barn kan komma springande, det är många gånger du ska köra under hastighetsbegränsningarna, t.ex. på enskilnd väg i skymda kurvor etc.

Ytterliggare en viktig sak är att ligga på rätt växel, kör du rakt fram på plant underlag så kör du oftast på 4:an i 50 och 5:an i 70. Det är miljömedvetenhet(eller nåt:))

/ Hannes
 

Gräddnos

Guest
Warburton skrev:
Jag fattar inte - varför ska man inte hoppa över växlar? Det står det ju i Körkortsboken att man ska göra... (Inte för att jag brukar göra det, men ändå)

Jag körde upp för två år sen och fick veta att man skulle hoppa över växlar, det var tydligen rätt viktigt då.
 

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
Tanken med att inte trampa på kopplingen samtidigt eller innan man bromsar är en säkerhetspryl. När skiten träffar fläkten ska det sitta i ryggmärgen att bromsen kommer först, sen undanmanöver och sedan allt annat (som koppling). Enda sättet att få det att sitta är att aldrig pilla på kopplingen innan bromsen.
Det är iaf så de lärde ut för ett gäng år sedan. Fråga på testuppkörningen ... och slå inte mig om det är fel :p
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
HanneZ skrev:
Hoppa över växlar sa läraren till mig, likaså med kopplingen innan man stannar, vet inte varför.
De där trendsvängningarna skiter jag nog i, tror jag.

HanneZ skrev:
Jag fick lära mig att klättra med händerna och aldrig sitta med händerna i ko.rs, det lärde jag mig redan av farsan och även av läraren.
Se ovan

HanneZ skrev:
Rullande stopp är att inte stanna ordentligt vid stoppskylten, stanna gärna en extra sekund för att visa.
Aha, nu fattar jag. Självklart!

HanneZ skrev:
30 på villa områden, barn kan komma springande, det är många gånger du ska köra under hastighetsbegränsningarna, t.ex. på enskilnd väg i skymda kurvor etc.
Självklart, men det där med 30 i villaområden fattar jag ändå inte. Menar du att man blir kuggad om man kör 50 på en 50-väg där det finns villor?!

HanneZ skrev:
Ytterliggare en viktig sak är att ligga på rätt växel, kör du rakt fram på plant underlag så kör du oftast på 4:an i 50 och 5:an i 70. Det är miljömedvetenhet(eller nåt:))
Yes, men i så fall borde de ju även vilja att man skulle hoppa över växlar (t ex direkt från 2:an till 4:an) - oxå miljömedvetet blaha blaha.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Barba skrev:
Tanken med att inte trampa på kopplingen samtidigt eller innan man bromsar är en säkerhetspryl. När skiten träffar fläkten ska det sitta i ryggmärgen att bromsen kommer först, sen undanmanöver och sedan allt annat (som koppling). Enda sättet att få det att sitta är att aldrig pilla på kopplingen innan bromsen.
Det är iaf så de lärde ut för ett gäng år sedan. Fråga på testuppkörningen ... och slå inte mig om det är fel :p
Jag fattar! Verkar smart iofs!
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Fick mig förresten en riktig halkbaneträning när jag var ute och körde slingerbulten med morsans Nissan Micra häromdagen. Hon höll på att skita på sig när det blev blixthalka och en bil hade kört av vägen där.

Jag körde 30 resten av bulten. Det var bara helt GLASHALT.
 

Pumatjejen

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Hemma
Hoj
uppkörning

Om man kör upp privat ska man va beredd på allt.
De gör stick kontroller 3ggr om året på fickpackering.
Det är alltid säkerhetskontroller antingen utvändigt eller invändigt.
Du måste ha total uppmärksamhet och kolla mycket i speglarna på alla slags vägar.Gasa upp till tillåtna hastighet på motorväg och led men inte på landsväg. när du blinkar och ska in på annan väg, tänk på att lägga dig rätt i körbanan oxå.
pakering av någon form och backa runt gatuhörn är alltid med.
Jag är idag lycklig innehavare av körkortet efter att klarat uppkörningen för nån timme sedan så... :)
Lycka till!!
 

HanneZ

Guest
Jag vet bara hur det va för 4 år sen när jag tog och vad jag fick höra.

En kille i min klass åkte dit på att han körde för fort i villaområden så det vet jag att man kan bli kuggad på!

/ Hannes
 

Gräddnos

Guest
HanneZ skrev:
Jag vet bara hur det va för 4 år sen när jag tog och vad jag fick höra.

En kille i min klass åkte dit på att han körde för fort i villaområden så det vet jag att man kan bli kuggad på!

/ Hannes

Kan jag tänka mig, handlar ju alltid om att anpassa hastigheten efter väglag, skymd sikt, ungar osv... Man ska kunna stanna på den sträcka man kan överblicka, vid sådana tillfällen.
 

HanneZ

Guest
Gräddnos skrev:
Kan jag tänka mig, handlar ju alltid om att anpassa hastigheten efter väglag, skymd sikt, ungar osv... Man ska kunna stanna på den sträcka man kan överblicka, vid sådana tillfällen.
Jo absolut, och då funkar inte 50 km i timmen om man kör 1 meter ifrån det vitastaket.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Warburton skrev:
Självklart, men det där med 30 i villaområden fattar jag ändå inte. Menar du att man blir kuggad om man kör 50 på en 50-väg där det finns villor?!

Jag låg o fes i 30 på en 50-väg i villaområde, (missade att det blev 50, var 30 innan)
Då pikade hon mig:
- Har du missat att det var en 50-skylt eller?
Naee, men det kan ju komma en katt eller ett barn utspringandes, sa jag.
- Ja, eller så kan ju ett UFO landa på vägen också, fick jag till svar :hihi

Jag hade hållt den hastighet som står på skyltarna om jag vore dig!!

Sen vet jag inte om nån redan nämnt detta, men du kan ju få göra lampkontroll. Kolla så att alla ljus o lampor funkar samt mönsterdjupen på däcken.
 

Warburton

73% veterinär
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Uppsala & Stockholm
Hoj
Ducati 900 SSie
Pumatjejen skrev:
Gasa upp till tillåtna hastighet på motorväg och led men inte på landsväg.

pakering av någon form och backa runt gatuhörn är alltid med.

Jag är idag lycklig innehavare av körkortet efter att klarat uppkörningen för nån timme sedan så... :)

Lycka till!!
Vad ska man gasa upp till för hastighet på landsväg då menar du?

Vad är det här "backa runt gathörn" för nåt som alla snackar om?

Grattis och tack!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top