Pro Superbike 2012

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Ärligt talat, jag är inte den känsliga eller gnälliga typen. Men är det bara jag som tycker Mantorp känns väl farlig? Det verkar ju som om varenda kotte som kanar av dundrar in i något staket. Varit väldigt många stygga krascher där dom senaste åren. Tur att alla överlevt.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Ärligt talat, jag är inte den känsliga eller gnälliga typen. Men är det bara jag som tycker Mantorp känns väl farlig? Det verkar ju som om varenda kotte som kanar av dundrar in i något staket. Varit väldigt många stygga krascher där dom senaste åren. Tur att alla överlevt.

Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året.

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.
 

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.

4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året. Niki Lindfors bröt väl nacken där också?
Japp!

Sen har jag för mig att en kille som körde Rookie 1000 drog rakt in i räcket på dragstrippen runt 2005-2006. Gick rakt fram genom chikanen. Kan han ha hetat Oscar?
 

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Även Björk på samma ställe som Watz, nicki bröt inte nacken där men skadades allvarligt. Nicki bröt nacken i Norge om jag minns helt rätt.
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Japp!

Sen har jag för mig att en kille som körde Rookie 1000 drog rakt in i räcket på dragstrippen runt 2005-2006. Gick rakt fram genom chikanen. Kan han ha hetat Oscar?

Har hänt flera gånger där genom tiderna!
 

MC Doktorn

Guest
Hur många ska skadas allvarligt när dom går av in i räcken innan någon reagerar?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hur många ska skadas allvarligt när dom går av in i räcken innan någon reagerar?

Reaktion på räckeskrash är det redan. Mera softfense i lundvänstern har det blivit.
Watzkrashen kommer nog göra att det blir mer softfense där också.

Oscar som åkte in i däckskydden på startstrippen hade inget bromshandtag att bromsa med... Han tappade luften o komprimerade en/nån kota (jag var först på plats och lämnade värmematta (aka däcksvärmare) till honom på sjukan)

Det som ändå är värst är väl ändå att säkerhet på tävling är en sak och bandagar en annan.
Finns ingen kontroll för sånt utöver svemo.
Oscar tex krashade på bandag och har då egentligen inget med den säkerhet svemo ställer krav på för softfense etc kan flyttas osv och användas enbart på "rätt ställe" vid tävling.

Eller som nån vecka efter lundkrashen var det ny vurpa på samma ställe med decimeterdjupa traktorspår i sanden som förarn "studsade" på...
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Matti Maaranen fick väl skallskador på samma ställe som watz i synsam 2001.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jag håller med, finns riktigt otäcka räcken på åtminstone fyra ställen!
1 Vänstern där Svensken och Lund vurpat och slagit sig
2 Watz-räcket efter parisarn
3 depåmuren vid depåinfarten.
4 startkurvan där både jag och Ljungqist dammat in i räcket senaste året.

Det klagades på säkerheten på Sviestad efter SM där för några veckor sedan men jag tycker att det helt klart är sämre på Mantorp. Tre av de räckena borde heller inte va så dyra/svåra att flytta några meter samt anlägga sandfållor och softfence istället för gräs och stålräcke!
Man ser tydligt på http://goo.gl/maps/XJPQ hur nära räcket är på flera ställen.

"problemet" är väl att minsta man flyttar räcke eller kompletterar med sandfolla eller liknande ingrepp så är banlicensen indragenm banan måste godkännas igen, av svemo, SBF mfl (beroende på vila tävlingar som skall köras..) detta kostar ju pengar för banägaren i både ombyggnad, stillestånd i väntan på nytt tillstånd och säkerligen avgift för besiktning samt ly banlicens.

"vi" skulle fått t.ex. svemo att dra in banlicenser om inte säkerheten höjs.
men det vågar dom nog inte......
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Risken är väl att Mantorp skiter i att skaffa ny banlicens för MC och istället kör lite mer bil. Vi står för en liten del av pengarna in hos sveriges banägare...
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
"problemet" är väl att minsta man flyttar räcke eller kompletterar med sandfolla eller liknande ingrepp så är banlicensen indragenm banan måste godkännas igen, av svemo, SBF mfl (beroende på vila tävlingar som skall köras..) detta kostar ju pengar för banägaren i både ombyggnad, stillestånd i väntan på nytt tillstånd och säkerligen avgift för besiktning samt ly banlicens.

Banlicensen måste väl förnyas vartannat år i vilket fall, och gör men en så solklart säkerhetshöjande ombyggnad som att flytta ett räcke längre från banan så kan jag inte tänka mig att svemo eller sbf stretar emot!

Banan byggs ju om hela tiden med nya räcken och depåmurar mm så jag skulle gissa att svemo och sbf besöker banan ibland redan nu.

Men jag tror helt klart att risken finns att det blir som Boris skriver om det blir för dyrt, hojåkare är i regel väldigt mycket fattigare än bilfolk.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Tycker man inte att räckena är tillräckligt så kan man ju alltid skicka ut skamkärran innan passet är slut också... :3freak

Första gången jag behövt köra om skamkärran under flygande varv på ett kval i alla fall... Var lite spännande...
 

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Fått besked av Backman att han kanske är tillbaka till bikeweek... härligt att han kommer tillbaka lite tidigare än väntat!...
 

Oopsjoppe

#28 R600
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Västerås
Hoj
ZX6R -07 banhoj
Tror också att CrazyMike kraschade i räcket vid depåinfarten för något år sen och slog av utskotten på några ryggkotor i ett ERF race.

Verkar finnas en lång skadelista.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tror också att CrazyMike kraschade i räcket vid depåinfarten för något år sen och slog av utskotten på några ryggkotor i ett ERF race.

Verkar finnas en lång skadelista.

Halloj!!!!:hej Jo, det finns många kurvor där räckena står lite väl nära, eller vad säger du Joppe???:fakta
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top