Pro Superbike 2012

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jovisst, men du skriver att det beror på en massa kringarrangemang och jag försöker bara säga att om många av dem inte hade varit där om de fick betala biljetterna själva.

Många hade inte varit där ALLS ens om biljetterna varit gratis! De går för att det är företaget som bjuder och man går dit med ett gäng motornördar. Och tycker att det är ganska kul. Trots allt.
Och såklart att en massa karuseller inte är en garanti för att folk ska komma. Men STCC:s mix är bra nog för att locka folk. Bilar är roligare än hojar att titta på. Tycker folk.

Humlan kan garanterat berätta mer om hur mycket pengar en arrangör "tjänar" på att anordna en STCC-helg ;)

Jag har sett räkenskaperna i FMK:s verksamhet, och det är ju inte pga SM/SO i RR som det blev pengar över till att asfaltera om för ett par år sedan. STCC-helgen betalade mycket av det.
 
Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Att RR kan bli stort är inget omöjligt. Det ÄR stort på vissa ställen. Man skulle ju backat tiden och tagit reda på hur det började där.

Min gissning är att det inte började med att ingen stack ut, ingen visade upp sig, ingen jobbade aktivt med sina sponsorer etc...

Vad vill vi förare ha? Svaret är ganska givet tror jag. Vi vill ha pengar för utan pengar kan vi inte köra. Så om man då skiter i vad arrangörerna gör och inte bryr sig om ifall generalagenter inte slänger hojar på oss och betalar massa marknadsföring åt oss, vad kan vi göra då? (alltså förarkollektivet).

Ja vi kanske borde försöka jobba med sponsorer själva ist för att lipa om att ingen annan "fixar" marknadsföring mm...
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Ja har hört talas om endurance.. kanske tom deltagit i ett par lopp. Vad jag menade vad motsatsen till endurance och även kortare än ett vanligt race på 25-30min., (fast håller me om att de va otydligt) var att efterlikna speedways arrangemang där det är lag mot lag, och korta intensiva race. Men de bygger också på de som mossberg säger, att det är "arena" sport.. mer kompakt, man ser allt på nära håll, plus sjukt tajt racing... inget vi skulle kunna göra i den formen tyvärr.
Endurance är för övrigt bland de tråkigaste man kan kolla på inom motorsport, kul att köra, men ur publiksynpunkt nja.

Motorcrossen gick ju lite på knäna för ett antal år sedan, ungefär när stadioncrossen föddes. Den döptes snabbt om till Supercross.

Många korta heat, det är action från första kvalheatet. Om din favorit skulle ha vurpat ut sig finns det en (eller flera) sista chansen för att nå final.

snabbt, enkelt. Och det tar inte 25 minuter mellan heaten innan nästa sätter igång.

Men nu har väl supercrosen börjat gå på knäna, det är flyyyyga högt uppiner som gäller.



Det jag vet sista gången svensk RR hade bra publik, inte till vm utan nationella arrangemang var torsdagsracen (var det onsdag?) på Sviestad? Få klasser, inget utdraget utan snabb aktion och prisutdelning på en nattklubb i Linköping. Att jag knappt hade lärt mig gå spelar ingen roll, vart tog dessa arrangemang och publik vägen :gnissla
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Lite OT och silly season i PRO

Highsider på Twitter about 4 hours ago
Både Andreas och Christoffer Bergman kör Pro Superbike 2012. Andreas gör comeback!

Att det ska vara så jäkla svårt att lägga fram nyheterna lättillgängligt på STCC.se...2011-11-17 Kawasaki Sverige laddar för Pro Superbike 2012

http://www.svartamasken.com/artiklar.asp?visa_art=3316

http://www.bike.se/bloggar/eric_lindroth

Uppdatering anyone!?

http://www.kawasaki.se/racing.asp?Id=3400CAF6DDF

http://www.stcc.se/supporting-race/race/pro-superbike/

http://www.lindrothracing.se/

http://www.ac-racing.se/new/
 
Last edited:

Anders|J

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 690smc
Själv så är man så förbannad över att man har växt upp i norrland, noll intresse för RR här och är en evighet bort att åka och se på SM eller pro superbike. Finns ingen bättre sport än roadracing och faktiskt lite bitter över att man inte har närmare för att se riktigt racing.

Plus att det är surt att man vill köra RR i norrland, iofs ingen ursäkt att man inte har själv tagit tag i sitt intresse och börjat köra. Tanke på att det faktiskt finns tokiga jäklar som orkar kuska riket runt ifrån norrland och köra. Tänker mest då på en riktigt rolig filur ifrån norrbotten :)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Jag har sett räkenskaperna i FMK:s verksamhet, och det är ju inte pga SM/SO i RR som det blev pengar över till att asfaltera om för ett par år sedan. STCC-helgen betalade mycket av det.

FMK är inte ett representativt exempel på en genomsnittlig STCC-tävling. FMK har kört vid exakt rätt tidpunkt på året, precis när folk kommer till kusten på semester, och har ett etablerat tävlingsnamn, Västkustloppet. Man är en av 3 tävlingar om året som har en hyffsad publiksiffra utan att den som räknar publiken trycker på pi-knappen när man räknat klart.

Ekonomin på övriga tävlingar under säsongen ser inte alls så bra ut.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
-Nya tag på G till 2012, mer än vad du kan utläsa på vår hemsida just nu, mer kan jag inte säga i dagsläget. Huvudfokuset är i alla fall att bärga SM-guldet nästa säsong, det har du väl inte missat?

-Lokalmedia när man redan jobbat upp sig till en högre Pro Sbk-nivå ger inte så jäkla mkt tillbaka, om man inte har sina sponsorer kvar där geografiskt. Men visst, bor man inte ute på landsbygden utan i huvudstaden så är ju lokalmedia nästan samma som riksmedia.

-Slipade eller inte medialt, men har man gått från absolut RR-rookie (David A. team DART) till att gradvis utvecklas ihop med sina sponsorer o samarbetspartners till ett större team, på bara några få år så är det i min värld "rätt hyffsat". Hur lyckas man o hur exakt gör man då? Man kan ju alltid börja med att köra hoj som om det inte fanns nån morgondag. Vem minns en mes?
Som sagt, det var väl rätt många som visste vem David var till i år pga. avstängningen, visst omedveten PR o åt det negativa hållet, men den var inte helt bortkastad. Samma sak gäller väl för DART's 2:e förare Robban Gull efter kraschen på Knutstorp, blev ju en del skriverier efter detta. Det tyvärr bara såna här nyheter som pressen själva går igång på o självmant fixar in snabbt när det gäller RR, men så funkar skiten i "landet brunsås".

-Nytta av utomstående "mediafolk"/folk i innesvängen som snappar upp det vi skriver? Jovisst, men dom lirarna är ju enbart (egen)intresserade att själva få betalt o spexa runt på div. events på andras bekostnad o sen kalla det sitt "jobb". Trust me, vi har redan uttömt det spåret!

Summa summarum: DART är bäst, ingen protest!! ;)

http://www.youtube.com/watch?v=QL50mW6n7Vk

OBS!! Detta inlägg sponsrades av Q8 Racing Oils :tummenupp

:tummenupp
 
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Fantastiskt att ni lyckats att förstöra denna tråden också...


Tur att någon skriver om det tråden handlar om iallafall. Tack Magnus!
Ska vi starta en ny tråd förresten?, denna har redan på tok för
många sidor (varav en tiondel är vettigt på sin höjd)

Lite OT och silly season i PRO

Highsider på Twitter about 4 hours ago
Både Andreas och Christoffer Bergman kör Pro Superbike 2012. Andreas gör comeback!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Fantastiskt att ni lyckats att förstöra denna tråden också...


Tur att någon skriver om det tråden handlar om iallafall. Tack Magnus!
Ska vi starta en ny tråd förresten?, denna har redan på tok för
många sidor (varav en tiondel är vettigt på sin höjd)

Skriv nåt vettigt själv då, det finns ju inga news att presentera som för klassen/sporten vidare framåt just nu ändå, det är ju det som är huvudproblemet, ingen jävla ledning/uppstyrning/anställd proffspromotion what so ever. Allt ska ta sån förbannad tid o vara så komplicerat beror mestadels på tok för många kockar i RR-soppan i detta land. BSB hade klart alla sina racedatum innan sista racet kördes i år, kanske nåt man borde ta efter = att vara förutseende o jobba minst 1 år före med planeringen.

Låt tråden leva! Kör på bara! Eric, upp o hoppa! :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Skriv nåt vettigt själv då, det finns ju inga news att presentera som för klassen/sporten vidare framåt just nu ändå...
Det är lättare att gnälla på de som faktiskt bidrar med att hålla det här forumet levande än att prestera något själv.

Att bläddra förbi några sidor där två eller fler personer diskuterar något som de tycker är relevant är något man får leva med.
 

mcdekalen

mcdekalen
Gick med
23 Feb 2010
Ort
Kullavik
Hoj
08 fiddy 150cc
Lite OT och silly season i PRO

Highsider på Twitter about 4 hours ago
Både Andreas och Christoffer Bergman kör Pro Superbike 2012. Andreas gör comeback!

Det är fel det som står både på stcc och nwt.se!
Christoffer blev uppringd av en reporter som frågade om framtidsplaner och så vidare sedan frågade han om Andreas och då hade han sagt att Andreas är körsugen men ingenting är klart.Hur reportern har fått det till att dom ska köra Pro superbike båda två det får ni fråga reportern,inget är riktigt klart som sagt va dom kommer själva att lägga ut information när det är bestämt.Allting handlar ju till stor del om pengar i denna underbara sport.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top