Problem 2 takts kunniga titta hit!

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Tjenare.

Det är så att jag har fått problem med min 125 rs aprilia.
Den har haft 1 ägare innan och han har troligtvis kört på 98 oktanig bensin.
Den har börjat låte konstigt mera moppeligt om man kan säga så mera risigt ljud och samtidigt så blev den mycket slöare än vanligt på låga varv. Effekten kommer också ca 1½ k varv senare än vanligt men efter det så går den bra, men så fort man kommer till ca 7-8 k varv så blir den riktigt seg och orkar inte komma upp nästan.
Alla pluggar är borta samt klippt cdi brygga. Jag har kört på högre oktantal och tankat från dunk. Kan det ha kommit in skit och täppt till någonstans?
Har ni tipps så svara

Mycket tacksam för alla svar. :confused: :Bugar
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
hur långt har den gått? kom förändringen snabbt eller långsamt? blev den så här när du tankade i den nya soppan från dunk?
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Kolla så att avgasporten öppnar sig. Men den borde ju inte krånlga på en 04a?
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Kobolt skrev:
hur långt har den gått? kom förändringen snabbt eller långsamt? blev den så här när du tankade i den nya soppan från dunk?


Den har gått ca 350 mil och jag har haft den i ca 1½ vecka problemet kom ca 4-5 dar efter att jag tankat med den soppan hela tiden. Men när problemet kom så kom det på direkten och det har inte blivit bättre eller sämre.
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Tzr91 skrev:
Kolla så att avgasporten öppnar sig. Men den borde ju inte krånlga på en 04a?

Har fått tipps av Biifer också om det. Ska ta och kolla upp det.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
har du kört på högre oktan så kan ju det också ställa till problem om tändningen inte orkar tända bränslet men så kan du ju ha glap i elen om det kommer senare med effekten också... avgasporten verkar ju krongla ganska mycket men det vill jag säga inte går att ställa in utan att ta bort avgassystemet och känna med handen hur ska man veta annars :confused:

plocka ner förgasaren, gör rent....ta bort avagssystem och ställ in avgasporten.... det tror jag på:) när du tankar ur dunk se till att alltid ha sil i tratten!
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Tycker det låter som att du borde byta kolv. Har varit med om samma sak, då var det tydligen fel tändstift i hojen så det blev en grop i kolven. Så testa du att byta kolv och kolla stift.
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
SolitudE skrev:
Tycker det låter som att du borde byta kolv. Har varit med om samma sak, då var det tydligen fel tändstift i hojen så det blev en grop i kolven. Så testa du att byta kolv och kolla stift.


Tycker du att jag ska byta kolv innan jag har kollat det andra??? :kocko nej du det gör jag inte + att den har bara gått ca 350 .... Och ett sådant problem kommer väll stegvis och inte på en gång...
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Inte särskilt ovanligt att man inte får igång hojen, så visar det sig att den har skurit turen innan..

Hur som helst, riv dän stiftet och kolla färgen (kanske skit i munstyckena?)
Passa på att (en tandläkarspegel ska finnas i alla verktygsskåp) kika ner i förbränningsrummet
 

Solid snake

Guest
Som sagt, kolla avg porten, inget fel där så riv ner skiten.
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
Anton_Ljunghusen skrev:
Inte särskilt ovanligt att man inte får igång hojen, så visar det sig att den har skurit turen innan..

Hur som helst, riv dän stiftet och kolla färgen (kanske skit i munstyckena?)
Passa på att (en tandläkarspegel ska finnas i alla verktygsskåp) kika ner i förbränningsrummet

kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
min gamla NS blev sådär efter att den hade värmenypt.. jag tog isär kolven (fastbrända ringar).. putsade lite och satte i igen.. sen gick den så.. seg på låga och fastnade vid 7-8k varv.. ville inte över men när man kom över så gick den bra om man så säger.. toppade några km mindre också gjorde den.
Problemet kom direkt som sagt för mig fast den värmenöp ordentligt sen när jag satte ihop skiten utan att byta grejor så blev de inte sämre faktiskt.. tills de skar igen.. :hihi
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Koskela skrev:
kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.
de me stiftet har också hänt mig faktiskt.. den feltände och höll på.. gick inte gämt för 17 öre.. :död
 

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Ort
Mullsjö (Jönköping)
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Koskela skrev:
Tycker du att jag ska byta kolv innan jag har kollat det andra??? :kocko nej du det gör jag inte + att den har bara gått ca 350 .... Och ett sådant problem kommer väll stegvis och inte på en gång...


Ursäkta då för helvete. Ska inte försöka hjälpa dig mer. :4skrika
 

Koskela

Jag bygger FART kameror!
Gick med
8 Sep 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
-02 Honda hornet 600, -01 Honda fireblade 929
SolitudE skrev:
Ursäkta då för helvete. Ska inte försöka hjälpa dig mer. :4skrika


Lugna ner dig nu... :pannkyss inte menat så :rolleyes: Jag är tacksam för alla svar jag kan få... Du får ursäkta om du tog det hårt. :7peta
 

Matte_Aprilia

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Skara
Hoj
Aprilia RS125 -98
Koskela skrev:
kollat stift.. bytte för säkerhets skull.. bra och byta efter inkörning osv. Hojjen går ungefär så som den går strypt tror ja.. mycket pekar åt avgasporten.

Gör min med, går som att den är strypt, men vet i tusan vad de kan vara och avg porten funkar så som den ska.

//Mattias
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Matte_Aprilia skrev:
Gör min med, går som att den är strypt, men vet i tusan vad de kan vara och avg porten funkar så som den ska.

//Mattias

Har ni bestyckat cyklarna rätt då??

Med för fet huvudmunstycke kan man upleva såna där saker, att den dipar vid 6 - 8 k rpm och sen kommer i gång när den kommit upp i varv och orkar förbränna bränslet, men även med dålig kolv kanske som nämnts ovan....

Dom vanligaste sakerna är väll typ....förgasare och dess inställningar, avgasporten och instälningar där med , sliten kolv det är ju inte annat än 2-taktare :hihi , jord fel till tändningen kanske
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
om du kör på 95 så byt till 98 DT:n brukar bli trög när man kör me 95.. :7peta
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Du ska köra med 98... så det är nog inte fel på det.

Jag lyckades tanka 95 i min för att jag visste inte... borde väl gå klart bättre med 98, eller? Även på dem låga varven.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top