Problem att fa upp hojen(!?)

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Jag sitter här i Zell am See i Österrike och upptäkte idag när vägarna torkat att hojen inte längre vill ga upp pa bakan. Varken pa etten och när jag försöker kopla upp den pa tvaan. Den pabörjar en resning men dör och gar ner igen efter ngn decimeter i höjd. Det känns som att jag har 200kg vikt pa styret.

Det enda jag kan misstänka vara problemet är att bakfälgen spinner i bakdäcket. De är förstas lite svart att se, men det känns lite som det. Jag hade det problemet en annan gang och da var ringtrycket bak för lagt. Nu är fallet inte sa. Jag har 2,9 bak och 2,4 fram.

Mina däck är Michelin Pilot Power 2CT
50/190 17 bak
70/120 17 fram

Detta är mycket störande da det inte var nagra problem igar. Att enbart dra pa rullen är inga problem, där finns det kräm. Detta känns bara av när jag sta ta upp den pa slangen.

Nagon som har ngt förslag om vad det kan vara?
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Enda bakdäcket som man har hört om att det roterat på fälgen var ett avon med 1 bar i tryck (en polares sgb) har själv kört med pilot race på sugmotorkatanan (200hk på slangen& 165nm i vrid)med 0,5 bar & det rörde sej max 8 mm,så det lär ju inte vara problemet.Annars kan man ju montera respirator &få hjullyft i 280 med lätt gaspådrag:tummenupp .../wachen
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Enda bakdäcket som man har hört om att det roterat på fälgen var ett avon med 1 bar i tryck (en polares sgb) har själv kört med pilot race på sugmotorkatanan (200hk på slangen& 165nm i vrid)med 0,5 bar & det rörde sej max 8 mm,så det lär ju inte vara problemet.Annars kan man ju montera respirator &få hjullyft i 280 med lätt gaspådrag:tummenupp .../wachen

Jävligt störande e det iaf. Jag kan inte hitta ngt som skulle kunna vara fel. Allt sitter pa plats. Det kna ju inte vara motorn som "ger upp" vid hastig padrag?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jävligt störande e det iaf. Jag kan inte hitta ngt som skulle kunna vara fel. Allt sitter pa plats. Det kna ju inte vara motorn som "ger upp" vid hastig padrag?

På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Markera med ett streck på fälgkant och däck så vet du snabbt om däcket och fälgen rört på sig.
 

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Tänkte precis samma sak.

Åkte genom Schweiz förra sommaren med en V70 2.4 (170 hk).
Den automatlådan fick minsann jobba när vi var uppe i bergen, kändes helt orkeslös och stundtals fanns där nog inte mer än 120hk, tröttaste åket jag vart med om! :hihi
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Skulle gissa på att det är kopplingen som slirar...

Nja, den beter sig ju likadant aven när jag dra pa ettan utan att koppla. Kopplingen är fräsch.

På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Den tanken slog mig oxo men här befinner jag mig pa ca 750 meter viket inte är sa speciellt högt.



Markera med ett streck på fälgkant och däck så vet du snabbt om däcket och fälgen rört på sig.

Det ska jag prova imorn. Just nu regnar det här sa jag har ingen lust att göra det nu.
 

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR1000 -08
Nja, den beter sig ju likadant aven när jag dra pa ettan utan att koppla. Kopplingen är fräsch.
I och för sig kvittar det om den slirar på lamellerna... Men säger du att den är fräsh så måste det väl vara ngt annat, att dra ett streck över fälg + däck lär ju visa om fälgen snurrar i däcket i alla fall...
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om du ligger nånstans runt 7000 varv och sen tvärslår du på, varvar motorn upp snabbt för att sen stanna på samma varvtal eller sjunka i varvtal? Isåfall är det kopplingen som är rökt. Det KAN bli så när cykeln har stått ett tag, fråga mig inte varför.
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
På höga höjder så tappar många motorer effekt pga av den tunna luften. I synnerhet om det är äldre sprut- eller förgasarhojan som inte kompenserar för atmosfärstrycket. Bara ytterligare en möjlig orsak.

Da var man nere i Rom. I efterhand kan jag bara konstarera att motorn inte gillar att vara pa den hojden... inte om man vill slanga iaf. Sa fort jag kom ner pa lagre hojder sa atergick hojen till att vara den den alltid varit. :)

750 meter over havet kan tyckas lite, men det var stor skillnad i effekt vid kraftigt padrag.
 

Motocicletta

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
DUCATI
kul att det löste sig, hade själv samma problem när jag skulle lära mig koppla upp motarden på 3:an. Det gick hel enkelt inte förrens jag flytta bak röven 5 cm. typiskt;)
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Byt hoj ! Jag slangade med SD'n på Trollstigen i somras o högsta punkten där är oxå ca 700-750 m. Inte en tillstymmelse till att tveka ! Slangade på väg upp till Galdhöpiggen oxå , ca 1500 möh....:tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Da var man nere i Rom. I efterhand kan jag bara konstarera att motorn inte gillar att vara pa den hojden... inte om man vill slanga iaf. Sa fort jag kom ner pa lagre hojder sa atergick hojen till att vara den den alltid varit. :)

750 meter over havet kan tyckas lite, men det var stor skillnad i effekt vid kraftigt padrag.

Vad skönt att det bara var det som var felet! Inget roligt med en konstrande hoj när man är så långt hemifrån som du!

I brist på motorbana i Sverige borde vi kanske med dina nyfunna erfarenheter anordna gruvdragracing i ngn nedlagd gruva. 750 meter under havsytan istället! Satan vad den skulle gå! Och vad det skull döna i gruvorterna!:cpparty
Och inga bullerklagande grannar heller! :yoparty

Hoppas du har det behagligt i Rom, det är inte helt svalt där så här års kan jag tänka mig.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top