Problem att starta en Speed Triple.

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Nu var det ju skit fint väder igår och skulle och premiär åka var det tänkt. Snabbt insåg jag att batteriet inte höll måttet och behövde laddas så efter otalig svordommar så var det bara att köpa en och ladda batteriet.

Idag så satte jag i batteriet och testade igen. Den bara tuggar hela tiden och nästan startar men kommer inte riktigt gång. Och ett tag senare med lite tester så var batteriet dött igen och bara att ladda.

Har haft igång den nån gång under vintern och då har den startat som vanligt och utan problem.

Är det så att den bara är j-vligt sur eller nån som har tips?

Vet att batteriet kanske inte är så stort men är mc-batteri så veka att dom inte orkar så mycket? Vad kan man ha istället för att testa och få igång den med?

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
tober skrev:
2053382 Nu var det ju skit fint väder igår och skulle och premiär åka var det tänkt. Snabbt insåg jag att batteriet inte höll måttet och behövde laddas så efter otalig svordommar så var det bara att köpa en och ladda batteriet.

Idag så satte jag i batteriet och testade igen. Den bara tuggar hela tiden och nästan startar men kommer inte riktigt gång. Och ett tag senare med lite tester så var batteriet dött igen och bara att ladda.

Har haft igång den nån gång under vintern och då har den startat som vanligt och utan problem.

Är det så att den bara är j-vligt sur eller nån som har tips?

Vet att batteriet kanske inte är så stort men är mc-batteri så veka att dom inte orkar så mycket? Vad kan man ha istället för att testa och få igång den med?

låt laddaren sitta på då du försöker få igång den om den inte är nog snabb i startmotorn.

Annars kanske kondens (fukt) kan göra en del, kanske testa k-sprit

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
den kan behöva den där sista knuffen..
kan alltid testa o koppla på ett bilbatteri :)

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Fukt är det jag också gissat lite på eftersom jag varit så dum och startat den under vintern men kan få inte hålla mig.

Får väl försöka köpa lite K-sprit och se om det häjlper.

Ska ladda upp batteriet och se om det funkar nästa gång då det kändes som det var nära nu sist. Laddaren jag köpte var en CTEK http://www.ctek.se men funkar det att koppla på den under tiden man försöker starta?

Bilbatteri har jag tyvärr inga att tillgå.

Dom gånger den nästan starta så har den även puffat ut "rökringar" ur avgasrören så antar att det är kondens eller liknande?

Hojen har stått vettigt varmt i ett garage hela vintern.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Skaka eller vispa om ordentligt i tanken. Jag har dränerat bensintankar ca 1000 gånger. På några dagar bildas vatten(klart som kranvatten) som lägger sig i botten av tanken. Motorn går inget vidare på sådant.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Det där med att låta laddaren sitta i tror jag inte gör någon nytta öht (kanske t om skada), den är nog inte dimensionerad att klara av den strömrusningen som sker i startögonblicket.
Sedan så kan jag nämna att min tidigare Triumph (Tiger 900) var vansinnigt grinig att starta om den stått flera veckor i kyla. Varje vår vid hojpremiären kopplade jag upp den mot ett bilbatteri (med bilen igång) för att öht få igång den (hojbatteriets kapacitet räckte helt enkelt inte till trots fulladdning). Då krävdes det iaf flera startförsök innan den hostade igång (med K-sprit i tanken), sedan när den blivit varmkörd ordentligt var det inga problem att få igång den.

Själv har jag lyckats hålla mig från att dra igång min nya Triumph under vintern och haft batteriet på underhållsladdning (C-tek/Columbi charger) under tiden. Men jag förbereder mig nog på att den kan vara lite grinig när det väl blir dags. Har du haft din S3:a ståendes i kallgarage under vintern?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Dränera förgasarna om det är lätt att komma till. Ladda batteriet och kör med startgas + starthjälp om du har en bil i närheten

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Hällt i en del K-sprit och skakat om tanken rejält. Sen testade vi igen men tom sämre resultat än tidigare. Har heller ingen bil eller än mindre nåt bilbatteri. MC-batteriet orkar inte att testa så direkt länge så känns som man skulle behöva nåt annat för starthjälp.

Garaget den står i håller kanske 10-15 grader så borde inte vara så farligt tycker man.

Några fler idéer man bör testa? Eller så får jag helt enkelt ringa verkstan och fråga om lite tips imorgon.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Du får nog helt enkelt rulla ut hojen & koppla upp den mot ett bilbatteri så det blir lite fart på grejorna.

("idiotfråga": du har inte glömt något enkelt typ röda stoppknappen på styret eller dra in kopplingen?)

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Får försöka fixa en bil eller ett bilbatteri då bara.

Har kollat stoppknappen och lite av och på för att se att det verkligen inte är den. Utan att hålla in kopplingen så händer det inte mycket alls.

Enda som är gjort annars på hojen är att skyltbelysningen är bortkopplad men det lär väl inte påverka nåt det minsta?

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Snackat med verkstan nu och han gissade på att ev tändstiften skulle vara dåliga om man startat den och inte låtit den gå så länge.

Så jag måste in med den till verkstan eftersom jag aldrig har tid att plocka ner den själv och byta. Och är det nåt annat så känns det skönt att ha den där för garanti ärenden.

Så nån som har tips hur jag enklast fraktar den mellan årsta och mcvaruhuset? Har ingen bil eller liknande men nåt jag får hyra eller finns det mctransporter eller liknande?

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Tändstiften låter inte helt fel heller vad det känns som men nu är bara problemet att få dit skiten. Får väl ringa nån bärgningsfirma och se om dom kan transportera den utan att det kostar för jäkla mycket.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Prova med startgas !

Då brukar dom hoppa igång,även om batteriet inte är friskast.

Har startat 3 livlösa hojar med det i helgen,var av 2 med taskiga batterier. :fakta

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Den körs till verkstan imorgon för att vara säker. Återkommer med vad jag får för rapport av dom.

999an

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Hoj
Ducati 999
tober skrev:
2055672 Den körs till verkstan imorgon för att vara säker. Återkommer med vad jag får för rapport av dom.

Hade du inte haft igån hojjen under vintern??
Kasta inte bort stålarna på dyra verktst.rep.

Fortsätt, töm tanken??? om den inte är full dvs!!!!
i med ny soppa , Mer k-sprit, start med bilbatteri
Det är till 97% säkerhet fukt, (kondens) någonstans
kolla stifetn om dom är "sura"
Den kommer att gå igång--kom igen nu, inte ge upp :)

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Jo vet att jag kan göra det själv men det kostar mig heller inte mer än att frakta den till verkstan. Dom tyckte att det ska gå på garantin om jaginte misshandlat den på nåt sätt och ev ett par tändstift som jag får betala för vilket inte gör nåt.

Jag har fullt upp hela veckan och vill ha den klar till helgen om det blir fint väder så lite säkert kort också.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och soppakranen är på ? Dum fråga kan tyckas, men det händer att man glömmer att slå på den ;) Hyfsat ny bensin i tanken, fräscht batteri (eller starthjälp) och kanske startgas som extra krydda, så brukar de mest besvärliga maskiner gå igång.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
TomK skrev:
2056082 ...och soppakranen är på ? Dum fråga kan tyckas, men det händer att man glömmer att slå på den ;) Hyfsat ny bensin i tanken, fräscht batteri (eller starthjälp) och kanske startgas som extra krydda, så brukar de mest besvärliga maskiner gå igång.

:fakta

Sprang på en granne som hade fått låna en fireblade av en kompis,dom hade sprungit och knuffat den i en halvtimme utan att den gick igång....det räckte att slå över kranen till reserv så startade den på första trycket.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati