Problem att starta en Speed Triple.

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Triumph S3
Vad jag förstod det som så var det inte av vinterförvaringen utan mer att man startar den för korta stunder och det inte fröbränns tillräckligt eller nåt sånt.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Jag drog igång min S3:a idag för första gången sedan avställningen i höstas, den hoppade igång direkt... :va
Den har stått i ett torrt kallgarage hela vintern med kapell över sig och batteriet underhållsladdat.
Jag hade förberett mig med bilbatteri, startkablar & gott om tid i traditionell Triumph tradition(som med min tidigare Triumph Tiger 900 med förgasare) :hihi
Ska den hålla på så här (varken oljeläckage eller startproblem) kan man ju lika gärna köra japanskt...

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
tober skrev:
2065695 Vad jag förstod det som så var det inte av vinterförvaringen utan mer att man startar den för korta stunder och det inte fröbränns tillräckligt eller nåt sånt.

-sur hoj alltså. Ja ja, då finns det ju en vettig förklaring.
Men gör inte om det! :D Kör långt och länge istället. Många korta turer tunnar dessutom ut oljan med gott om kondens och sura förbränningsrester, så se åtminstone till att byta olja med tätare intervaller än föreskrivet, och i synnerhet inför vinteruppställning om du framhärdar!

tripl3

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Triumph Speed Triple
batteriet - en varning

Hej,

ville bara passa på att skicka en varning ang. batteriet också.
Jag har en S3 -02:a, och batteriet är väldigt känsligt för urladdning.
Min hoj stod hela första vintern utan att laddas, och sedan laddade jag med en vanlig laddare. Då funkade det ett litet tag, för att sedan ta slut igen.

Det gick inte att rädda, utan jag fick införskaffa ett nytt, och samtidigt köpa en CTEK pulsladdare.

Tänk om det hade stått i manualen att det är ett gelbatteri som måste laddas med pulsladdare för att inte gå sönder - och att om hojen står mer än 3 veckor så måste man underhållsladda.

Polspänningen får inte sjunka under 11,2 volt, för då är det risk att batteriet tar skada.

Igår vid första starten hoppade den igång direkt. (Ctek laddaren har suttit i hela vintern).

Också en varning för att använda bilbatteri - gör inte det när batteriet sitter i bilen och bilen är igång. Det är ganska dyrt att laga elsystemet på hojen ...
(det går ju bra om man har batteriet bredvid ...)

/Ola

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Ät du säker på att det är ett Gel-batteri i S3:an? Jag trodde att det var ett AGM-batteri. Enligt C-tek så ska just Gel-batterier klara djupurladdningar väldigt bra jämfört med andra batterityper.
Apropå att ha bilmotorn igång vid starthjälp, har du själv råkat ut för några problem i samband med det? Jag gjorde så på min gamla hoj utan några problem med elsystemet :va

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Också startat hoj (dock ej trajan) från bil med motorn igång, inga problem.

Borde inte vara någon fara så länge spänningen från bilen är helt åt skogen och då borde bilens el-system ta lika mycket stryk.

:va

tripl3

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
Triumph Speed Triple
Agm

Det var handlaren jag köpte batteriet av som nämnde gel batteri.
Jag kollade nu, och det nya jag har är i alla fall ett AGM.

Hittade en bra sida som beskriver Gel kontra AGM.

Batteri info

Ang. att använda en bil som är igång. Det är väl ett par fler ampere i bilen in i hojen?
Jag har ju då inte provat, så jag vet inte om hojen kan ta skada.
När jag tog starthjälp av en bil, så körde jag utan bilens motor igång.

/Ola

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Hoj
Thruxton, röd!
Visst finns det mer ström att hämta från generatorn på en bil, men spänningen är (bör vara) den samma.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati