Problem att starta en Speed Triple.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
tober skrev:
2053382 Nu var det ju skit fint väder igår och skulle och premiär åka var det tänkt. Snabbt insåg jag att batteriet inte höll måttet och behövde laddas så efter otalig svordommar så var det bara att köpa en och ladda batteriet.

Idag så satte jag i batteriet och testade igen. Den bara tuggar hela tiden och nästan startar men kommer inte riktigt gång. Och ett tag senare med lite tester så var batteriet dött igen och bara att ladda.

Har haft igång den nån gång under vintern och då har den startat som vanligt och utan problem.

Är det så att den bara är j-vligt sur eller nån som har tips?

Vet att batteriet kanske inte är så stort men är mc-batteri så veka att dom inte orkar så mycket? Vad kan man ha istället för att testa och få igång den med?

Så var min med, mina tändstift var faktiskt dåliga, trots att jag torkade av dem, så gav de dålig el ingen gninsta alls, bytte stift o den startade direkt.

Vet inte om det kan bli som kortis i stiften om man mal på i ett surt stift som tänder till lite :va

Men kolla gnistan, svag el dålig gnista, byt stift.

Långa farbron skrev:
2056313 :fakta

Sprang på en granne som hade fått låna en fireblade av en kompis,dom hade sprungit och knuffat den i en halvtimme utan att den gick igång....det räckte att slå över kranen till reserv så startade den på första trycket.

El man sätter run knappen åt fel håll :4skrika
 

Gummi

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Scrambler -06, Honda XR650R -03, BMW R60 -57
Jag skulle gissa på att startgas löser problemet som några nämnt tidigare..

Hade samma problem varje vår med min Triumph Daytona jag hade förut. Startgas var det enda som fick igång den.. värt ett försök iaf.

/Martin
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
tober skrev:
Idag så satte jag i batteriet och testade igen. Den bara tuggar hela tiden och nästan startar men kommer inte riktigt gång. Och ett tag senare med lite tester så var batteriet dött igen och bara att ladda.

Bytte in min Sprint ST -04 i februari. När de skulle starta den hade de samma problem som du har. Den har stått över vintern i runt 15 grader. De bytte batteri och tändstift utan resultat. Men till slut gick den igång efter mycket jobb. När jag köpte den hade den stått några månader, skitsegt att få igång den. Fick ladda batteriet några gånger och hälla på lite färsk bensin.

De verkar vara sega när de stått några månader, trajjaverkstaden hade inga andra tips än de vanliga. Bästa tipset är att försöka igen och igen även om det verka hopplöst.
 

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
Jag läste dessa inlägg här igår och blev grymt nervös inför min start igår.
Kom hem efter jobbet, slängde i batteriet rullade ut hojen, stängde av ljuset, knäppte på dödaren, höll andan fem sekunder och tryckte på startknappen...

Tzi-tzi-varooom! :banana Den bara smällde igång på första försöket! Jag blev som en fjortis som fått syn på nakna bröst för första gången!
Det bara pirrade i hela systemet. :)

Lät den gå varm en stund, sprang sen in och drog på mig de nya skinnbrallorna (som anlände med posten igår dessutom...), slängde på mig lite kläder och jackan, sen var det dags för en liten kort premiärtur.

Drog direkt till Shell Ullevi för att kolla ringtrycket, sen var det till att gasa lite. Galet skön känsla med första turen för säsongen. Gaah, hade glömt bort hur gott hojen gick!

Sorry för att jag postar en positiv respons här, men jag var helt övertygad om att jag skulle behöva mecka, strula och gegga med hojen innan den skulle starta. Men jag blev positivt överraskad kan man säga. :)

::m
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Lämnade hojjen idag på verkstan så hoppas att dom ringer snart och säger att den startar nu fint och den är klar för en ny och grym säsong.

Snackade lite kort med en mek och han gissade på nya tändstift kanske tömma lite vatten och så är det förhoppningsvis klart.
 

Max Triple

trippel singel
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Speed Triple
tober skrev:
2058506 Lämnade hojjen idag på verkstan så hoppas att dom ringer snart och säger att den startar nu fint och den är klar för en ny och grym säsong.

Snackade lite kort med en mek och han gissade på nya tändstift kanske tömma lite vatten och så är det förhoppningsvis klart.


Hoppas verkligen att du får ordning på hojen!
Det suger med strul när säsongen är så nära nu.

Good luck man! :tummenupp

::m
 

999an

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ducati 999
tober skrev:
2055997 Jo vet att jag kan göra det själv men det kostar mig heller inte mer än att frakta den till verkstan. Dom tyckte att det ska gå på garantin om jaginte misshandlat den på nåt sätt och ev ett par tändstift som jag får betala för vilket inte gör nåt.

Jag har fullt upp hela veckan och vill ha den klar till helgen om det blir fint väder så lite säkert kort också.

Skönt när saker är gratis!!
Lycka till !!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Jag tycker det låter som om trådskaparen har skaffat sig ett ganska kraftigt extrajobb. Att plocka ur ett batteri ur en bil och konka in i garaget tillsammans med en kanna startgas MÅSTE ju vara billigare/enklare än att frakta hojen till verkstad.

De symptom du beskriver låter som ett praktexempel på en hoj som varit rejält nedkyld och lite kondens i soppan. Får man den bara att dra igång en stund så brukar dom väl komma sig.

Ett bonna-tips kan också vara att värma motorn med en kupe-fläkt och en listigt arrangerad filt under någon timme. Kanske märks bäst på hojar med förgasare men det har gjort skillnad för kompisar iaf...
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Jag vet att inte borde vara så svårt att troligtvis fixa det själv men jobbar långa dagar nu och att lämna in den kostade inte mycket heller och att få det gjort är viktigare.

Jag är definitivt en person som hade tecknat en deluxe-försäkring som skulle täcka på platsen service inom nån timma tex. Visst är det kul men för mycket jobb så kör hellre när man har tid över än att pilla med hojjen.
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Snackade med verkstan och det var tändstiften som behövdes bytas som dom trodde. Visst kunde gjort det själv men men nu är den klar iaf och hämtas imorgon.
:banana
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
TomK skrev:
2056082 ...och soppakranen är på ?
Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen soppakran på Speed Triplen. Brukar hojar med bränslepump och insprutning ha en soppakran?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
sgtpepper skrev:
2063015 Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen soppakran på Speed Triplen. Brukar hojar med bränslepump och insprutning ha en soppakran?

Ingen man brukar komma åt att vrida på iaf,det brukar sitta en magnet eller vaccumventil under.
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
sgtpepper skrev:
2063015 Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det ingen soppakran på Speed Triplen. Brukar hojar med bränslepump och insprutning ha en soppakran?

Beror väl på hur gammal Tripeln är? De första åren hade Speed Triple definitivt förgasare.....:tummenupp
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
tober skrev:
2063148 Ingen förgasare, ingen bensinkran och årsmodellen är 2005.

Åh fan. Då återstår bra att köpa ny hoj :va

Du har en hel datoranläggning under kutsen. Det är väl inte ens en kvalificierat gissning att felet ligger där. Fukt, sprickor ? trottelsensorn?
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Som jag skrev ovan så var det bara att byta tändstiften så funkade den fint sen. Mek sa att om man startade den korta stunder under tex vinterförvaring så händer just det att stiften blir kassa. Eller jag tror det var ungefär så han förklarade det men vet inte riktigt varför.

Nu är det bara att hoppas på lite sol till helgen så man får rensa ur hojjen lite.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Långa farbron skrev:
2063117 Ingen man brukar komma åt att vrida på iaf,det brukar sitta en magnet eller vaccumventil under.
Det var en retorisk fråga :)

-ah skrev:
2063137 Beror väl på hur gammal Tripeln är? De första åren hade Speed Triple definitivt förgasare.....:tummenupp
Titta på hans avatar, ser det ut som en gammal förgasar-triple? ;)
 

-ah

Lasciate ogni speranza voi ch'entrate
Gick med
19 Mar 2005
Ort
Limhamn
Hoj
Moto Guzzi 750 '03
sgtpepper skrev:
2063347


Titta på hans avatar, ser det ut som en gammal förgasar-triple? ;)

Ser min ut som en Guzzi? :va

Tändstift som blir gamla/dåliga/obrukbara över vintern? Vad skulle hända med dom över vintern. Mögla?

Jo, kanske om man hoppar höstservicen skulle jag kanske eventuellt möjligen kunna tro att sura förbränningsrester skulle tära på elektroderna.
Men ingen ställer väl in en sur hoj för vinterförvaring helt utan åtgärder?
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top