Problem efter att ha bytt däck

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
jag har köpt nya däck till hojen. Nu efter att jag skruvat på framhjulet så verkar det som att bromsklossarna ligger på och bromsar framdäcket.

Jag har inte kört hojen ännu utan märkte det då hojen står på depåstöd och jag testar att rulla hjulet. När jag försöker att rulla på hjulet så ligger klossarna emot och det går segt att snurra det samt att det slutar att rulla så fort jag släpper däcket.

Ska det vara såhär efter man bytt hjulet eller har jag gjort något fel?

NYTT PROBLEM

Efter att jag rengjort bromsarna och satt tillbaka bromsbeläggen och fyllt på med bromsolja så fungerar bromsarna inte alls. Jag pumpar på bromsen som fan men dom klämmer inte åt runt bromsskivan. Vad kan det vara för problem???
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Kolla så du fick distanserna på rätt sida. Det kan skilja lite i längd på dom. Om hjulaxeln är lite grövre på ena sidan, en bit in, så ska den smalare av distanserna vara på den sidan där du skruvar i axeln.

EDIT: Eller så är det så enkelt att du råkat få båda beläggen på samma sida. Det har hänt mig...
whistle.gif
 
Last edited:

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Distanserna sitter på rätt sida och beläggen sitter som de ska.

Ingen som vet vad problemet kan vara?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag hade provat att köra ett par hundra meter och sett om det rättade till sig.

Om du nu är säkert på att allting är rätt hopskruvat och spännt lagom hårt.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Det kan vara så att du utan att du tänkt på det har klämt på bromsen när hjulet var bortplockat, då klämmer bromsen åt en aning när du åter har monterat det. Ett tips är att bända isär beläggen en aning innan du monterar på oket, då ser du om det rullar lätt eller om det är något annat som ligger an.

/A
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kollade du noga innan bytet att hjulet snurrade helt fritt?

Det är inte helt ovanligt på hojar att kolvarna i framoken kärvar och behöver rengöras.

Bort med hjulet, samt leta reda på några distanser (tex plattjärn) som är lite smalare än dina bromskivor. Sätt de på plats istället för skivorna, och pumpa ut kolvarna mot dessa.

Ta bort beläggen, håll ordning på platserna.

Spruta bromsrengöring på kolvar och inuti oken, ta din gamla tandborste och skrubba. Spruta lite mer rengöring.

Återmontera belägg, var noga med sprintar och låsningar så du inte tappar beläggen.

Tryck tillbaka kolvarna in i oken, montera hjulet. Tryck ut kolvarna.

Med lite tur så kommer hjulet direkt efter provbromsning snurra runt mycket lättare än tidigare.


Denna rengöring kan vara lämplig att göra minst 1 gång per säsong.
 

Ozzi

Guest
Har du rätt storlek på däcket?

Vet att jag kollade på en ER5 för några år sedan & reagerade på att det var jäkligt litet bakdäck iaf. Så hur är det med framdäcket? Rätt dimension?

Det är ju inte bra att ha ett 17" på en 19" fälg.
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Smorde du in axeln med ett tunt lager fett innan du monterade? De kan i sin tur göra att de går tungt!

ähum..... nu förstår jag inte riktigt. Inget gilder ju på axeln. Hjulet rullar på kullager.

Men för att svara på ursprungsfrågan. Om man hissar upp 100 hojar och rullar på framhjulet så har minst 50 st mer eller mindre anliggande bromsar.
Det betyder inte att det ska vara så men det är inte ovanligt.

Om du fått allt rätt som det ska sitta så är det ingen fara att köra en sväng o bromsa några gånger. Sen kan du kolla igen o se om det har "satt" sej lite så det inte ligger på så mycket.
Sen kör du utan att direkt bromsa en sväng. Stanna sen och spotta på skivan. Fräser det som om du spottade på ett strykjärn så ligger det på för mycket. Blir det inte varmt så är det ok.

Edit: Eller som Rolle Rotax srev ovan.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Det kan vara så att du utan att du tänkt på det har klämt på bromsen när hjulet var bortplockat, då klämmer bromsen åt en aning när du åter har monterat det. Ett tips är att bända isär beläggen en aning innan du monterar på oket, då ser du om det rullar lätt eller om det är något annat som ligger an.

/A

Det verkar som att bromsklossarna nöp åt. Har bänt isär dem nu och nu rullar hjulet bättre. Jag bände så mycket jag kunde men det verkar fortfarande ligga på lite eftersom det inte rullar helt smärtfritt. Man hör fortfarande att klossarna ligger emot. Men det kanske bara är normalt. Eller?
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
Det verkar som att bromsklossarna nöp åt. Har bänt isär dem nu och nu rullar hjulet bättre. Jag bände så mycket jag kunde men det verkar fortfarande ligga på lite eftersom det inte rullar helt smärtfritt. Man hör fortfarande att klossarna ligger emot. Men det kanske bara är normalt. Eller?

Lite anliggning får man nog räkna med, ta rolles tips till dej och rengör oket så kanske det blir lite mindre anliggning. Om du inte har bromsrengörare så kan du använda vanlig disel. Var bara föriktig så du inte trycker ut kolvcarna för långt, då kan de hoppa ur oket.

/A
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Svårt att veta vilken anläggning mot skivorna som är normal eller om jag måste rengöra oken. Om jag rullar på hjulet så går det ungefär ett varv innan det stannar upp.
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Lossa ett ok, "bänd isär" beläggen så mycket går med något som inte skadar beläggen tex en trä eller plastkil, "bromsa" sedan in oket med kilen (tunna delen) kvar mellan beläggen, så att du kan trycka ut cylindrarna igen.
Gör detta ett par tre gånger per ok, då har du "motinerat" dina bromsar, och passa på att byta bromsvätskan så får du garanterat nya bromsar.

Hjälp? skicka PM
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Fan det här är inte min dag.

Jag har fått ett nytt problem. Jag tog bort bromsklossarna och började att bromsa för att motinera mina bromskolvar. Nu har dom dock gått ihop och jag får inte isär dem :-(

Har någon förslag på vad jag ska göra?
Blev några små märken på bromsklossarna också. Måste jag köpa nya nu?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Fan det här är inte min dag.

Jag har fått ett nytt problem. Jag tog bort bromsklossarna och började att bromsa för att motinera mina bromskolvar. Nu har dom dock gått ihop och jag får inte isär dem :-(

Har någon förslag på vad jag ska göra?
Blev några små märken på bromsklossarna också. Måste jag köpa nya nu?

Ta något smalt och slå imellan och bänd isär, lite småmärken på klossarna är ingen fara alls.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Tack då slipper jag byta klossar.

Jag fick inte isär dem så jag släppte ut lite bromsolja. Då gick det lättare. Nu är det dock tomt i behållaren så jag får fylla på mer och försöka att bromsa igen.

Nu har jag bänt isär dem så mycket det går men inte vågat bromsa dem då vätskan verkar vara slut.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är inte så at du har toppfylt med bromsvätrska under tiden du har haft hjulet borta? Då kan det vara svårt att klämma tillbaka klossarna.
När allting sitter på plats. Kläm åt som vid en hård inbromsning. Kanske kör några hundra meter och bromsa några gånger. Då brukar det rulla lätt efteråt. Annars hade du troligtvis problemet innan också.

Det är lätt hänt att det blir byrålådseffekt när man pumpat ut kolvarna för långt. Man måste då försiktigt trycka tillbaka dem utan att kolvarna kantrar. Var försiktig.

Lite märken i bromsklossarna är inte hela världen.

Går det fortfarande tungt. Alltså hjulen kan inte snurra mer än ett varv efter att du snuratt upp farten på det. ( På ett ungefär.) Så är det läge för bromsokrenovering och huvudcylinder renovering.

Mats
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
Går det fortfarande tungt. Alltså hjulen kan inte snurra mer än ett varv efter att du snuratt upp farten på det. ( På ett ungefär.) Så är det läge för bromsokrenovering och huvudcylinder renovering.

Mats
Gör ju inget om de ligger ann lite, sliter mer belägg men man har varma och goa bromsskivor istället.
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Det är ju inte bra att ha ett 17" på en 19" fälg.

Ja du, ibland tänker man så rätt å så blir det så fel :rolleyes:

Av någon anledning så fick jag för mej att det tog i skärmen & det där med att det var bromsen de handlade om, det försvann :confused:

Btw - jag gillar din ironi haha.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top