Problem efter att ha bytt däck

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Gör ju inget om de ligger ann lite, sliter mer belägg men man har varma och goa bromsskivor istället.



Och efter ett litet tag skivor som ger pulserande broms och behöver bytas ut. Men det finns ju folk som lever på att tillverka och sälja bromskivor och det vore synd om de inte levde gott :tummenupp
 

SKOMAKARN

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2006
Ort
Utanför Ulvatorp
Hoj
KTM 950sm -06, Honda cbr 600 -85
Ne man kan inte förstå allt ;)
Microrörelser har du alltid i en axel son är dragen genom lager eftersom det sitter en hylsa innuti, där kärvade det för mej när framdäcket gick tungt och efter att smort in de så rullade det på i vanlig ordning.

Nä de e sant.
Men hylsan snurrar ju inte heller på axeln.
När man drar åt axeln så trycker axelns skalle och mutter på gaffelbenen som tycker på distanserna som trycker på inre lagerbana som trycker på hylsan inne i hjulet. Dvs, dessa nämnda delar snurrar inte runt mer än vad gaffelbenen gör.
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Behöver jag lufta dem? Hur vet jag att luftat tillräckligt?

När du luftar behöver du ansluta en slang till nippeln på oket. Sedan är det bra om du har en kompis med dig. I början kommer du att se att det bildas gott om luftbubblor i slagen som minskar gradvis under luftningen.

1. Pumpa upp trycket i handtaget innan du öppnar nippeln.
2. Stäng nippeln innan du har tryckt handtaget i botten (framför allt släpp inte upp handtaget innan du har dragt åt nippeln).
3. Gör om 1 & 2 tills att handtaget inte känns svampigt och att du inte längre behöver pumpa handtaget flera gånger för att det ska kännas stumt.
4. Var noga med att fylla på bromsvätska innan det blir tomt i behållaren (lämpligt att göra då nippeln är stängd på bromsoket.)
 
Last edited:

SnigelracingKTM

Värkställande Knäskrapare
Gick med
12 Jan 2010
Ort
Spånka
Hoj
KTM 690 SMR -08 och KTM 250 ECX-F för skogsbruket..
En hel del bra förslag so far..
Om du inte får bromsarna att lira, kolla om någon kunnig polare eller vänlig tjej/kille på forumet kan ta en titt och ev visa hur du ska få ordning på prylarna.
Om inte kolla med en verkstad.
Taskigt fungerande bromsar är inget att leka med.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Är det en enklare hoj det handlar om kan bromsoket vara flytande med kolv från ena sidan.
Ofta kärvar dom lite på sina bultar som ska vara insmorda med fett / kopparpasta.
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Ne man kan inte förstå allt ;)
Microrörelser har du alltid i en axel son är dragen genom lager eftersom det sitter en hylsa innuti, där kärvade det för mej när framdäcket gick tungt och efter att smort in de så rullade det på i vanlig ordning.

Du har aldrig några micro rörelse i någon axel som är åtdragen rätt.
Lagrena kläms ihop med hjälp av distanser m.m. i navet så att
lagrena får snurra och göra sitt.
Så kom inte här och tro att du kan den saken.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Frambromsen fungerar fortfarande inte. Jag har fyllt upp den med bromsvätska igen men hur mycket jag än pumpar så fungar inte bromsen. Bromsbeläggen går inte emot bromsskivan.

Vad kan det vara för fel???
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Frambromsen fungerar fortfarande inte. Jag har fyllt upp den med bromsvätska igen men hur mycket jag än pumpar så fungar inte bromsen. Bromsbeläggen går inte emot bromsskivan.

Vad kan det vara för fel???

Du har nog lite mycke Luft i Systemet...
Dax å Lufta lite bara...
Pumpa Pumpa :tummenupp
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Frambromsen fungerar fortfarande inte. Jag har fyllt upp den med bromsvätska igen men hur mycket jag än pumpar så fungar inte bromsen. Bromsbeläggen går inte emot bromsskivan.

Vad kan det vara för fel???

Se till att lufta bromsarna ordentligt tills det inte kommer mer luftbubblor i bromsvätskan du får ut ur luftningsnippeln på bromsoket.
Kom ihåg att fylla på ny vätska i behållaren hela tiden så inte ny luft sugs in.

När man haft hjulet borta ska man dra fast ena sidans nypskruvar och sen bromsa för att hjulet/axeln ska positionera sig rätt på den sidan där axel-muttern inte drar fast den i gaffeln, sen ska man dra andra sidans nypskruvar.
Sen ska man kolla att man har angiven frigång mellan bromsskiva och bromsok.
Denna procedur och frigång brukar finnas beskriven i vanliga manualen som följer med motorcykeln. (tillsammans med moment på hjulaxel och nypskruvar)
(på CBRen ska det tex vara min 0,7mm mellan ok och bromskivam annars får man jucka manuellt på ena sidan av gaffeln innam an drar åt dom sista nypskruvarna)
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag har testat att lufta bromsarna men får inte till det.

Jag har väl gjort proceduren (pumpa, släpp ut, pumpa, släpp ut) ca 20 ggr. Men jag har fortfarande ingen bromsverkan och det kommer ca 1 cm bromsvätska åt gången i slangen. Inte mycket alls med andra ord.
Är det bara att köra på eller gör jag något fel? Jag håller fortfarande på på ena sidan bara. Går det att göra så eller måste jag göra varannan gång på varje sida?
Är det bara tålamod som gäller eller gör jag något fel?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag har testat att lufta bromsarna men får inte till det.

Jag har väl gjort proceduren (pumpa, släpp ut, pumpa, släpp ut) ca 20 ggr. Men jag har fortfarande ingen bromsverkan och det kommer ca 1 cm bromsvätska åt gången i slangen. Inte mycket alls med andra ord.
Är det bara att köra på eller gör jag något fel? Jag håller fortfarande på på ena sidan bara. Går det att göra så eller måste jag göra varannan gång på varje sida?
Är det bara tålamod som gäller eller gör jag något fel?

20ggr kan vara för lite, det kan vara viktigt att ta oken i rätt ordning om du har på båda sidor, brukar också stå i manulen (tror att det brukar vara det oket där slangen från bromspumpen kommer ner närmast man brukar börja med), det viktigaste är att kolla att det inte kommer luftbubblor i den cm vätska som kommer ut ur nippeln.(genomskinlig slang är ett måste mao)

Antar att du stänger okets nippel mellan pumpningarna också?
Trycksätt bromshandtaget-öppna nippeln på oket och låt det rinna tills handtaget är i botten - stäng nippeln - pumpa några gånger med handtaget, börja sen om igen.

Kom ihåg att vätskan förstör ev lack/färg den hamnar på också. (torka av/upp allt spill på hoj så snabbt som möjligt)
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Jag pumpar som fasen men det blir inget tryck. Jag pumpar en 15 gånger. Håller handtaget intryckt. Sen släpper jag på nippeln. Då sipprar det ut luft och ca 1 cm bromsvästska i slangen. Sen drar jag åt nippel. Pumpar 15 gånger igen och sen samma procedur. Nu har jag kört ca 22 ggr till men fortfarande inget tryck eller någon bromsverkan. Men jag antar att det bara är att fortsätta, eller?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Jag pumpar som fasen men det blir inget tryck. Jag pumpar en 15 gånger. Håller handtaget intryckt. Sen släpper jag på nippeln. Då sipprar det ut luft och ca 1 cm bromsvästska i slangen. Sen drar jag åt nippel. Pumpar 15 gånger igen och sen samma procedur. Nu har jag kört ca 22 ggr till men fortfarande inget tryck eller någon bromsverkan. Men jag antar att det bara är att fortsätta, eller?

Ja, det ska vara det, se som sagt till att hela tiden ha tillräckligt med bromsvätska i behållaren så det inte sugs in luft igen.
Kommer det bubblor fortfarande så är det definitivt bara att fortsätta.
Ibland och på vissa system kan det vara rätt meckigt att få till luftningen, speciellt som bubblorna tenderar att stiga upp till pumpen igen om man inte pumpar på en stund.
Hoppas du löser det, annars är nog ett tips att försöka få dit nån som gjort det tidigare som hjälp.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Förmodligen har jag fått jättemycket luft i bromsarna för det kommer i princip bara luft i slangen. Det sipprar ut som sagt någon centimeter vätska åt gången, annars är det mest luft. Det verkar inte finnas något tryck alls.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Är det någon idé eller är det något annat fel? När jag tog bort bromsarna råkade jag lossa på muttern som låser fast bromsvajern i bromsoket. Då sipprade det ut en massa bromsvätska. Kan det ha blivit något fel på bromsarna då? Eller har jag inte tillräckligt med vätska i bromsarna efter det?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Är det någon idé eller är det något annat fel? När jag tog bort bromsarna råkade jag lossa på muttern som låser fast bromsvajern i bromsoket. Då sipprade det ut en massa bromsvätska. Kan det ha blivit något fel på bromsarna då? Eller har jag inte tillräckligt med vätska i bromsarna efter det?

Det har inte blivit något fel på bromsarna av det. Om vi antar att din vajer är en slang alltså:)
Fyll på bara så borde det lösa sig.

Om man vill så kan man fylla på bromsvätskan från bromsoken också.

Jag skrev den här lilla guiden tidigare. Den förutsätter att all vätska är ute ur systemet eller så får man slaska med bromsvätska vid behållaren.

Börja med att gå till dit lokala apotek och köp en sköljspruta exempelvis: Artnr.204524 Omnifix sår- och sköljspruta 100 ml med adapter.
Därefter till första bästa OKQ8 och köp 30cm genomskinlig slang som passar på luftningsnippeln (mät diametern på nippeln innan du åker till macken)samt en flaska med lämplig bromsvätska.

Väl hemma igen:
1.Sätt en ringnyckel i passande storlek på luftningsnippeln.
2.Öppna behållaren för bromsvätskan och tejpa en disktrasa runt behållaren för att fånga upp ev. spill.
3.Montera slangen på sprutan.
4.Sug upp vätska i sprutan genom slangen, ev kan du sedan vända den med slangen uppåt och tömma luften ur sprutan - nursestyle
5.Tryck fast slangen på nippeln (säkra slangen med buntband vid behov)och öppna densamma med ringnyckeln du monterade dit i steg 1.
6.Töm sprutans innehåll tills sprutan är nästan tom eller det kommer vätska i behållaren. Räcker inte en spruta så drar du åt luftnippeln och fyller sprutan enligt steg4 igen.
7.Pumpa på bromshandtaget så du känner att allt fungerar.

Jag har själv upplevt, hur omöjligt det än må låta, att det funnits luft kvar i systemet efter en sådan här påfyllning. Öppna i så fall banjobulten vid handtaget försiktigt (det är den som ringen i änden på slangen går igenom, likadan som den vid din röda pil men uppe vid handtaget dårå). Det bör bli ett pys där då, ungefär som när du öppnar en pepsiburk, bara mildare.
Skruva åt banjobulten igen, upprepa steg 4-7 igen.
Lycka till!


Natürlich går det bra att tjöpa attiraljerna hos andra återförsäljare än Apoteket och OKQ8.;)
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top