Ullis
Ny medlem
Om jag skulle ha stått i åtta dagar & jävlats, då hade jag ruttnat & bett om hjälp fysiskt. Det blir ju knappast nå köra för dej, eller har du två hojar?
Last edited:
Det har inte blivit något fel på bromsarna av det. Om vi antar att din vajer är en slang alltså
Fyll på bara så borde det lösa sig.
Om man vill så kan man fylla på bromsvätskan från bromsoken också.
Jag skrev den här lilla guiden tidigare. Den förutsätter att all vätska är ute ur systemet eller så får man slaska med bromsvätska vid behållaren.
Börja med att gå till dit lokala apotek och köp en sköljspruta exempelvis: Artnr.204524 Omnifix sår- och sköljspruta 100 ml med adapter.
Därefter till första bästa OKQ8 och köp 30cm genomskinlig slang som passar på luftningsnippeln (mät diametern på nippeln innan du åker till macken)samt en flaska med lämplig bromsvätska.
Väl hemma igen:
1.Sätt en ringnyckel i passande storlek på luftningsnippeln.
2.Öppna behållaren för bromsvätskan och tejpa en disktrasa runt behållaren för att fånga upp ev. spill.
3.Montera slangen på sprutan.
4.Sug upp vätska i sprutan genom slangen, ev kan du sedan vända den med slangen uppåt och tömma luften ur sprutan - nursestyle
5.Tryck fast slangen på nippeln (säkra slangen med buntband vid behov)och öppna densamma med ringnyckeln du monterade dit i steg 1.
6.Töm sprutans innehåll tills sprutan är nästan tom eller det kommer vätska i behållaren. Räcker inte en spruta så drar du åt luftnippeln och fyller sprutan enligt steg4 igen.
7.Pumpa på bromshandtaget så du känner att allt fungerar.
Jag har själv upplevt, hur omöjligt det än må låta, att det funnits luft kvar i systemet efter en sådan här påfyllning. Öppna i så fall banjobulten vid handtaget försiktigt (det är den som ringen i änden på slangen går igenom, likadan som den vid din röda pil men uppe vid handtaget dårå). Det bör bli ett pys där då, ungefär som när du öppnar en pepsiburk, bara mildare.
Skruva åt banjobulten igen, upprepa steg 4-7 igen.
Lycka till!
Natürlich går det bra att tjöpa attiraljerna hos andra återförsäljare än Apoteket och OKQ8.
Om jag skulle ha stått i åtta dagar & jävlats, då hade jag ruttnat & bett om hjälp fysiskt. Det blir ju knappast nå köra för dej, eller har du två hojar?
Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Blir nog att lämna in skiten. Testade att trycka in bromsvätska bakvägen. Tog en spruta och tryckte in vätska i oket genom nippeln. Men nu kommer det fasen ingen vätska alls ut i slangen när jag försöker att lufta. Trots att det gick in en hel del vätska i oket.
Stängde nippeln ordentligt också innan jag tog bort sprutan så inget åkte ut. Fyllde på flertalet gånger innan jag tyckte det tog stopp.Men nu vet jag ingenting längre. Jäkligt surt!
Ingen som har något mer förslag innan jag ger upp och lämnar in den?
Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Blir nog att lämna in skiten. Testade att trycka in bromsvätska bakvägen. Tog en spruta och tryckte in vätska i oket genom nippeln. Men nu kommer det fasen ingen vätska alls ut i slangen när jag försöker att lufta. Trots att det gick in en hel del vätska i oket.
Stängde nippeln ordentligt också innan jag tog bort sprutan så inget åkte ut. Fyllde på flertalet gånger innan jag tyckte det tog stopp.Men nu vet jag ingenting längre. Jäkligt surt!
Ingen som har något mer förslag innan jag ger upp och lämnar in den?
Hade personligen bett någon vänlig och mekig person att ta en titt på det hela. Bjud upp till kaffe och fika och skriv mer exakt var du bor. Kan ju vara något simpelt som en inbiten ser direkt...
Det är inte så att du gjort en "Zajtar" och inte tagit bort det svarta gummit som sitter i bromsvätskebehållaren innan du fyllt på med mer bromsvätska? (så du har fyllt på med bromsvätska ovanför det svarta gummit, istället för under)
Om du tar den till oss - Däckshopen i Haninge - så fixar vi biffen!!
Tycker du ska ta detta erbjudande, du har ju BAKBROMS och kör mkt försiktigt om nu ingen nappar på fikaerbjudandet ( jag hade gjort det om det inte varit 150mil )Hm jo men jag har inga bromsar så jag kan inte köra den någonstans
:-(
Låter det som att det är något annat än luft i systemet?
2. Stäng nippeln innan du har tryckt handtaget i botten (framför allt släpp inte upp handtaget innan du har dragt åt nippeln).
Jag pumpar som fasen men det blir inget tryck. Jag pumpar en 15 gånger. Håller handtaget intryckt. Sen släpper jag på nippeln. Då sipprar det ut luft och ca 1 cm bromsvästska i slangen. Sen drar jag åt nippel. Pumpar 15 gånger igen och sen samma procedur. Nu har jag kört ca 22 ggr till men fortfarande inget tryck eller någon bromsverkan. Men jag antar att det bara är att fortsätta, eller?
En hel del bra förslag so far..
Om du inte får bromsarna att lira, kolla om någon kunnig polare eller vänlig tjej/kille på forumet kan ta en titt och ev visa hur du ska få ordning på prylarna.
Om inte kolla med en verkstad.
Taskigt fungerande bromsar är inget att leka med.
Går inte att bygga upp något tryck alls längre. Kommer knappt vätska ur den. Fast jag har vätska i burken. Men jag förstår inte det där med att stänga innan handtaget är i botten. Ska jag inte ha handtaget nertryck max. sen hålla handtage inne, öpnna ventilen, stänga ventilen och sen släppa handtaget? alltså ska det inte vara intryck max hela tiden under den här processen?
Jag tycker det är ett kasst råd. Inte bromsa tjejens bildning. Hon kanske vill lära sig?Det bästa rådet hittils, ta hjälp av någon som kan
Jag tycker det är ett kasst råd. Inte bromsa tjejens bildning. Hon kanske vill lära sig?
Så svårt är det inte! Du kan inte förstöra något om du följer de alldeles utmärkta tipsen du har fått.
Jag tycker det är ett kasst råd. Inte bromsa tjejens bildning. Hon kanske vill lära sig?
Så svårt är det inte! Du kan inte förstöra något om du följer de alldeles utmärkta tipsen du har fått.
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|