Problem efter att ha bytt däck

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Om jag skulle ha stått i åtta dagar & jävlats, då hade jag ruttnat & bett om hjälp fysiskt. Det blir ju knappast nå köra för dej, eller har du två hojar?
 
Last edited:

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Det har inte blivit något fel på bromsarna av det. Om vi antar att din vajer är en slang alltså:)
Fyll på bara så borde det lösa sig.

Om man vill så kan man fylla på bromsvätskan från bromsoken också.

Jag skrev den här lilla guiden tidigare. Den förutsätter att all vätska är ute ur systemet eller så får man slaska med bromsvätska vid behållaren.

Börja med att gå till dit lokala apotek och köp en sköljspruta exempelvis: Artnr.204524 Omnifix sår- och sköljspruta 100 ml med adapter.
Därefter till första bästa OKQ8 och köp 30cm genomskinlig slang som passar på luftningsnippeln (mät diametern på nippeln innan du åker till macken)samt en flaska med lämplig bromsvätska.

Väl hemma igen:
1.Sätt en ringnyckel i passande storlek på luftningsnippeln.
2.Öppna behållaren för bromsvätskan och tejpa en disktrasa runt behållaren för att fånga upp ev. spill.
3.Montera slangen på sprutan.
4.Sug upp vätska i sprutan genom slangen, ev kan du sedan vända den med slangen uppåt och tömma luften ur sprutan - nursestyle
5.Tryck fast slangen på nippeln (säkra slangen med buntband vid behov)och öppna densamma med ringnyckeln du monterade dit i steg 1.
6.Töm sprutans innehåll tills sprutan är nästan tom eller det kommer vätska i behållaren. Räcker inte en spruta så drar du åt luftnippeln och fyller sprutan enligt steg4 igen.
7.Pumpa på bromshandtaget så du känner att allt fungerar.

Jag har själv upplevt, hur omöjligt det än må låta, att det funnits luft kvar i systemet efter en sådan här påfyllning. Öppna i så fall banjobulten vid handtaget försiktigt (det är den som ringen i änden på slangen går igenom, likadan som den vid din röda pil men uppe vid handtaget dårå). Det bör bli ett pys där då, ungefär som när du öppnar en pepsiburk, bara mildare.
Skruva åt banjobulten igen, upprepa steg 4-7 igen.
Lycka till!


Natürlich går det bra att tjöpa attiraljerna hos andra återförsäljare än Apoteket och OKQ8.;)

Hm jag kanske är tvungen att göra så där. Har testat att luft men det byggs fasen aldrig upp något tryck. Sipprar vara ut någon cl åt gången när jag försöker att lufta :-(

Om jag skulle ha stått i åtta dagar & jävlats, då hade jag ruttnat & bett om hjälp fysiskt. Det blir ju knappast nå köra för dej, eller har du två hojar?

Nej det är surt som fasen.
 
Last edited:

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Blir nog att lämna in skiten. Testade att trycka in bromsvätska bakvägen. Tog en spruta och tryckte in vätska i oket genom nippeln. Men nu kommer det fasen ingen vätska alls ut i slangen när jag försöker att lufta. Trots att det gick in en hel del vätska i oket.

Stängde nippeln ordentligt också innan jag tog bort sprutan så inget åkte ut. Fyllde på flertalet gånger innan jag tyckte det tog stopp.Men nu vet jag ingenting längre. Jäkligt surt!

Ingen som har något mer förslag innan jag ger upp och lämnar in den?
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Hade personligen bett någon vänlig och mekig person att ta en titt på det hela. Bjud upp till kaffe och fika och skriv mer exakt var du bor. Kan ju vara något simpelt som en inbiten ser direkt...

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Blir nog att lämna in skiten. Testade att trycka in bromsvätska bakvägen. Tog en spruta och tryckte in vätska i oket genom nippeln. Men nu kommer det fasen ingen vätska alls ut i slangen när jag försöker att lufta. Trots att det gick in en hel del vätska i oket.

Stängde nippeln ordentligt också innan jag tog bort sprutan så inget åkte ut. Fyllde på flertalet gånger innan jag tyckte det tog stopp.Men nu vet jag ingenting längre. Jäkligt surt!

Ingen som har något mer förslag innan jag ger upp och lämnar in den?
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu vet jag inte vad jag ska göra längre. Blir nog att lämna in skiten. Testade att trycka in bromsvätska bakvägen. Tog en spruta och tryckte in vätska i oket genom nippeln. Men nu kommer det fasen ingen vätska alls ut i slangen när jag försöker att lufta. Trots att det gick in en hel del vätska i oket.

Stängde nippeln ordentligt också innan jag tog bort sprutan så inget åkte ut. Fyllde på flertalet gånger innan jag tyckte det tog stopp.Men nu vet jag ingenting längre. Jäkligt surt!

Ingen som har något mer förslag innan jag ger upp och lämnar in den?

Det är inte så att du gjort en "Zajtar" och inte tagit bort det svarta gummit som sitter i bromsvätskebehållaren innan du fyllt på med mer bromsvätska? (så du har fyllt på med bromsvätska ovanför det svarta gummit, istället för under)
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Hade personligen bett någon vänlig och mekig person att ta en titt på det hela. Bjud upp till kaffe och fika och skriv mer exakt var du bor. Kan ju vara något simpelt som en inbiten ser direkt...

Fika någon? :D
Jag vet inte om jag har pajjat bromsarna på något sätt. Kommer ju ingen vätska alls nu när jag pumpar på handtaget.

Det är inte så att du gjort en "Zajtar" och inte tagit bort det svarta gummit som sitter i bromsvätskebehållaren innan du fyllt på med mer bromsvätska? (så du har fyllt på med bromsvätska ovanför det svarta gummit, istället för under)

Nej då. Det svarta gummit är bortplockat och vätskan ligger i behållaren.
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Har du prövat att sätt något mottryck när du pumpar? alltså sätt en mejsel eller nått som passar mellan bromsbelägget och skivan?.

Sen pumpar du med stängd ventil tills armen domnar bort, sen håller du bromsen inne och släpper ut luften, sen stänger du nippeln och gör om det tills du har bra tryck då kan du ta bort vad du än lägger imellan, och göra om samma sak.

Jag tror inte alls du har något fel på bromsarna, jag tror du måste ha lite mottryck bara.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Nej jag har inte provat med mottryck. Det måste jag testa. Men förklara gärna hur det skulle förändra pumpningen om jag har mottryck. Jag förstår inte skillnaden?
 

[Mulle]

Känner mig yngre än vad jag är ;-)
Gick med
20 Oct 2004
Ort
Småland, Kalmar län, Oskarshamn
Hoj
Bygger Trike
Frågan är om du över huvud taget ska plocka med hojen själv.
Är man det minsta okunnig så lämna bort jobbet till någon.

Att lufta en broms är inte så komplicerat.
Du bygger upp ett tyck, håller in bromsreglaget, Släpper på
luftnippeln en halv sekund.
Sen börjar du om proceduren igen om och om igen till du fått
ur luften.
Inte en enda gång under proceduren släpper du på bromsreglaget
då nippeln är i öppet läge.
Och ha inte luftnippeln öppen en längre tid, För då får du aldrig
bort luften i systemet.
 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Om du tar den till oss - Däckshopen i Haninge - så fixar vi biffen!!:tummenupp
Hm jo men jag har inga bromsar så jag kan inte köra den någonstans
:-(

Låter det som att det är något annat än luft i systemet?
Tycker du ska ta detta erbjudande, du har ju BAKBROMS och kör mkt försiktigt ;) om nu ingen nappar på fikaerbjudandet ( jag hade gjort det om det inte varit 150mil )
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Kan inte Phåne komma igen med fler teorier om microvibrationer, det var riktigt kul...
 
  • Gilla
Reaktioner: asb

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
2. Stäng nippeln innan du har tryckt handtaget i botten (framför allt släpp inte upp handtaget innan du har dragt åt nippeln).

Jag pumpar som fasen men det blir inget tryck. Jag pumpar en 15 gånger. Håller handtaget intryckt. Sen släpper jag på nippeln. Då sipprar det ut luft och ca 1 cm bromsvästska i slangen. Sen drar jag åt nippel. Pumpar 15 gånger igen och sen samma procedur. Nu har jag kört ca 22 ggr till men fortfarande inget tryck eller någon bromsverkan. Men jag antar att det bara är att fortsätta, eller?

Dubbelkoll, bara. Som sport_ajn skriver är det viktigt att du stänger innan bromshandtaget är fullt intryckt.

Verkar vara en tapper tjej, lite svårt om man inte vet riktigt vad som skall hända heller. Måste fråga...om du inte gör något,(allting stängt utom locket på burken med vätska i), kommer det upp bubblor då? Kan vara så små att de ser ut nästan som rök.
 

Maria83

Ny medlem
Gick med
19 Sep 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ER 5 -01, Daytona 675
Går inte att bygga upp något tryck alls längre. Kommer knappt vätska ur den. Fast jag har vätska i burken. Men jag förstår inte det där med att stänga innan handtaget är i botten. Ska jag inte ha handtaget nertryck max. sen hålla handtage inne, öpnna ventilen, stänga ventilen och sen släppa handtaget? alltså ska det inte vara intryck max hela tiden under den här processen?
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
En hel del bra förslag so far..
Om du inte får bromsarna att lira, kolla om någon kunnig polare eller vänlig tjej/kille på forumet kan ta en titt och ev visa hur du ska få ordning på prylarna.
Om inte kolla med en verkstad.
Taskigt fungerande bromsar är inget att leka med.

Det bästa rådet hittils, ta hjälp av någon som kan :tummenupp
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Går inte att bygga upp något tryck alls längre. Kommer knappt vätska ur den. Fast jag har vätska i burken. Men jag förstår inte det där med att stänga innan handtaget är i botten. Ska jag inte ha handtaget nertryck max. sen hålla handtage inne, öpnna ventilen, stänga ventilen och sen släppa handtaget? alltså ska det inte vara intryck max hela tiden under den här processen?

Jo då du ska pumpa tills du känner dig redo att lufta nippeln, när du bestämmer dig för det så håller du inne handtaget max, öppnar ventilen låter luften sippra ut för att sedan stänga den med handtaget fortfarande max inne, när du har stängt nippeln är det bara att börja pumpa igen.

Jo om du lägger lite mottryck så kommer du snabbare bygga upp ett tryck i pumpen.
Är du med?
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
Hjälp stackaren!!!

Då tösa bor i den stora stolta staden måste det ju finnas ngn som kan ställa upp och lufta lite. Eller är det bara göteborgare som hjälper varandra. :7peta
Tycker synd om Maria efter att ha läst denna tråd nu.
 

asb

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Katrineholm
Hoj
ZX10R XTZ750 VF750F KTM300tpi
Jag tycker det är ett kasst råd. Inte bromsa tjejens bildning. :fatta! Hon kanske vill lära sig?

Så svårt är det inte! Du kan inte förstöra något om du följer de alldeles utmärkta tipsen du har fått.

Där har du fel... bevisligen fungerar det ju inte.
Ta hjälp av någon som kan, titta och lär så fixar hon det själv nästa gång.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top