Enstånkarn
Medlem
Hej,
Söker råd och tips på nedan:
Idag fick jag 100-milaservicen gjord på min 790 Duke (2023). Efter 3 mils körning på hemvägen (när jag kommer till lite stadskörning) känner jag skrapande och slag i fotpinnarna och hoppar av för att kontrollera. Jag ser då att oljelocket saknas och bestämmer mig för att kontakta servicen direkt. Lyckligtvis hoppar de på hojen och kommer ut med ett nytt lock.
Jag funderade på om skrapande kunde varit för att locket flugit av och fastnat mellan bakhjul och skärm.. eller något.. Oavsett sitter det inte kvar och jag börjar köra mina kvarvarande ~12 mil. I lägre hastigheter hör och känner jag skrapandet igen. Märker det mest när jag har i växel och rullar med kopplingen inne. Slagen i fotpinnarna fortsätter och ett dovt ylande kommer underifrån.
I övrigt tycker jag det vibrerar mer i hälarna och att jag känner det även i högre hastigheter. Denna rad kan vara hjänspöken..
Jag har fått en tid att titta på det om ett par dagar - dyrt att vara ledig
Sen är jag nojjig över om det kan ha kommit in något i oljan.. hojen fungerar bra i 1-2 säsonger och sedan brakar ihop. Och.. köra den 15 mil till verkstaden igen.. rädd att hamna i KTM-garanti-problematiken.
Ingen aning om detta kan ses som normalt. Det var dock inte där innan service.
Vad skulle ni gjort? (Hojen är mitt enda fordon)
PS - Vill inte hänga ut verkstaden. De har visat sig hjälpsamma och alla kan göra misstag. Utöver problematiken de bästa och mest engagerade handlarna och mekaniker jag träffat på i min korta MC-karriär.
Söker råd och tips på nedan:
Idag fick jag 100-milaservicen gjord på min 790 Duke (2023). Efter 3 mils körning på hemvägen (när jag kommer till lite stadskörning) känner jag skrapande och slag i fotpinnarna och hoppar av för att kontrollera. Jag ser då att oljelocket saknas och bestämmer mig för att kontakta servicen direkt. Lyckligtvis hoppar de på hojen och kommer ut med ett nytt lock.
Jag funderade på om skrapande kunde varit för att locket flugit av och fastnat mellan bakhjul och skärm.. eller något.. Oavsett sitter det inte kvar och jag börjar köra mina kvarvarande ~12 mil. I lägre hastigheter hör och känner jag skrapandet igen. Märker det mest när jag har i växel och rullar med kopplingen inne. Slagen i fotpinnarna fortsätter och ett dovt ylande kommer underifrån.
I övrigt tycker jag det vibrerar mer i hälarna och att jag känner det även i högre hastigheter. Denna rad kan vara hjänspöken..
Jag har fått en tid att titta på det om ett par dagar - dyrt att vara ledig
Sen är jag nojjig över om det kan ha kommit in något i oljan.. hojen fungerar bra i 1-2 säsonger och sedan brakar ihop. Och.. köra den 15 mil till verkstaden igen.. rädd att hamna i KTM-garanti-problematiken.
Ingen aning om detta kan ses som normalt. Det var dock inte där innan service.
Vad skulle ni gjort? (Hojen är mitt enda fordon)
PS - Vill inte hänga ut verkstaden. De har visat sig hjälpsamma och alla kan göra misstag. Utöver problematiken de bästa och mest engagerade handlarna och mekaniker jag träffat på i min korta MC-karriär.