Problem efter service - 790 Duke

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Hej,

Söker råd och tips på nedan:

Idag fick jag 100-milaservicen gjord på min 790 Duke (2023). Efter 3 mils körning på hemvägen (när jag kommer till lite stadskörning) känner jag skrapande och slag i fotpinnarna och hoppar av för att kontrollera. Jag ser då att oljelocket saknas och bestämmer mig för att kontakta servicen direkt. Lyckligtvis hoppar de på hojen och kommer ut med ett nytt lock.

Jag funderade på om skrapande kunde varit för att locket flugit av och fastnat mellan bakhjul och skärm.. eller något.. Oavsett sitter det inte kvar och jag börjar köra mina kvarvarande ~12 mil. I lägre hastigheter hör och känner jag skrapandet igen. Märker det mest när jag har i växel och rullar med kopplingen inne. Slagen i fotpinnarna fortsätter och ett dovt ylande kommer underifrån.

I övrigt tycker jag det vibrerar mer i hälarna och att jag känner det även i högre hastigheter. Denna rad kan vara hjänspöken..

Jag har fått en tid att titta på det om ett par dagar - dyrt att vara ledig :(
Sen är jag nojjig över om det kan ha kommit in något i oljan.. hojen fungerar bra i 1-2 säsonger och sedan brakar ihop. Och.. köra den 15 mil till verkstaden igen.. rädd att hamna i KTM-garanti-problematiken.

Ingen aning om detta kan ses som normalt. Det var dock inte där innan service.

Vad skulle ni gjort? (Hojen är mitt enda fordon)

PS - Vill inte hänga ut verkstaden. De har visat sig hjälpsamma och alla kan göra misstag. Utöver problematiken de bästa och mest engagerade handlarna och mekaniker jag träffat på i min korta MC-karriär.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hej,

Söker råd och tips på nedan:

Idag fick jag 100-milaservicen gjord på min 790 Duke (2023). Efter 3 mils körning på hemvägen (när jag kommer till lite stadskörning) känner jag skrapande och slag i fotpinnarna och hoppar av för att kontrollera. Jag ser då att oljelocket saknas och bestämmer mig för att kontakta servicen direkt. Lyckligtvis hoppar de på hojen och kommer ut med ett nytt lock.

Jag funderade på om skrapande kunde varit för att locket flugit av och fastnat mellan bakhjul och skärm.. eller något.. Oavsett sitter det inte kvar och jag börjar köra mina kvarvarande ~12 mil. I lägre hastigheter hör och känner jag skrapandet igen. Märker det mest när jag har i växel och rullar med kopplingen inne. Slagen i fotpinnarna fortsätter och ett dovt ylande kommer underifrån.

I övrigt tycker jag det vibrerar mer i hälarna och att jag känner det även i högre hastigheter. Denna rad kan vara hjänspöken..

Jag har fått en tid att titta på det om ett par dagar - dyrt att vara ledig :(
Sen är jag nojjig över om det kan ha kommit in något i oljan.. hojen fungerar bra i 1-2 säsonger och sedan brakar ihop. Och.. köra den 15 mil till verkstaden igen.. rädd att hamna i KTM-garanti-problematiken.

Ingen aning om detta kan ses som normalt. Det var dock inte där innan service.

Vad skulle ni gjort? (Hojen är mitt enda fordon)

PS - Vill inte hänga ut verkstaden. De har visat sig hjälpsamma och alla kan göra misstag. Utöver problematiken de bästa och mest engagerade handlarna och mekaniker jag träffat på i min korta MC-karriär.
Jag skulle också tipsa om att kika på kedjan, och att bakhjulet linjerar.
Och vad gäller ”KTM-garanti-problematiken” så är den väl icke existerande…..garantin alltså, så det är väl bara att räkna in det.
Men helt seriöst så skulle jag ta hjälp av någon kunnig för att kika på ovanstående, innan jag kör en enda meter till.
Är kedjan för spänd kan du råka ut för stora problem.
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Jag skulle också tipsa om att kika på kedjan, och att bakhjulet linjerar.
Och vad gäller ”KTM-garanti-problematiken” så är den väl icke existerande…..garantin alltså, så det är väl bara att räkna in det.
Men helt seriöst så skulle jag ta hjälp av någon kunnig för att kika på ovanstående, innan jag kör en enda meter till.
Är kedjan för spänd kan du råka ut för stora problem.
Var iväg och kikade på kedjan nu. till synes inte för spänd, men skall ta upp den på depåstöd imorgon och kika.

Hjulinställningen ser dock värre ut. Markeringarna är 2-3mm off, jag är inte erfaren men ställt in hjul själv några gånger. Det känns som ganska stor skillnad. Givetvis kan hjul vara rakt men distanserna fel.. kontrollerar det på stödet imorgon med.

Finns det någon olja i motorn? Vet en bilverkstad som glömde hälla i ny olja efter att dom tappade ur den gamla...
Så långt tänkte jag i alla fall efter locket var borta :D Gott om olja.
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Var iväg och kikade på kedjan nu. till synes inte för spänd, men skall ta upp den på depåstöd imorgon och kika.

Hjulinställningen ser dock värre ut. Markeringarna är 2-3mm off, jag är inte erfaren men ställt in hjul själv några gånger. Det känns som ganska stor skillnad. Givetvis kan hjul vara rakt men distanserna fel.. kontrollerar det på stödet imorgon med.


Så långt tänkte jag i alla fall efter locket var borta :D Gott om olja.
När de ställde mitt bakhjul snett var det 0,8mm framför markeringen på ena sidan och 0,8mm bakom markeringen på andra sidan. En tankevurpa helt enkelt. Det gick knappt att svänga åt ena hållet och kedjan skrapade på ena sidan av bakdrevet. Många här säger att man inte kan lita på markeringarna. Jag har alltid använt och litat på markeringarna och det har funkat väldigt bra.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
100 milsservice är endast kontroll av bult förband och byte av olja och filter, varför skulle verkstaden skruva med bakhjulet ?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
100 milsservice är endast kontroll av bult förband och byte av olja och filter, varför skulle verkstaden skruva med bakhjulet ?
Se till att kedjan fick rätt slack, sen om det blev bättre eller sämre är beroende på mekens dagsform.
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
100 milsservice är endast kontroll av bult förband och byte av olja och filter, varför skulle verkstaden skruva med bakhjulet ?
Ja de kollar ju kedjespänningen. Är den inte till belåtenhet hoppas jag det åtgärdas på servicen.

Men men.. det kan ju vara något som fastnat inuti framdrevs-kåpan... kanske ett oljelock :p
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
100 milsservice är endast kontroll av bult förband och byte av olja och filter, varför skulle verkstaden skruva med bakhjulet ?
Mekanikern var väl tvungen att göra någonting de resterande 80 minuterna som fanns tidssatt på arbetsordern, och 5G-nätet kanske låg nere, så inget Tik-Tok?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag gissar att de spänt kedjan åt helvet för stramt.
+10 på den.
Här kan man lätt konstatera hur mycket generösare jag är på internet än t ex @Niklasinorr

Nä, men vad är det för material och kapitalförstörande verksamhet? Trend? Klåp? Skapa sysselsättning?

Hade monterat nytt drivpaket och servar +50 mil hemifrån. Drivpaket och vad mer(?) förstört innan hemkomst. Sveriges kanske mest prisade verkstad för det märket.
 

Enstånkarn

Medlem
Gick med
29 Jul 2021
Ort
Västfronten
Hoj
Husky 701 SM -23
Nu har jag ställt hjulet rakt och slakat av kedjan enligt upvotad youtube-britt som grävt nog i frågan kring kedjejustering på 790. (Min hjärna gick på högvarv av beskrivningen i manualen)

Till min förvåning var "låsningsmuttrarna" på båda sidor för hjul-/kedjejustering så lösa att jag kunde skruva loss dem kraftlöst med fingrarna.

Risken är att kedjan är i hängigaste laget nu, men det kan jag justera senare. Tog i lite för att höra skillnaden. Känner inte att skrapandet och bankandet är kvar. Däremot är det lite mer ljud av roterande kedja.

Nojjan kvarstår dock lite då jag förmodligen kört 15 mil med allt för spänd kedja och upp till 3 mil utan oljelock (med 2 stopp på grusparkeringar med fotöversläng)

Kommer inte åka tillbaks till verkstaden imorgon. Men borde jag åka alls? Nya råd på nuläget är välkommet.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Nu har jag ställt hjulet rakt och slakat av kedjan enligt upvotad youtube-britt som grävt nog i frågan kring kedjejustering på 790. (Min hjärna gick på högvarv av beskrivningen i manualen)

Till min förvåning var "låsningsmuttrarna" på båda sidor för hjul-/kedjejustering så lösa att jag kunde skruva loss dem kraftlöst med fingrarna.

Risken är att kedjan är i hängigaste laget nu, men det kan jag justera senare. Tog i lite för att höra skillnaden. Känner inte att skrapandet och bankandet är kvar. Däremot är det lite mer ljud av roterande kedja.

Nojjan kvarstår dock lite då jag förmodligen kört 15 mil med allt för spänd kedja och upp till 3 mil utan oljelock (med 2 stopp på grusparkeringar med fotöversläng)

Kommer inte åka tillbaks till verkstaden imorgon. Men borde jag åka alls? Nya råd på nuläget är välkommet.
Läste att du inte vill hänga ut verkstaden - vilket såklart är ditt beslut - men kan tycka att det verkar vara väl många missar från företaget ifråga...
Föga förtroendeingivande!
:brinnerup
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nu har jag ställt hjulet rakt och slakat av kedjan enligt upvotad youtube-britt som grävt nog i frågan kring kedjejustering på 790. (Min hjärna gick på högvarv av beskrivningen i manualen)

Till min förvåning var "låsningsmuttrarna" på båda sidor för hjul-/kedjejustering så lösa att jag kunde skruva loss dem kraftlöst med fingrarna.

Risken är att kedjan är i hängigaste laget nu, men det kan jag justera senare. Tog i lite för att höra skillnaden. Känner inte att skrapandet och bankandet är kvar. Däremot är det lite mer ljud av roterande kedja.

Nojjan kvarstår dock lite då jag förmodligen kört 15 mil med allt för spänd kedja och upp till 3 mil utan oljelock (med 2 stopp på grusparkeringar med fotöversläng)

Kommer inte åka tillbaks till verkstaden imorgon. Men borde jag åka alls? Nya råd på nuläget är välkommet.
Jag hade nog inte åkt alls, alltså aldrig mer, till den verkstan.
Någon mekaniker måste ha haft en jättedålig dag, eller vara på fel ställe i livet.

Fråga: - Justerade du hjulets linjering någonting?

Jag hade tagit hjälp av någon som kan ge mig en översyn av hojen på plats, har du det?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu har jag ställt hjulet rakt och slakat av kedjan enligt upvotad youtube-britt som grävt nog i frågan kring kedjejustering på 790. (Min hjärna gick på högvarv av beskrivningen i manualen)

Till min förvåning var "låsningsmuttrarna" på båda sidor för hjul-/kedjejustering så lösa att jag kunde skruva loss dem kraftlöst med fingrarna.

Risken är att kedjan är i hängigaste laget nu, men det kan jag justera senare. Tog i lite för att höra skillnaden. Känner inte att skrapandet och bankandet är kvar. Däremot är det lite mer ljud av roterande kedja.

Nojjan kvarstår dock lite då jag förmodligen kört 15 mil med allt för spänd kedja och upp till 3 mil utan oljelock (med 2 stopp på grusparkeringar med fotöversläng)

Kommer inte åka tillbaks till verkstaden imorgon. Men borde jag åka alls? Nya råd på nuläget är välkommet.
Jag råkade ut för att hjulaxeln var lös när jag fick tillbaka en hoj från verkstad. Kolla alltid att alla riktigt viktiga saker sitter som de ska när du hämtar när nån annan skruvat.
Och när du själv skruvat med för den delen.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag har ännu inte fått tillbaks en landsvägshoj efter service som jag inte behövt åtgärda saker på. Saker som monterats i fel ordning, lösa muttrar, för spänd kedja etc. Sett till timtaxan så undrar man ju vad som pågår. Min enkla gissning är att ett jobb skall ta 4 timmar enligt boken beordras att genomföras på 45 minuter.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Som SMC-instruktör kontrollerar jag många hojar varje säsong. Nästan alla lösa grejer jag hittar kommer efter att hojen varit på verkstad. Jag har sett flera lösa bromsok, hjul, konstiga kedjespänningar etc.

Alltså, om du inte skruvar själv, kolla allt efter. Jag går inte och tror att alla mc-mekar är slarviga, men tidspressen är stor och alla kan göra fel. Fel som kan vara katastrofala för både dig och din hoj. Kolla alltid själv!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top