Problem med anliggande frambroms, nedslag på besiktningen

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Hur länge håller bromsslangar egentligen?Jag vet ju att bytesintervallen enligt tillverkare verkar
vara rätt kort tid!
Har en nyinköpt gammal kawwa från 94 i garaget med originalslangarna på fortfarande och trots
att dom är ett kvartssekel gamla så funkar dom utmärkt,inget flex känns o bromsarna
känns tighta o bra.
Byter nog ut dom i vinter pga ålder o ren själbevarelsedrift men man undrar ju :va

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Gummin för bromsvätska är gjort av EPDM och det tål inte olja! Gummin som tål olja tål istället inte bromsvätska. Den saken har jag undersökt nu när jag byggde egen hydraulkoppling.

Gamla svullna bromsslangar kan ju bete sig lite som backventiler så om du inte hittar något annat fel kanske du kan kolla på dom. Blås igenom dom med tryckluft så kanske du får en uppfattning om deras skick.

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Muz 718cc
Värt att kolla är att ett gaffelben antingen kommit för långt in eller för långt ut på axeln när framhjulsaxeln monteras så att ett bromsok inte blir centrerat över skivans mitt och bromsbeläggen kan få en liten anläggning på ena skivan trots att kolvar går tillbaka.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har renoverat ett par gamla bromsok, och har hittat oxid i oken under ringarna som behövt avlägsnas för att få bra funktion i oken, så har du inte har allt isär kan det ju vara ett bekymmer på gamla bromsar med.
Bromsrenovering är lite lagom myspyssligt på MC, så passar ju perfekt för vintern.

Men nu är det ju inte så att det tvunget är något sånt fel heller. Det är ju som sagt inte helt ovanligt med bös i hålet uppe på styret heller.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man får även oxid mellan sista ringen* och utåt men ibland mot andra som bygger upp o trögar upp det.

1000 sandpapper.

* Det heter inte ring dom är fyrkantiga

Tätning

?

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Har nu lyft upp hojen i fråga så framhjulet gick fritt. Hjulet snurrar en knappt varv när jag tar tag och snurrar till. Så bromsarna ligger an som bekant. Provade att sätta slang på nipplarna på oken och öppna luftnipplarna samt ta bort locket till bromsvätskebehållaren för att se om det gjorde ngn skillnad. Det gjorde ingen skillnad. Ev. en lite, liten skillnad. Men knappt märkbar. Samma bromsanliggning. För mycket bromsvätska är det inte heller, nu ligger vätskan i nivå med MIN-markeringen. Bromshandtaget går inte helt jämnt och fint när man lägger tryck på handtaget och bromsar. Lite svårt att beskriva i text. Så har det nog varit hela tiden men har börjat tänka på det mer nu. Har ingen referens till custom-hojar, min referens är sporthojar. Det är stor skillnad mot sporthojen i känslan på bromshandtaget. Så ska det så klart inte vara på någon broms som mår bra. Vad kan detta indikera? Är det rimligt att anta att det kan vara huvudbromscylinder-relaterat..?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nu lyft upp hojen i fråga så framhjulet gick fritt. Hjulet snurrar en knappt varv när jag tar tag och snurrar till. Så bromsarna ligger an som bekant. Provade att sätta slang på nipplarna på oken och öppna luftnipplarna samt ta bort locket till bromsvätskebehållaren för att se om det gjorde ngn skillnad. Det gjorde ingen skillnad. Ev. en lite, liten skillnad. Men knappt märkbar. Samma bromsanliggning.
Bra jobbat ! :tummenupp :)
Klart att det är bromsoken där bromsbelägg, bromskolvar inte går tillbaka som de ska.
Finns det några andra fel i bromssystemet, så kan du se det när bromsoken är fixade. Se # 7.
Har du en skruv med pinne som går genom bromsbeläggen och håller dom på plats i oket,
och den pinnen är lite skrovlig pga av rost genom åren,
Köp nya "skruvar med pinnar" samtidigt med nya #-ringar.

Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Det är ganska lätt att plocka isär bromskolvar så varför inte

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Man måste också montera tätningarna(ringarna) på samma håll dom satt innan , dom är motionerade åt ett håll om dom är gamla.Dom kantrar lätt om dom monteras tvärtom o låser kolven

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Då jag lagt alldeles för mycket tid på att chansa med motionering i två steg utan felavhjälpning har jag nu beställt renoveringssatser till båda framoken samt renoveringssats till bromsvätskebehållaren. Frambromsen är ju trots allt en hyfsat vital funktion.. :gnisslaRenoveringssats till bromsvätskebehållaren borde inte vara några större problem då det är ett låsclips och gummidetaljer som ska bytas. Vara noga med hur bef. sitter och byta/återmontera..?

Bromsokskolvarna i båda oken tänkte jag försöka pressa ut så mycket så möjligt ur båda oken genom att pressa ur kolvarna ur första oket tillräckligt långt för att få tag i dem med tång/polygrip etc. och sätta ett mothåll mellan kolvarna så de inte ramlar ut. Och sedan göra samma sak på andra oket. Därefter ta bort mothållen och försöka få ur kolvarna. Givetvis med ngt mellan kolv/tång så kolvarna inte repas/skadas på något sätt. Är detta ett rimligt antagande att fungera? Eller måste/bör jag försöka ordna tillgång till tryckluft?

Om jag pressar ut en kolv ur ena oket med bromshandtaget, vad händer då när jag använder tryckluft i luftnippelhålet?? Kommer det inte gå ut massa luft ur den cylinder/hål där första kolven pressats ut??

Ni som har erfarenhet och gjort detta får väldigt gärna komma med tips då detta blir första gången jag tar mig an ok-renovering! Om jag behöver avlägsna oxid, skit, ärj etc. från ngn kolv, vad ska jag använda då??

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Då jag lagt alldeles för mycket tid på att chansa med motionering i två steg utan felavhjälpning har jag nu beställt renoveringssatser till båda framoken samt renoveringssats till bromsvätskebehållaren. Frambromsen är ju trots allt en hyfsat vital funktion.. :gnisslaRenoveringssats till bromsvätskebehållaren borde inte vara några större problem då det är ett låsclips och gummidetaljer som ska bytas. Vara noga med hur bef. sitter och byta/återmontera..?

Bromsokskolvarna i båda oken tänkte jag försöka pressa ut så mycket så möjligt ur båda oken genom att pressa ur kolvarna ur första oket tillräckligt långt för att få tag i dem med tång/polygrip etc. och sätta ett mothåll mellan kolvarna så de inte ramlar ut. Och sedan göra samma sak på andra oket. Därefter ta bort mothållen och försöka få ur kolvarna. Givetvis med ngt mellan kolv/tång så kolvarna inte repas/skadas på något sätt. Är detta ett rimligt antagande att fungera? Eller måste/bör jag försöka ordna tillgång till tryckluft?

Om jag pressar ut en kolv ur ena oket med bromshandtaget, vad händer då när jag använder tryckluft i luftnippelhålet?? Kommer det inte gå ut massa luft ur den cylinder/hål där första kolven pressats ut??

Ni som har erfarenhet och gjort detta får väldigt gärna komma med tips då detta blir första gången jag tar mig an ok-renovering! Om jag behöver avlägsna oxid, skit, ärj etc. från ngn kolv, vad ska jag använda då??
En grön disksvamp brukar ta det värsta skiten

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Man kan ju hona / hena loppen i oken.
Att använda tryckluft för att få ut kolvarna är lite riskabelt, då ska du ha en träkloss emellan och vara försiktig med luften, någon kolv går lättare än de andra och den kommer med ryslig fart.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Risken finns att du inte hittar kolvarna efter att du blåst ut dom med tryckluft. :)

Jag brukar använda en trasa för att göra en slags fångstpåse när jag trycker ut saker med tryckluft.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Pollygrip???????
Hona/hena mc ok?????

Många ok OCH kolvar är cotade med antifriktions medel typ dlc teflon Ellen någon annan häxbrygd så kolvarna skall löpa med mindre friktion.

Skall du vålda med polygrip se då till att ha något imellan polygrip o kolv så du ej gör märken.

Personligen tar jag ett antal små tvingar o håller in i mitt fall 3 kolvar så den fjärde åker ut.

När den kolven är ren o Packningar är bytta. OBS KOLLA NÄR DU TAR UT TÄTNINGEN ibland är det läppar på tätningen o dessa skall/måste vändas åt rätt håll.

Sedan flyttar man bara runt tvingar a till alla kolvar varit ute o allt är rengjord.

Använd tandborste i paknings spåret o kolvarnas cylindrar i oken. Som sagt många är antifriktions behandlade o det förstör man med metall föremål.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ta ett bromsok.
sätt en träskiva där bromsskivan brukar vara
och eventuellt skär ut skivor ur kökssvamp
och peta in mellan träskivan och kolvarna.
Tryck ut dom med tryckluft eller med vatten från duschslangen.
Tillräckligt tryck i vanligt kranvatten.
Gissar du kan ta ut bromskolvarna med fingrarna efter du tagit bort träskivan.
Jag hade inte använt polygrip. Sitter bromskolvarna så hårt att du behöver polygrip.
Då är det inte konstigt du har anliggande frambroms......
Alternativt
Du säkrar 3 av 4 bromskolvar i bromsoket med buntband.
Sätter en kökssvamp framför den 4:e och trycker ut den bromskolven med kranvatten eller tryckluft. Tar ut #-ringarna med O-ringsverktyg och gör rent cylindern och spåren och kolven med diskmedel och avkapad tandborste. Sätter dit kolven (strunta i #-ringarna) säkra med buntband och så nästa likadant. När du är klar med den 4:e, ta ut de andra 3. Bör gå lätt med fingrarna eftersom det inte sitter några #-ringar. Tvätta på nytt med diskmedel och vatten.
Torka rent och torrt, Tvätta med bromsvätska, torka torrt. Sätt bromssilikonfett på nya #-ringarna innan du monterar dom. sätt en tunn rand bromssilikonfett längst ner på bromskolven och tryck in den i cylindern. Ska inte var några problem att göra med fingrarna. Torka av överflödigt fett.

Last edited:

Cozy P

Medlem
Gick med
21 Sep 2006
Hoj
Honda VTR SP-1 -00
Nu har jag satt igång med oken. Med oken demonterade från okhållare tyckte jag ut alla kolvar så mycket jag vågade i båda oken. Fick tag i en bromsvätskesug. avlägsnade så mycket bromsvätska som möjligt. Tog därefter en låsringstång för att få tag i bromskolvarna från insidan, och alla oken gick lätt och fint att dra ut oken. Alla kolvar rengjorda samt gått över med trasa och autosol och därefter bromsrengöring.

Nu när jag ska sätta ihop oken igen, i med o-ringar samt kolvar; vad ska jag göra/inte göra med o-ringarna??
#Tunt lager bromsvätska på o-ringarna EFTER att jag satt in o-ringarna i oken?
#Tunt lager bromsvätska över hela o-ringarna innan jag sätter in dem i oken?
#Tunt lager med bromssilikonfett över hela o-ringarna innan jag sätter in dem i oken?

Upplever många olika bud kring detta med o-ringarna och har svårt att bli klok på detta..?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nu har jag satt igång med oken. Med oken demonterade från okhållare tyckte jag ut alla kolvar så mycket jag vågade i båda oken. Fick tag i en bromsvätskesug. avlägsnade så mycket bromsvätska som möjligt. Tog därefter en låsringstång för att få tag i bromskolvarna från insidan, och alla oken gick lätt och fint att dra ut oken. Alla kolvar rengjorda samt gått över med trasa och autosol och därefter bromsrengöring.

Nu när jag ska sätta ihop oken igen, i med o-ringar samt kolvar; vad ska jag göra/inte göra med o-ringarna??
#Tunt lager bromsvätska på o-ringarna EFTER att jag satt in o-ringarna i oken?
#Tunt lager bromsvätska över hela o-ringarna innan jag sätter in dem i oken?
#Tunt lager med bromssilikonfett över hela o-ringarna innan jag sätter in dem i oken?

Upplever många olika bud kring detta med o-ringarna och har svårt att bli klok på detta..?
Jag hade använt bromsvätska innan jag satte in kolvarna.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping