Problem med avgasport på YZ 250?

broots

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
R1:a såld
Jag är en återfallande motorcyklist som nu köpa en motocross, jag var iväg och tittade på en YZ 250 -03. När ägaren står och varmkör hojen ser jag något som först ser ut som ett hål i avgassystemet, det kommer ut avgaser under hojen. Det visar sig vara överflödet från avgasporten. Det sitter ventilation på främre vänstra delen av cylindern som har en slang som går ned vid sidan av hojen. Ägaren hade inte sett detta fenomen förut och hojen gick som den skulle enligt honom. Provkörningen skedde med vanliga crossdäck så det var omöjligt att säga något om effekten, men inget uppenbart problem. Dagen till ära så var det 13 grader kallt vilket gjorde det lättare att se läckaget. Jag ringde en handlare och beskrev problemet som enligt mekanikern kunde bero på rätt så mycket. Allt från för fet oljeblandning som har gjort att det har kladdat igen lite till seriöst fel med avgasporten. Ägaren ringde en annan handlar som tydligen beskrev det som inget bekymmer, det ska komma avgaser den vägen. Detta beror antagligen på att vi beskrivit felet på två olika sätt.

Självklart ska det kunna komma ut avgaser i slangen men inte i den mängd som det gjordes här. Vid varje gaspådrag så kom det avgaser, oavsett om hojen var varm, kall eller varv. Någon som har någon erfarenhet som dom kan dela med sig av? Ryker det ur era hojar? Jag har svårt att tro att Yamaha har konstruerat något som ska fungera på detta sättet?

Killen verkade angelägen om att sälja den och jag tyckte att det i övrigt var en mycket fin hoj, men jag vägrar att köpa den om jag inte känner att jag har kontroll på läget.

Sprängskiss, för att visa var läckaget sker.
http://hem.passagen.se/broots/Y03YZ250R01.jpg

Gick med
11 Apr 2004
Hoj
några
visst ska det komma avgaser ur den men inte mycket, Ta loss avgasporten o kolla så den öppnar o stänger ordentligt, lätt gjort, nr 38 på sprängskissen.

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Kallt väder, oljeblandning, oljekvalitet och bestyckning kan få oljan att rinna och kladda. Min hoj har också börjat drägla nu när det är kallt ute. Kanske har det runnit ner en massa kladd i slangen som värms upp av avgaserna och ryker ut ur slangen.

Ta bort avgaskröken (tror man måste det för att komma åt) och sedan locket till avgasporten. Sätt tillbaka kröken och starta motorn, nu ska avgasporten röra sig när du varvar upp. Om allt ser ut att lira så skulle inte jag vara orolig.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Sen så är det väl inte särskilt dyrt eller jobbigt att ta isär den och rengöra den, byta de delar som inte vill vara med :tummenupp

Är du nöjd me den i övrigt så skulle jag ha köpt den.

broots

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
R1:a såld
Vad är absolut värsta scenariot?

Om det ska blir någon affär så får han skruva av kåpan och kröken så jag kan titta på porten, då borde det inte vara någon fara.

Tack så hemskt mycket för alla goda tips!

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Vad är absolut värsta scenariot?

Om det ska blir någon affär så får han skruva av kåpan och kröken så jag kan titta på porten, då borde det inte vara någon fara.

Tack så hemskt mycket för alla goda tips!

Absolut värsta på en höft en tusenlapp och fem timmar i garaget. Har inte skruvat i yammorna speciellt mycket men.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Slangen är till för spill-klägg olja från avgasventilen. Det är 100% normalt att det följer med avgaser oavsett varm, kall o.sv o.sv.

På många avgasventiler är det ett smörj/luftningshål från avgasporten ut till utrymmet där denna slang vent:ar från.

Avgasventil heter detta. Avgasporten är hålet i cylindern är avgaserna går ut!

Bra att veta för att du inte ska bli förvirrad menar jag...

Drägglade hojen för övrigt i ljuddämparn och pissade ner sving, bromsok, fälg, sidopanel o.sv med svart olja?

Om det är så har hojen gått för fet i kombination med en newbee som fjollkört. Då har mest troligt avgasventilen kläggat igen ännu mer än normalt.

Mina tankar...........

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj