Jag är en återfallande motorcyklist som nu köpa en motocross, jag var iväg och tittade på en YZ 250 -03. När ägaren står och varmkör hojen ser jag något som först ser ut som ett hål i avgassystemet, det kommer ut avgaser under hojen. Det visar sig vara överflödet från avgasporten. Det sitter ventilation på främre vänstra delen av cylindern som har en slang som går ned vid sidan av hojen. Ägaren hade inte sett detta fenomen förut och hojen gick som den skulle enligt honom. Provkörningen skedde med vanliga crossdäck så det var omöjligt att säga något om effekten, men inget uppenbart problem. Dagen till ära så var det 13 grader kallt vilket gjorde det lättare att se läckaget. Jag ringde en handlare och beskrev problemet som enligt mekanikern kunde bero på rätt så mycket. Allt från för fet oljeblandning som har gjort att det har kladdat igen lite till seriöst fel med avgasporten. Ägaren ringde en annan handlar som tydligen beskrev det som inget bekymmer, det ska komma avgaser den vägen. Detta beror antagligen på att vi beskrivit felet på två olika sätt.
Självklart ska det kunna komma ut avgaser i slangen men inte i den mängd som det gjordes här. Vid varje gaspådrag så kom det avgaser, oavsett om hojen var varm, kall eller varv. Någon som har någon erfarenhet som dom kan dela med sig av? Ryker det ur era hojar? Jag har svårt att tro att Yamaha har konstruerat något som ska fungera på detta sättet?
Killen verkade angelägen om att sälja den och jag tyckte att det i övrigt var en mycket fin hoj, men jag vägrar att köpa den om jag inte känner att jag har kontroll på läget.
Sprängskiss, för att visa var läckaget sker.
http://hem.passagen.se/broots/Y03YZ250R01.jpg
Självklart ska det kunna komma ut avgaser i slangen men inte i den mängd som det gjordes här. Vid varje gaspådrag så kom det avgaser, oavsett om hojen var varm, kall eller varv. Någon som har någon erfarenhet som dom kan dela med sig av? Ryker det ur era hojar? Jag har svårt att tro att Yamaha har konstruerat något som ska fungera på detta sättet?
Killen verkade angelägen om att sälja den och jag tyckte att det i övrigt var en mycket fin hoj, men jag vägrar att köpa den om jag inte känner att jag har kontroll på läget.
Sprängskiss, för att visa var läckaget sker.
http://hem.passagen.se/broots/Y03YZ250R01.jpg