Problem med bränsletillförseln?

raoul

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2015
Ort
till skogs
Hoj
2006, Honda CB600F Hornet
Min lill-Hornet från 2006 har inte velat starta och gå bra efter vintervilan. Först var jag tvungen att byta batteri, trots unerhållsladdning, men det var kanske inte var så konstigt, jag har inte koll på hur det skötts om före hojen kom till mig i augusti 2015. Med nytt batteri gick startmotorn bra, men den ville inte starta. På en rejäl dos startgas startade den, men gick dåligt. Lågt tomgångsvarv, sedan rusade varvtalet i höjden då choken stängdes av. Efter lite krånglande gick den någorlunda och jag tog en tur. Tyckte den var ungefär sig själv och gick bra tills jag stannade en stund och skulle starta på nytt (varm motor=ingen choke). Då ville den inte starta. Efter ivrigt körande med startmotorn startade den till sist, men tomgångsvarvet var väldigt lågt. Jag kom dock iväg och tyckte igen den gick rätt normalt tills jag stannade och lät den gå på tomgång, då sjönk varvtalet onormalt för att sedan efter en stund gå upp till någorlunda normal nivå.

Jag har fått förslag på att ovanstående problem med start/tomgång kan bero på att bränsletillförseln inte är som den ska vilket t.ex. kan bero på att jag inte tömt förgasarna innan vintervilan och det bildats gegga av gammal bensin som täpper till bränsleflödet.

MEN: I dag när jag började ta loss sidopaneler och lossade på tanken för att undersöka saken närmare upptäckte jag att en slang verkade ha kommit i kläm lite när jag tryckt in batteriet i batterilådan (det är väldigt trångt att få i batteriet, krävs alltid att jag river och sliter i kablar och slangar). Efter lite efterforskningar kom jag fram till att den klämda slangen som går från tankens undersida och någonstans in under cykeln benämns "tank breather hose" och verkar vara till för att släppa in luft i tanken så att det inte bildas vakuum då bränslet rinner ut till förgasarna. Jag tänker att åtminstone i teorin borde stopp i "andningsslangen" kunna störa bränsleflödet till förgasarna?

Kan det vara så enkelt? :confused:

Tackar på förhand för synpunkter från mer erfarna mekaniker. Mina egna erfarenheter sträcker sig bara till oljebyte och kedjejustering samt luftfilterbyte så här långt. Förra våren startade och gick hojen fint. Den har stått i varmgarage båda vintrar.
 

Björnbär

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Linköping
Hoj
Honda VFR 02
Vakuum i tanken borde mest bråka när du vill ha mycket bensin, och inte på tomgång kan jag tycka. Har bara råkat ut för det på bil, och då tappade motorn effekt på topp först och så var man tvungen att stanna och släppa in lite luft i tanken. Tog ungefär två-tre mil motorväg för att börja bråka.

Men en biltank är ju mjuk, och så kan ju förknasarna bråka på annat sätt. Så det är väl bara att fixa slangen och ut och testa.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tanken behöver luft????
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
"Kan det vara så enkelt?"

Ja, har du provkört ännu?

Om du tror att du har vakuum i tanken så kan du öppna tanklocket när du står på tomgång.
Du behöver förbruka en del soppa innan nämnvärt vakuum uppstår.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top