raoul
Ny medlem
Min lill-Hornet från 2006 har inte velat starta och gå bra efter vintervilan. Först var jag tvungen att byta batteri, trots unerhållsladdning, men det var kanske inte var så konstigt, jag har inte koll på hur det skötts om före hojen kom till mig i augusti 2015. Med nytt batteri gick startmotorn bra, men den ville inte starta. På en rejäl dos startgas startade den, men gick dåligt. Lågt tomgångsvarv, sedan rusade varvtalet i höjden då choken stängdes av. Efter lite krånglande gick den någorlunda och jag tog en tur. Tyckte den var ungefär sig själv och gick bra tills jag stannade en stund och skulle starta på nytt (varm motor=ingen choke). Då ville den inte starta. Efter ivrigt körande med startmotorn startade den till sist, men tomgångsvarvet var väldigt lågt. Jag kom dock iväg och tyckte igen den gick rätt normalt tills jag stannade och lät den gå på tomgång, då sjönk varvtalet onormalt för att sedan efter en stund gå upp till någorlunda normal nivå.
Jag har fått förslag på att ovanstående problem med start/tomgång kan bero på att bränsletillförseln inte är som den ska vilket t.ex. kan bero på att jag inte tömt förgasarna innan vintervilan och det bildats gegga av gammal bensin som täpper till bränsleflödet.
MEN: I dag när jag började ta loss sidopaneler och lossade på tanken för att undersöka saken närmare upptäckte jag att en slang verkade ha kommit i kläm lite när jag tryckt in batteriet i batterilådan (det är väldigt trångt att få i batteriet, krävs alltid att jag river och sliter i kablar och slangar). Efter lite efterforskningar kom jag fram till att den klämda slangen som går från tankens undersida och någonstans in under cykeln benämns "tank breather hose" och verkar vara till för att släppa in luft i tanken så att det inte bildas vakuum då bränslet rinner ut till förgasarna. Jag tänker att åtminstone i teorin borde stopp i "andningsslangen" kunna störa bränsleflödet till förgasarna?
Kan det vara så enkelt?
Tackar på förhand för synpunkter från mer erfarna mekaniker. Mina egna erfarenheter sträcker sig bara till oljebyte och kedjejustering samt luftfilterbyte så här långt. Förra våren startade och gick hojen fint. Den har stått i varmgarage båda vintrar.
Jag har fått förslag på att ovanstående problem med start/tomgång kan bero på att bränsletillförseln inte är som den ska vilket t.ex. kan bero på att jag inte tömt förgasarna innan vintervilan och det bildats gegga av gammal bensin som täpper till bränsleflödet.
MEN: I dag när jag började ta loss sidopaneler och lossade på tanken för att undersöka saken närmare upptäckte jag att en slang verkade ha kommit i kläm lite när jag tryckt in batteriet i batterilådan (det är väldigt trångt att få i batteriet, krävs alltid att jag river och sliter i kablar och slangar). Efter lite efterforskningar kom jag fram till att den klämda slangen som går från tankens undersida och någonstans in under cykeln benämns "tank breather hose" och verkar vara till för att släppa in luft i tanken så att det inte bildas vakuum då bränslet rinner ut till förgasarna. Jag tänker att åtminstone i teorin borde stopp i "andningsslangen" kunna störa bränsleflödet till förgasarna?
Kan det vara så enkelt?
Tackar på förhand för synpunkter från mer erfarna mekaniker. Mina egna erfarenheter sträcker sig bara till oljebyte och kedjejustering samt luftfilterbyte så här långt. Förra våren startade och gick hojen fint. Den har stått i varmgarage båda vintrar.