Problem med en crf 450 -04

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Nu har alla munstycken rengjorts. Hela förgasaren har gåtts igenom.
Där kan det inte vara något som är fel......

Tändstiftet är bra var på Honda och funderade på att köpa ett nytt men han sa att det hade bara varit bortkastade pengar.

Hojen startar superlätt.! Tankade i ny soppa med en skvätt ksprit... ingen förbättring alls.

hade av ventilkåpan och tittade, allt såg bra ut.

Kan det vara elboxen? i så fall är jag 5000 fattigare... Någon i götet som har en till crf 04 (måste vara 04) som jag kan låna för felsökning?

Luftfiltret är rent och inte igensatt.

Soppakran och allt lirar, bensinfiltret är rent och prydligt. Flottören verkar fungera som den ska.

Tittar man på tändstiftet ser det snarare ut som att den får lite för fet blandning enligt Honda mekanikern.

Någon som har några övriga tipps?
MVH Oskar

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kanske tändningen står åt helvete?, tex om kilen i svänghjulet gått av och det vritt sig några grader för mycket.

dock borde den ju gå sämre på lågvarv då med men mer förtändning är ju viktigare ju mer du varvar

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Elfel?

Jag hade en gammel bil en gång som gick sämre ju mer gas den fick, där var tändkablarna problemet. Slog gnistor från en av kablarna mot ventilkåpan när man kom över ett visst varvtal.

Dock tolkar jag ditt problem som att den bluddrar mer än att den misständer!?

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Elfel?

Jag hade en gammel bil en gång som gick sämre ju mer gas den fick, där var tändkablarna problemet. Slog gnistor från en av kablarna mot ventilkåpan när man kom över ett visst varvtal.

Dock tolkar jag ditt problem som att den bluddrar mer än att den misständer!?

nej den misständer inte.... börjar bluddra på högre varv... och inget pulver.....

Tändstiftet är helt ok och gnistan ser bra ut....

Jag vet e fan va felet är.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Uppdatering.

Efter att ha testat med ytterligare två munstycken för att se skillnad samt kollat inställningen på nålen så åkte ventilkåpan av.

Det visade sig att spelet är åt helvete, för lite spel på I ventilerna och för mycket på E ventilerna. (långt utanför marginalerna)

Så förhoppningsvis så kan jag köpa shims i morgon och försöka igen.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Uppdatering.

Efter att ha testat med ytterligare två munstycken för att se skillnad samt kollat inställningen på nålen så åkte ventilkåpan av.

Det visade sig att spelet är åt helvete, för lite spel på I ventilerna och för mycket på E ventilerna. (långt utanför marginalerna)

Så förhoppningsvis så kan jag köpa shims i morgon och försöka igen.

Nej du måste byta ventiler

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Utveckla gärna.

Ventilerna ska enligt förra ägaren vara bytta för i dagsläget 57 timmar sedan och då till stålventiler för att dessa inte ska slitas lika fort som titanventilerna.

MVH Oskar

Hmm låter skumt, Men om man bara byter ventiler och inte gör sätesjobb så kan dom gå ner sig på nolltid

I princip så finns ej utrymme för omshimsning av ventiler i en sån topp

dom är bra i ventilspel eller så har dom gått ner sig och då byter man ventiler

Stålventiler , Nja då kan man väl kanske shimsa om men det känns som en nödlösning

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hmm låter skumt, Men om man bara byter ventiler och inte gör sätesjobb så kan dom gå ner sig på nolltid

I princip så finns ej utrymme för omshimsning av ventiler i en sån topp

dom är bra i ventilspel eller så har dom gått ner sig och då byter man ventiler

Stålventiler , Nja då kan man väl kanske shimsa om men det känns som en nödlösning

Det som är skumt är att ventilspelet på E ventilerna låg ca 0.02 över rek som är 0,28 +- 0,03

I ventilerna låg på mindre än 0,05 och exakt 0,1 och ska ligga på 0,16 +- 0,03

Jag bytte till lite mindre shims på I ventilerna och spelet blev bra 0,15 bladmåttet gick in. på båda ventilerna.

Startade hojen som startade på 2a kicken men den går fortfarande dåligt på höga varv. Har bestyckat om förgasaren till 170 vilket är orginal satt 165 i innan.

Några mer tipps??

MVH Oskar

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Efter ca 2 timmars körning så kollade jag vetilspelet igen.
Spelet var samma som innan körningen.

Bytte mustycket till 165 och körde dagen efter.

Kändes som att hojen gick lite bättre än dagen innan. Har fått höra att 165 är orginalmunstycket.

Idag bytte jag till ett nytt tändstift och hojen går fortfarande dåligt på höga varv. Nu smäller det dessutom om den. Vilket det inte gjorde innan jag bytte tändstift. Dock så smällde det om den när jag testade med 160 munstycket.

Eftersom att ventilspelet är bra och den är lättstartad och går fint på upp till halvgas så förutsätter jag att det har med luft eller bränslet att göra.
Då den går bra på låga varv känns det som att lågfartsmunstycket är rätt.

Nålen står på spår 5 vilket är orginalinställning (har varit samma hela tiden)

Tändstiftet som jag tog ut var brunt, kanske lite lite sotigt men utan avlagringar.

Någon som har tipps på vad jag ska göra? Större eller mindre munstycke?

Eller är jag helt fel ute?

Ingen med en crf 04 förgasare som funkar som man kan låna en eftermiddag?

MVH Oskar

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Känns trotteln ok?, vet på gamla qvarnor fick man byta dem då de blev väldigt slitna av dåligt underhåll av luftfilter.

Ser nålen sliten ut?

Men på fullt spjäll känns det som det kanske kvittar...

Rinner det ordentligt när flottören öppnar? Vet jag hade skit i inloppet från nån trasig/klämd gummipackning.

Bara några tankar som poppa upp sen sista förgasar renoveringen :gnissla

Last edited:

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Känns trotteln ok?, vet på gamla qvarnor fick man byta dem då de blev väldigt slitna av dåligt underhåll av luftfilter.

Ser nålen sliten ut?

Men på fullt spjäll känns det som det kanske kvittar...

Rinner det ordentligt när flottören öppnar? Vet jag hade skit i inloppet från nån trasig/klämd gummipackning.

Bara några tankar som poppa upp sen sista förgasar renoveringen :gnissla

Trotteln känns bra, öppnar fullt.

Nålen ser inte sliten ut och jag kan inte känna att den är det heller.

jupp rinner bra när flotören är öppen.

Ska ta isär förgasaren i morgon igen och kolla blandskruven. Har provat att skruva den in och ut det ger ingen märkbar skillnad så jag ska ta ur den och se om det är skit där.... Borde ju bli skillnad när man skruvar på den.

Har även fått tipps om att axpumpsfjädern kan vara dålig. Tyvärr går inte denna att köpa lös utan kommer med membranet oringar mm och kostar nästan 500 kr.......

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Så du tror inte det har med förgasaren att göra?

Blir till att mäta el på torsdag eller i morgon fy fan va kul =)

Jag har för mig flugans r6 misstände på högre varv men gick på alla 4 på lägre, då var felet en av tändspolarna så det kan vara värt å kolla upp.

Lister

Slösare
Gick med
8 Jun 2005
Hoj
En stor stark
Luft/bränsle skruven fungerar väl bara upp till halvfart?

Byt ut elen i billigast ordning =)

Kommer ihåg att jag haft två bilar som gått på halvgas men total dött på fullgas. Var kablar o spolar som spökat.
Men det har ju vart 10-12 år gammal skit som gått 20.000 mil :död

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Idag flytta det in en 08 i garaget. ska kolla på det i morgon ev får man flytta hela tändsystemet. Annars är det ganska enkelt att felsöka verkar det som.

Förhoppningsvis är det samma förknasare då kan man kanske testa den.

Jag återkommer i frågan!!

MVH Oskar

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM