Problem med en crf 450 -04

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Uppdaterar maratontråden lite......

Idag har jag testat blandskruven när det skruvades på den så gav det ingen effekt. Tog ut och blåste rent titta igenom förgasaren igen.

Ingen skillnad.....

Testade att vrida tps en då den går att justera lite.

Ingen skillnad.....

Koppla ur tps en helt.

Ingen skillnad.....



Någon som vet vad tps en har för funktion på en sådan maskin? Känns som att det bör vara någon funktion på den. Denna märktes inte. Vet ju att sporthoj med dålig tps går skit.......

Snacka med en annan kille som trodde att det ev kunde vara en avgasventil som var trasig/ dålig.... Men vill gärna veta om det kan ha med elen att göra i förstaläget?

Det som finns i elväg är ju bara kablar från svänghjulet till tändboxen, kablar från tps till tändbox sedan kablar från tändbox till tändspolen och därefter vidare till tändstiftet. Därmed känns ju som att om det är samma om man har tps inkopplad eller inte så bör det var något galet med tpsen eller tändboxen?

Någon som varit med om något liknande??

Söker fortfarande efter någon eldsjäl som har en likadan hoj och kan tänka sig att låna ut tändboxen så att jag får prova med en som funkar alternativt att jag kommer förbi med min och testar den på din hoj. Dock måste det vara just en 04!

MVH Oskar
 

Depåfarsan

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducce, Tiger, Huskys 250, XT600E
Uppdaterar maratontråden lite......

Idag har jag testat blandskruven när det skruvades på den så gav det ingen effekt. Tog ut och blåste rent titta igenom förgasaren igen.

Ingen skillnad.....

Testade att vrida tps en då den går att justera lite.

Ingen skillnad.....

Koppla ur tps en helt.

Ingen skillnad.....



Någon som vet vad tps en har för funktion på en sådan maskin? Känns som att det bör vara någon funktion på den. Denna märktes inte. Vet ju att sporthoj med dålig tps går skit.......

Snacka med en annan kille som trodde att det ev kunde vara en avgasventil som var trasig/ dålig.... Men vill gärna veta om det kan ha med elen att göra i förstaläget?

Det som finns i elväg är ju bara kablar från svänghjulet till tändboxen, kablar från tps till tändbox sedan kablar från tändbox till tändspolen och därefter vidare till tändstiftet. Därmed känns ju som att om det är samma om man har tps inkopplad eller inte så bör det var något galet med tpsen eller tändboxen?

Någon som varit med om något liknande??

Söker fortfarande efter någon eldsjäl som har en likadan hoj och kan tänka sig att låna ut tändboxen så att jag får prova med en som funkar alternativt att jag kommer förbi med min och testar den på din hoj. Dock måste det vara just en 04!

MVH Oskar

Har du instruktionsboken? Där finns en utmärkt skiss över de olika munstyckenas + nålens funktion vid olika gaspådrag. Där finns även tabell för olika temperaturer samt vilken höjd du befinner dig på och munstycken därefter. Detta är grunden för förgasarinställningar och avvikelser förekommer självklart av olika anledningar. Detta har ju Jörgen berört tidigt i tråden.
Hur gör du när du kollar en modifiering? Kör du cykeln ute med tejpade kylare så att du har rätt arbetstemeratur på olja + kylvatten eller står du i garaget och torrvarvar?
Du har problem på fullgas? Glöm blandskruven helt i såfall. Smäller hojen på avslag så kan det vara lågfartsmunstycket. Vissa munstycken, nål samt blandskruv samverkar med varandra vid visst gaspådrag.
Villospår? Jag har själv varit fullständigt fel ute vid felsökning, 100 säker på tändningsfel jobbade med detta i många timmar men det var sprucken kolv efter endast 15 timmar.
Tändspole med tändhatt kan du låna av mig men det är -08 och du hade ju en dito i garaget.
DF
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Har du instruktionsboken? Där finns en utmärkt skiss över de olika munstyckenas + nålens funktion vid olika gaspådrag. Där finns även tabell för olika temperaturer samt vilken höjd du befinner dig på och munstycken därefter. Detta är grunden för förgasarinställningar och avvikelser förekommer självklart av olika anledningar. Detta har ju Jörgen berört tidigt i tråden.
Hur gör du när du kollar en modifiering? Kör du cykeln ute med tejpade kylare så att du har rätt arbetstemeratur på olja + kylvatten eller står du i garaget och torrvarvar?
Du har problem på fullgas? Glöm blandskruven helt i såfall. Smäller hojen på avslag så kan det vara lågfartsmunstycket. Vissa munstycken, nål samt blandskruv samverkar med varandra vid visst gaspådrag.
Villospår? Jag har själv varit fullständigt fel ute vid felsökning, 100 säker på tändningsfel jobbade med detta i många timmar men det var sprucken kolv efter endast 15 timmar.
Tändspole med tändhatt kan du låna av mig men det är -08 och du hade ju en dito i garaget.
DF

Jag har kollat tabellen, hojen är såsom den var när jag köpte den. enligt tabellen så är det näst intill orginal. Lite större lågfartsmunstycke.

Det händer inget när jag skruvar på blandskriven. Jag har testkört med olika munstycken men ingen märkbar skillnad.....
Idag har jag kollat så att axpumpen funkar och det sprutar en fin liten stråle när man vrider på rullen.

Det är inte så att den bara går lite dåligt på toppen utan att den efter ca ½-2/3 dels gas bara börjar bluddra gå dåligt och inte ger någon mer effekt.

Jag har mätt upp TPS en idag och den funkar.

Nu har jag tröttnat och åker och lämnar bort den på måndag. Får köra lite lugnt på den i helgen.

Dock så var det något som bara var där inget som kom gradvis eller så utan helt plötsligt ville den inte vara med mer..

Tackar för alla svar i tråden, återkommer med felet när jag har fått reda på vad det var. Troligtvis en enkel skitgrej!


// Oskar
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HMM , Så varför bemöda sig att kolla munstycken mm

Som om nån plötsligt skulle ha smygit sig in i ditt garage å bestyckat om din honda

Naturligtvis så är det nån komponent som havererat

Så varför inte för enkelhetens skull bytlåna lite prylar ( tändspole exempelvis)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
HMM , Så varför bemöda sig att kolla munstycken mm

Som om nån plötsligt skulle ha smygit sig in i ditt garage å bestyckat om din honda

Naturligtvis så är det nån komponent som havererat

Så varför inte för enkelhetens skull bytlåna lite prylar ( tändspole exempelvis)



Har ju hojen i polarens / värsta motståndarens garaget... Man kan aldrig vara säker!!

Nej håller med känns som något som har pajat, att det skulle vara elektriskt tyckte jag kändes väldigt troligt då det uppkom så plötsligt.

Hade jag bara haft delar / hoj att låna ifrån så hade jag givetvis testat dom....

Jag har bara gått på tipps som jag fått av andra med mer kunskaper än jag själv om cross... Denna nöten är det dock ingen som lyckats knäcka ännu.


//Oskar
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Hojen lämandes in och felet är hittat.

Kamdrevet har släppt och vritt sig lite. Därmed den felaktiga gången.

Tydligen väldigt ovanligt fel på 450 hojarna.

//Oskar
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Hojen lämandes in och felet är hittat.

Kamdrevet har släppt och vritt sig lite. Därmed den felaktiga gången.

Tydligen väldigt ovanligt fel på 450 hojarna.

//Oskar



oops. hur mycket har det vritt sig? klarat dig från ventilsallad?


hur är det möjligt? hur sitter kamdrevet fast på axeln?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Tog det lång tid att hitta? (=dyrt?)

Marko

Vågade inte fråga...

oops. hur mycket har det vritt sig? klarat dig från ventilsallad?


hur är det möjligt? hur sitter kamdrevet fast på axeln?

Nej den funkar ju fint startar klockrent mm.

Det som händer är att den går dåligt på högre varv. Har varit med om samma fenomen när vi lagt avgaskammen 1 kugg fel på en r1 motor en gång. Fin gång på tomgång / låga varv och sedan dåligt på högre.

Så ventiler mm är helt ok. Drevet är pressat på axeln. Vet ej hur mycket det vritt sig men tillräckligt.

Drevet sitter pressat på axeln. Jag kan inte för mitt liv begripa hur f-n det kan snurra, jag har pressat av ett sådant en gång och det satt som k*kens jävla helvete. Det finns dessvärre inte att köpa som reservdel, då får man köpa hela vevhalvan.

Enklaste fixen måste vara att tigga fast drevet på veven så det slutar snurra, räkna ut hur mycket kamaxeln behöver förskjutas, fila/fräsa upp skruvhålen i kamdrevet, vrida detsamma, skruva ihop, klart.

Ny kamaxel kostar 3000+m meken har hittat en beg som han provat hojen med och förhoppningsvis kan jag köpa den till en hyfsad slant.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vågade inte fråga...



Så ventiler mm är helt ok. Drevet är pressat på axeln. Vet ej hur mycket det vritt sig men tillräckligt.



Ny kamaxel kostar 3000+m meken har hittat en beg som han provat hojen med och förhoppningsvis kan jag köpa den till en hyfsad slant.

Jag måste varit väldigt trött när jag läste och skrev igår. I min enfald läste jag att det var drevet till kamkedjan som sitter på veven som snurrat. Fel fix beskriven av mig av mig således. Kamdrevet sitter skruvat med två insex i kamaxeln. Det är möjligt att hållaren för detta sedan är pressat på kammen, det är jag väldigt osäker på dock.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top