Problem med fåglar?

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Ort
Syd
Hoj
R1 07'
Undrar om någon har smällt in i en fågel på vägen?
Jag har varit i närheten några ggr och det kändes jävligt äckligt. Jag menar Maverick fåglarna som flyger lågt utan tillstånd förstås.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Har plockat en med hjälmen på motorväg (110km/h :rolleyes: ) och en med crashpucken som transformerades till kött och blod över mitt ben och stövel.

Som tur var handlade det inte om någon knölsvan utan typ koltrast storlek, stor småfågel skulle jag säga.

edit: kan väl utveckla lite.

Den fågeln som träffade, min f.ö. nya hjälm, slog loss visirkåpa och hade sönder visirmekanismen. Smällde sådär så men blir lite klar i huvudet och ett tjutande ljud i öronen.

Den andra kändes mer behaglig. Jag såg den lyfta ur diket och jag såg den spridas över mitt ben. Kände inte ett smack förutom en olustig lukt när delar av den rostades på avgasröret :(
 
Last edited:

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Vendelsö
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Har tagit en koltrast med framlampan sen stutsade den uppp i magen och sedan åt sidan. Påverkade inte hojen/åkningen något men höjde pulsen.

Polare tog en mås med hjälmen och lyckades sitta kvar men det blev en duktig och blodig (för fågeln)smäll. Det var mest tur att han inte kraschade
 

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Mölndal
Hoj
ZX10R-2011
Tagit en småfågel i ca 120 km/h som tog i överdelen av hjälmen (ovanför visiret), small ordentligt och skakade till rejält. Skönt att den inte tog 1 dm längre ner.

I början på 80-talet var det en i nordnorge som körde ihjäl sig pga fiskmås. Träffade rakt på huvudet och föraren kom över på fel sida och krockade med mötande bil. Det var inte så hög fart men följderna blev mindre bra.
 

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Tänkte skriva: fråga d1ce..:hihi Men han har ju redan svarat..
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har varit nära men klarat mig än så länge. Förra sommaren drog polaren en sten på smalbenet som sprätte upp, ungefär i en liten pippis storlek. Han trodde först att han hade brutit benet. :näsblod

En annan polare fick en lite större fågel på bilrutan i 70km/h. Rutan sprack.
 

Grottmongot

grottmongot
Gick med
25 May 2008
Ort
Oxelösund
Hoj
Kawasaki gpx 1987,Suzuki ts 125 81,Mille r 02.
fågel

Fick en fågel på toppen på hjälmen förra sommaren i ca 180,hade tur och såg den och lyckades vika udan huvudet. Blev ändå en repa i hjälmen.
 

sportbike

Guest
En mås i 110+moms,demolerade hela kåpställningen på en Gsx 1100.
Fått en uggla i skallen åxå,det gjorde riktigt ont..
 

dagge

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen räser längre, bara veteran [Ariel 350 -49]
Tog en svala i luftintaget i kåpan förra sommaren. Trodde först att jag hade missat, men blev misstänksam när jag på kvällen tog ur luftfiltret vilket visade sig vara fullt av fjädrar. Inne i luftintaget satt svalan ihoptryckt, med näbben framåt, och en vinge kort.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Var ute en sväng förra sommaren när det plötsligt small till och ett stort rökmoln från kom framhjulet. "Vi i helvette var det där!?"

Trodde bromsoket eller framfjädern exploderat (!!!). Well. Vid närmare besiktning var fälgen blodig och full med fjädrar. En fågel hade försökt korsa min väg genom framhjulet. Inte så smart
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Jag har knuffat omkull en trana med bilen och stångat en tjäder med hjälmen.

Det är alla mina fågelkrockar...

Tjädern gjorde väldigt ont. Tur att det inte gick fortare än kanske ~60 då jag antagligen hade brutit nacken.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Tog en sparv med axeln i 90 kmh för två år sedan, kändes knappt men det blev en stor puff med fjädrar och fågelstackaren singlade ner i diket "ungefär som en badmintonboll" enligt bakomvarande förare.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Tog en gråsparv eller liknande i storlek rakt i kylaren på min gammla gixxer 750. 180km/h + . det vart bara ett stort moln av fjädrar och kylaren klarade sig:)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Kan väl vara direkt dödande om det går undan. Denna bild är på en fågelkrock i 260 km/h. Hade väl dödat om den tagit i visiret.

10-18-06_porsche_accident.jpg
 

Gamepad

No comments
Gick med
10 May 2005
Ort
beautiful Valley
Hoj
Vakum
Plockade en duva med bröstkorgen i cirka 60.
Hände inte mycket förutom en ordentlig knuff & död duva.

Har annars kört på en t-röd flaska med innehåll så kom ovanfrån
en rondell ovanför Nynäsvägen i cirka 80, tog på axeln, inte heller så farlig.
 
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Fåglar är onda, tänk på stackars Fabio som fick en i milijon dollars plytet när han åkte berg och dalbana. :tungan

fabio
 

rials

Racing Is A LifeStyle
Gick med
19 Apr 2004
Ort
älvsjö
Hoj
triumph daytona 675( grå)
tog en duva på bulten förra året, den drog i sidan på hjälmen sen passagerarens axel(pålisen) sen försvann den. men mkt fjädrar blev det...
 

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Ort
Tullinge
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Nickade en gråsparv (eller möjligen en bofink :confused:) in i himmlen.
Tog klockrent i pannan. Ett snärtigt "poof" så var det över.
Polarn bakom blev skitskraj. Han trodde hjälmen exploderade när
sparvuslingen fövandlades till ett litet moln av fjädrar.

Har plockat en mås i 100 med saaben...den dog ordentligt. Rutan klarade sig men blev duktigt nerkladdad med fågelklägg o fjädrar. Skulle inte vilja
prova det på hojjen.
Samma resa avslutades med ett rådjur i grillen i 140...gick lite sämre med bilen.:huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top