Problem med grepp på BT014.

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Hej!

Har nyligen krängt på ett nytt bakdäck på min R1. Ett Bridgestone BT-014R. Har åkt snart 10 mil kurvig väg med det och jag vet inte hur många gånger bakändan har släppt/hasat i utgången av kurvar. Har tidigare kört "vanliga" pilot Power och har alls haft dom här problemen. Trodde att BT 014 skulle vara ett likvärdigt däck men det här känns ju löjligt att det ska släppa så lätt. Jag har inte pillat med dämparna sedan jag bytt däck och jag har provat gått ner lite i lufttryck men jag upplever ingen skillnad. Kollade även om det var nå skit på vägen där det hände men jag kunde inte så någonting.
Är det jag som har fått värsta måndagsexet för så dåliga kan dom väl inte vara? Satt inte dom här orginalmonterade på CBR1000RR m.fl?.
"Vaxhinnan" är då helt bortnött på däcket också. Jag fattar ingenting. Jag vet att det inte är nåt "banåkningsdäck" jag köpt men man måste väl kunna gasa ut ur kurvor utan att det släpper. Har till och med hasat till mitt i en kurva med jämn gas i.o.f. med knät i backen men asfalten var hur fin som helst...

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Startade också en tråd om det skitdäcket för ett par månader sen (sitter original på gsxr 600/750 06-07) och det visade sig att fler än jag hade fått konstiga släpp med dem. Självklart kom en massa förståsigpåare och hävdade att jag gasade fel i kurvan osv, men det är däcket det är fel på. Iaf till vissa cyklar.

Burnade slut bakdäcket rätt bra och krängde för en vecka sen, både bak och fram, på BT016 som är ett helt annat däck. Annan profil på däcket och triple compound, dvs tre olika gummiblandningar.

Det var inte ens halt i början. Efter 3-4 mil hade jag använt gummit ända ut på kanten på bakdäcket helt utan tendenser av släpp. Man har ett helt annat förtroende för BT016 och hojen blir mer villig att gå in i kurvorna pga profilen.

Har inte kört bana än med det men än så länge kan jag bara rekommendera det varmt. :tummenupp

SSPC

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
GSX-R1000 -05

Undrar jag med.
Jag har sett här på SH att folk tycker 2.9kg är prima tryck (42PSI) vilket ofta är MAX tryck enl däck spec, dvs inte normalt.

Med 42PSI skulle nog vem som helst sladda runt kan jag tro.
Dock inte sagt att det är så i detta fall.

Har själv köpt bt016 för framdäcket som jag inte har hunnit få på ännu.
Supercorsa ska det bli bak.
Dock inte med 42PSI vare sig fram eller bak.

ps
körde dom bt014 som satt original och hadde aldrig problem med dom på gata.
ds

Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Kör lite längre.. Däck är hala i början.
Vissa däck spinner ju på 2an på en 1000cc när dom är nya

Bt014 har väl bt016´s mjukaste gummi på hela däcket om jag inte missminner mig. Tycker bt016 funkar ypperligt

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Hade BT014 på min förut och nu kör jag med pilot power fram o bak aldrig mera BT014 för min del.

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
tramp
Jag fick en lowsider med BT 015. Det berodde helt på däcket! Om det är dåligt eller om mitt var uttorkat vet jag inte men jag förlora 75.000:- p.g.a. det. Mitt bankkonto mår inte bra... :död

Mitt råd är, kör inte på BT 015 el BT 014

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Däcket var då varmt när jag stannade så "däcktempen" bör det inte vara nåt fel på heller. Däcktryck brukar jag ha mellan 2.3-2.5. Men vid det här tillfället körde jag med 2.5.
Känns som det bara är att glömma banåkning med det där däcket om det släpper så här efter gata då det går betydligt lugnare.

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Dem däcken satt på min förra hoj Ducati HM när jag tog ut den ny och det är dem sämsta däck jag kört med. Släpper ibland totalt utan påfrestning och allmänt "oroliga" så jag kommer aldrig att köra med sådana igen - dessutom höll bakdäcket uruselt trots värdelöst grepp.

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
R1-05
Undrar jag med.
Jag har sett här på SH att folk tycker 2.9kg är prima tryck (42PSI) vilket ofta är MAX tryck enl däck spec, dvs inte normalt.

Med 42PSI skulle nog vem som helst sladda runt kan jag tro.
Dock inte sagt att det är så i detta fall.

Har själv köpt bt016 för framdäcket som jag inte har hunnit få på ännu.
Supercorsa ska det bli bak.
Dock inte med 42PSI vare sig fram eller bak.

ps
körde dom bt014 som satt original och hadde aldrig problem med dom på gata.
ds

jag har alltid kört på 2.9kg bak o 2.5kg fram på mina båda rettor o min gammla gixxer. aldrig haft släpp på gata någon gång. kör iof på metzler M3 eller pirelli bandäck. så jag ser inga problem med dom lufttrycken på gata. kör rätt så hårt emellan åt så däcken får jobba så att säga.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag hade BT-014 förra året och även om jag inte hade några direkta problem så fick jag aldrig något förtroende för dem vid kurvtagning. Det var även alldeles för lätt att få dem att släppa. Nu kör jag med BT-016 och de känns mycket bättre.

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Jag kör med BT016 både fram och bak. Bästa däcket jag haft. Fungerar fint både på gata och bana. Kör med 2.5 bar fram och 2.9 bar bak. Enligt manualen. Man ska inte ha mindre tryck på gat däck. Stommen pallar inte med då. Det är enbart "riktiga" bandäck som man kan runt 2 bar för de har mycket kraftigare stomme.

\Masonit

Larsson

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gsxr 1000-07
Har kollat igenom några gamla Bike-tidningar för att försöka hitta ett däcktest där dom testade BT014 har inte lyckats hittat den tidningen. Någon som har den och orkar ta fram scannern? Skulle vara lite intressant att läsa. Eller är det någon som vet vart jag kan hitta ett test där BT-014 är med.
Åkte en sväng idag men då var det blött så då testade jag inte så mycket men jag konstaterade att greppet i blött inte var det bästa men det är väl flera däck som inte är bra på det. Jag har väl blivit bortskämd med Pilot Power i regn.

För några år sedan så åkte jag på några uppsättningar Pirelli Diablo Corsa och var jäkligt nöjd med dom, förutom i regn då :) Vilket däck är likvärdig det däcket idag i Pirellis sortiment?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024