Problem med kopplingen ZX6R -09

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag brände min koppling på min zx6r när jag övade starter och ett par frågetecken har dykt upp.

Enligt manualen så skall det vara 8 lameller. Alla utom den yttersta ska ha 48 friktionsblock, medan den yttersta ska 36. När jag köpte lamellpaketet (ej original) så hade samtliga lameller 24 block/rutor. Spelar detta någon roll? Varför ska den yttersta ha färre/större block?

attachment.php


Jag lyckades även sätta den yttersta lamellen på likadant sätt som de övriga lamellerna, istället för att vrida den ett hack. Hur påverkar detta kopplingen?

När jag hade satt ihop allting och provkört så verkar det åtminstone som att jag har full effekt men slirfunktionen är borta. Bakhjulet hoppar runt och hojen är instabil. Jag testade kompisens likadana hoj på samma sätt och hans slirkoppling fungerar bra.

Jag har inte mätt tjockleken på paketet då jag saknar verktyg och tid att göra detta. Jag har inte bytt stålskivor utan det är enbart lamellerna som är bytta. Innan mina övningsstarter så fungerade slirkopplingen hur bra som helst. Om en vecka ska jag lämna iväg hojen för transport till Tjeckien och mitt arbete gör att jag inte kommer att ha speciellt mycket tid över till att mecka.

Om det spelar någon roll så är oljan Motul 300V Factory Line Road Racing 10W-40 och ligger drygt 1mm över maxsträcket, give or take beroende på hur upprätt jag håller hojen. Minsta lutning så hamnar den under eller över sträcket så det är svårt att avgöra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gissningar:
Den yttersta har 36 friktionsblock för man ska kunna skilja den från de andra med 48 friktionsblock.
Varför kunna skilja den från resten?
För den yttersta har andra egenskaper än de övriga lamellerna. Är friktionsblocken lika stora och av samma material så ger den yttersta 36/48=75% av friktionen i övriga lameller.
Men det finns ju en möjlighet att friktionsblocken i den yttersta lamellen har andra egenskaper (lägre friktion?) än övriga lameller.
Och kan 36 friktionsblocklamellen ha nått med slirbromsen att göra?
Här behövs kanske Kawasakis "Service Manual" till hojen.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Gissningar:
Den yttersta har 36 friktionsblock för man ska kunna skilja den från de andra med 48 friktionsblock.
Varför kunna skilja den från resten?
För den yttersta har andra egenskaper än de övriga lamellerna. Är friktionsblocken lika stora och av samma material så ger den yttersta 36/48=75% av friktionen i övriga lameller.
Men det finns ju en möjlighet att friktionsblocken i den yttersta lamellen har andra egenskaper (lägre friktion?) än övriga lameller.
Och kan 36 friktionsblocklamellen ha nått med slirbromsen att göra?
Här behövs kanske Kawasakis "Service Manual" till hojen.

Här är servicemanualen till ZX6R 2009-2102.
Jag tycker inte att det finns en förklarande orsak till varför man skall göra på ett visst sätt. Det hade ju varit grymt om man förstod varför saker och ting är på ett visst sätt. Jag förstår hur en koppling funkar i praktiken men inte hur slirfunktionen fungerar.

Clutch zx6r.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Sista lamellens utseende och material beror troligen på att den ligger mot tryckplattan som är av aluminium eller liknande och inte stål, att den är ett hack förskjutet har jag däremot aldrig fattat, ta och googla lite "how to" om kopplingsbyte på sportisar av olika modell så kommer du se att det är samma där och de allra flesta säger att "fabriken brukar vilja flytta sista lamellen ett hack men jag skiter oftast i det men bara för att visa er nu så...)

Slirkopplingen fungerar som så att när du motorbromsar så kan innerdelen vrida sig i korgen och den är då på kil-liknande klackar så den trycks mot tryckplattan på ett eller annat vis, alltså samma som när du drar kopplingen men du har inte någon justering där annat än hur tjockt paketet är.
Med kopplingswiren så kan du alltid, så länge armens slaglängd räcker till, justera ett tjockt/tunt paket men klackarna som slikopplingen jobbar mot har sin höjd och hur mycket den kan lyfta så där är du istället tvungen att se till att paketet lirar mot tillgängligt lyft.

Detta är iaf. så som min fungerar och troligen även din men jag garanterar inte exakt funktion då jag inte skruvat eller läst på om din hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När jag läser beskriviningen så ska det vara
2 A-lameller, längst in se skissen och längst ut se fotot
6 B-lameller i mitten av paketet
7 stålskivor mellan lamellerna

Kan ditt "piratpaket" vara för tjockt ? Funkar slirkopplingen om du tar bort två plattor och sätter ditt de två "gamla" A plattorna, längst in och längst ut?
Eller om du tar bort en lamell och en stålskiva? (mycket mindre)
Eller bara en stålskiva i mitten av paketet (lite mindre) eller bara en lamell i mitten av paketet (mindre)
Så paketet blir tunnare ????
Bara för att hitta felet
Eller sviktar piratlamellerna, är elastiska så när slirkoppling lyfter så sväller lamellerna lite ?
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top