Problem med koso 2 varvräknare.

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Jag har precis installerat en koso 2 varvräknare på men 93 gammelblade.
Problemet är att varvräknarnålen går helt tokigt. Trots att man bara småfiser med gasen så hoppar nålen upp och ner över hela registret.

Läste på en tråd i mekforumet att det kan bero på att varvräknaren är överkänslig och känner av diverse olika störningar. Jag monterade därför en kondensator (10nf) och ett motstånd på 100kOhm. Allt enligt instruktionen jag hittade i mekforumet.

Gör så här:
1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF. (Kostnad max 5:)
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig.
Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig .

/Ingvar

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=909&page=186




Men när motståndet är inkopplad får jag inget svar över huvud taget. Nålen rör sig inte. Antar att motståndet var för kraftigt.

Hur har ni andra med Koso varvräknare fått det hela att funka?

Jag har kopplat varvräknaringången på tändspolen och inte virat tråden runt tändkapeln som det står att man också kan göra
 
Last edited:

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
När jag kopplade in min vapor varvräknare satte jag ett 1mOhm (megaohm) i serie med varvräknaren.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
När jag kopplade in min vapor varvräknare satte jag ett 1mOhm (megaohm) i serie med varvräknaren.


Oj! Det var ju ännu större än det jag kopplat in.
Bifogar en skiss på hur jag kopplat.

Ska ockå säga att jag testade att med bara ett motstånd - då var det fortfarande helt dött.

Testade också med bara kondensatorn - då blev det ingen skillnad från att bara köra direkt (dvs utan kondensator och motstånd)
 

Bifogat

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    15.2 KB · Visningar: 692

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Citat :
3)Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp)

Du har inte kopplat det fel bara?
 

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
så här skrivs det om acewell´s mätare ifal man har problem med varvräknaren

Jag har kopplat in varvmätaren mellan CDI´n och tändspolen enligt beskrivningen men den ger väldigt ojämnt utslag. Har jag kopplat fel?
Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1 megaohm parallellkopplat till jord (-) på den gula kabeln så bör problemet vara löst.

alltså testa med ett motstånd parallellt, inte i serie som de är nu, lycka till :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
så här skrivs det om acewell´s mätare ifal man har problem med varvräknaren

Jag har kopplat in varvmätaren mellan CDI´n och tändspolen enligt beskrivningen men den ger väldigt ojämnt utslag. Har jag kopplat fel?
Svar: Vissa motorcyklar har en väldigt stark signal till tändspolen och det kan göra att mätaren tappar räkningen. Sätt ett motstånd på 1 megaohm parallellkopplat till jord (-) på den gula kabeln så bör problemet vara löst.

alltså testa med ett motstånd parallellt, inte i serie som de är nu, lycka till :)


Jag hittade felet! Killen på Elfa hade gett mig helt fel motstånd! Skulle ha 100kOhm men fick 100Mohm eller nått sånt.
Hur som helst så fungerar det nu. :tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jag hittade felet! Killen på Elfa hade gett mig helt fel motstånd! Skulle ha 100kOhm men fick 100Mohm eller nått sånt.
Hur som helst så fungerar det nu. :tummenupp
Vad bra att du hittade felet 100k och 10nF borde funka för alla som tar en (störig) 12v signal från tändspolen. Man kan ju tänka sig även andra störiga signaler så nedan kommer ett svar jag gav "matte_mannen" via PM som kanske flera kan ha nytta av.
(100Mohm blir ju som att klippa av kabeln, instrumentet belastar trots allt lite)

/Ingvar


Hej,
prova enligt nedan.
1)Kolla att du har kopplat rätt. Tar du signalen från tändspolens -pol, d.v.s. den som går till CDI'n?
När du sedan kopplar in skall du sett från tänspolen först koppla in motståndet i serie, sedan kondensatorn mellan signalkabel (efter motståndet)och jord (som kommer ut från Koso-instrumentet) och sist varvräknaringången på instrumentet.
Kosos skiss var rätt, texten var fel när det gällde varvräknarinkopplingen.
När du är alldeles säker på att du kopplat rätt och det ändå inte fungerar.
2)Ta bort kondensatorn och prova om varvräknaren fungerar. Om OK och nålen dessutom stabil, stanna här. Om ej gå vidare till 3.
3)Sätt tillbaka kondensator och byt motstånd 10k. Om OK och nålen dessutom stabil, stanna här. Om ej gå vidare till 4.
4)Byt kondensator till 100nF och kolla igen.

Grundformeln är T = C * R där C = capacitans, R = resistans och T = tidskonstant.

R=100k , C=10nF ger en tidskonstant på 1ms.

Lycka till!

/Ingvar
 
Gick med
23 Jul 2006
Ort
göteborg
Hoj
cbr 900rr fireblade
ang koso hastighetsmätare

hej igen

drog en kabel från gul/blå kabel på spolen till ett motstånd, sen koppla 1 ben från kondensatorn till jordkabel och 1ben till koso varvräknar kabel( brun)

har svårt att tyda din fina beskrivning.

om jag kör från koso direkt till spole, då får jag signal men felvisande.

tror jag kör fel håll eller något,
ska göra ett nytt försök på torsdag eftermiddag. om du har ett kopplings schema för dummies som mig, så vore jag tacksam.
mvh douglas olsson
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Hej!

Kommer tyvärr inte exakt ihåg hur jag kopplade...
Här kommer i alla fall en liten bild på hur jag har för mig att jag gjorde:)
 

Bifogat

  • skiss.jpg
    skiss.jpg
    22 KB · Visningar: 1,351

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
hej.
Har problem med med signalen till varvräknaren på min koso mätare och kan inget om motstånd å så.
hur många volt ska kondensatorn va på? 12v?

/Johnny
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
hej.
Har problem med med signalen till varvräknaren på min koso mätare och kan inget om motstånd å så.
hur många volt ska kondensatorn va på? 12v?

/Johnny

Jag kan egentligen ingenting om el men gjorde som Ingvar föreslog och det funkade fint. Du ska ha en liten kondensator på 10nf. (nf= nano farad)

Edit: vad jag förstått så används kondensatorn för att "filtrera" signalen från tändspolen och därmed ge ett korrekt utslag på varvräknaren.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
hej.
Har problem med med signalen till varvräknaren på min koso mätare och kan inget om motstånd å så.
hur många volt ska kondensatorn va på? 12v?

/Johnny

spänningsmärkningen på kondingar är bara va de max tål, dvs alla på mer än 12v funkar
 

BearMan

XT660R
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Tranås
Hoj
2005, Yamaha XT660R
återupptar denna gamla tråd eftersom problemet jag har är relaterat... tror jag.

I vilket fall som, jag har satt på ett kosoinstrument på min hoj och när jag startar den så rör sig inte varvmätaren över huvud taget. kan detta bero på störningar och avhjälpas med denna lösning eller ligger problemet någon helt annan stans?

MVH
Björn
 

Yummy

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2008, KTM 990 SM
Kollar om det fortfarande går att få hjälp i denna gamla tråd!
Jag har återigen kopplat in en Kosomätare, Jag har fått allt som skall funka att göra det utom den där jäkla varvmätaren. Jag har kopplat som jag trodde att jag skulle göra enligt förklaringar här men den rör sig inte överhuvud taget.
Testade att plocka bort motstånd å säkringar och koppla direkt men ändå inget.

Lägger upp en bild på hur jag kopplat. Som jag förstått det så kan man koppla den så.

Varvmätare Koso Rx1n.jpg

Kan det vara en inställning i själva instrumentet som gör att den inte får nån signal? Det är en Rx1N mätare.

Help please!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollar om det fortfarande går att få hjälp i denna gamla tråd!
Jag har återigen kopplat in en Kosomätare, Jag har fått allt som skall funka att göra det utom den där jäkla varvmätaren. Jag har kopplat som jag trodde att jag skulle göra enligt förklaringar här men den rör sig inte överhuvud taget.
Testade att plocka bort motstånd å säkringar och koppla direkt men ändå inget.

Lägger upp en bild på hur jag kopplat. Som jag förstått det så kan man koppla den så.

View attachment 438466

Kan det vara en inställning i själva instrumentet som gör att den inte får nån signal? Det är en Rx1N mätare.

Help please!

Efter läst den här tråden och inget annat, varning för mina bristande kunskaper !
Så ska varvräknaren inte anslutas till någon tråd ! I tändsystemet.
Utan man ska linda några varv av tråden till varvräknaren utanpå tändkabeln !
Det ska bli sk kapacitiv överföring av signalen.
mattemannen ovan avvek från detta genom att linda några varv av tråden till varvräknaren utanpå tändspolen.
Jag hade nöjt mig med 10 varv runt en av tändkablarna och sedan lindat över med El-tejp för att hålla de 10 varven runt tändkabeln på plats.
Laddade hem filen på 3,74MB härifrån, jag skrev RX1N i Search rutan och längst ner på sidan dök 3,74MB ENG filen upp.
http://www.koso.com.tw/service-in.php
Enligt den filen 2-1 Wiring installation .... finns det ju många sätt koppla in varvräknar tråden / RPM wire
A A1 A2 A3 B B1 C D E Och manualen föreslår man testar i ordningen D, sedan C, sedan B, sedan A
Så det är bara att börja med nästa variant eller gå direkt på att linda några varv runt tändspole eller tändkabel.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Nja, att utdela en varning är ju fel. Koso's instruktion ger ju båda alternativen. Jag har själv Rx2N mätaren kopplad på spolen som Yummy, och det funkar fint. Det finns ju en hel del inställningar som ska göras; cylinderantal, två/fyrtakt, pos/neg puls och detta bara för varvräknaren. Kolla först att inställningarna är korrekta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nja, att utdela en varning är ju fel. Koso's instruktion ger ju båda alternativen. Jag har själv Rx2N mätaren kopplad på spolen som Yummy, och det funkar fint. Det finns ju en hel del inställningar som ska göras; cylinderantal, två/fyrtakt, pos/neg puls och detta bara för varvräknaren. Kolla först att inställningarna är korrekta.

Tråkigt för missförståndet, varningen var för att mina kunskaper begränsades till vad jag läst i tråden !
Ska ändra, TACK. :Bugar
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top