Problem med lånad hoj!

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Jag har känt honom i mer än 10 år, vi går i samma plugg just nu och spelar i samma innebandy lag. Så vi är bra vänner.

Men det som jag anser att man bör se på HUR har skadan uppstått. Jag körde till Sala med farsan, och han kan intyga att jag tog det lugnt. Gamla saker går sönder förr eller senare.

Men de skiter fullständigt i HUR det har skett. "Du har förstört hojen och du ska betala allt nu. Vi sa att du skulle lämna tillbaka hojen i samma skick".... "Vadå, så om jag pröjsar för hela renoveringen så kommer den ju vara som helt ny. Ska jag betala en helt ny hoj?"

Vår "deal" gick ut på om JAG tar sönder hojen så pröjsar jag självklart. Har jag tagit sönder den? NEJ, det skulle ha hänt i alla fall. Men det enda själet till att vi har diskussionen i huvudtaget är att han är trots allt min vän. Jag vill inte att vår vänskap ska skita sig pga. detta. Jag är villig att betala för reporationskostnaderna, och att de betalar kolven, cylindern eller vad det nu blir. Men just nu vill de att jag ska pröjsa ALLT.

Hur som helst, vi väntar på att mc-mekanikern ska göra gå igenom vad som har hänt och ge oss ett prisförslag. Sen får vi bestämma hur vi ska göra.

Det är taget, men som det låter på dig så är det en fruktansvärt långsynt kompis du har som ser en chans att du skall betala hans "nya" hoj...hur gammal är killen igentligen, 14???? Stå på dig, normalt slitage innebär inte 60mils användning och skuren motor som resultat! Det är inte ditt fel..det är dom som inte kört service som man skall eller så är det helt enkelt att hojen är för GAMMAL!!!!!! Säg åt din polare att han skall möta mig så skall jag "prata" honom tillrätta...haha!

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Grejen är att man på 60 mil kan fixa ett

Hojen är 16 år gammal. Den har gått långt över 4500 mil. Det finns säkert många tidigare ägare som har brutalt misshandlathojen. Jag menar, i vintras fick de betala 6000 i servicekostnader på grund av framgaffelfel, bakfjädringen och bromsar.

Det är högst osannolikt att det är just jag som har åstakommit detta.

Men det som gör mig mest ledsen är att de inte är villiga att kompromissa. Jag tänker inte betala allt, men jag är berädd för att lägga ut pengar för hojen. Självklart!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Tyvärr finns det många som inte kan ett skit om motorer och på fullt allvar tror att man kan köra slut en hoj på 60 mil, jag antar att det är där ditt problem börjar. Det finns ju olika scenarion men det enklaste i detta fall är juatt lämna tillbaks cykeln och erbjuda att betala "din del" av slitaget (någon tusenlapp). Duger inte det kan de ju själva försöka få en mekaniker att intyga att detta beror på just dina 60 mils körning och inte år av utebliven service. De lär inte lyckas och du har förlorat en vän men har kvar pengarna.

Ge mig 5 minuter med vilken hoj som helst och jag kan garanterat fixa ett motorras.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Spelar det någon roll då? Är det en POLARE som du skriver borde väl killen som lånar hojen VERKLIGEN betala för sig!? Jag skulle hellre ta smällen att pynta och förbanna mig själv än att börja bråka o köra med att "det hade ju ändå hänt med hojen". Pinsamt.

You brake it, you buy it! :huvet

Hårt men rättvist.

Nja, håller inte riktigt med..beror på vad som händer...som sagt så "kraschade" brorsan min i 5km/h på grus och skrapade 2st kåpor, kostnad 2500kr....jag tog 0kr av honom...man måste vara lite realistisk och inte snål hela jävla tiden, iofs i mitt fall så är det min bror men i trådskaparens dilemma så är det en polare...tycker fortfarande inte att man kan säga att han skall betala hela kostnaden på en 16ÅR gammal hoj...eller hoj och hoj...det lär ju vara en moppe.....

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Det är taget, men som det låter på dig så är det en fruktansvärt långsynt kompis du har som ser en chans att du skall betala hans "nya" hoj...hur gammal är killen igentligen, 14???? Stå på dig, normalt slitage innebär inte 60mils användning och skuren motor som resultat! Det är inte ditt fel..det är dom som inte kört service som man skall eller så är det helt enkelt att hojen är för GAMMAL!!!!!! Säg åt din polare att han skall möta mig så skall jag "prata" honom tillrätta...haha!

Tack, finns i alla fall folk därute som för en för en gångs skull är på min sida! :pannkyss :)

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
3127201 Ge mig 5 minuter med vilken hoj som helst och jag kan garanterat fixa ett motorras.
¨Nu handlar det om att de är kompisar, kompisar ska tro på varandras ord, annars finns ingen vänskap?!
Han säger att han har kört normalt då gäller det, tror han inte det är han inte din polare då kan du be han dra åt XXXZXZ ne blev sur som satan...

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Ge mig 5 minuter med vilken hoj som helst och jag kan garanterat fixa ett motorras.

Jojo, men nu snackar vi inte om att han som ville ha råd och hjälp suttit på tomgång och varvat toppen hela tiden eller legat på ettan och kört varvstopp i 2,5mil........klart man kan köra sönder en hoj(bil för den delen också) på nolltid men det är ju inte det, det hela handlar om!

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Nja, håller inte riktigt med..beror på vad som händer...som sagt så "kraschade" brorsan min i 5km/h på grus och skrapade 2st kåpor, kostnad 2500kr....jag tog 0kr av honom...man måste vara lite realistisk och inte snål hela jävla tiden, iofs i mitt fall så är det min bror men i trådskaparens dilemma så är det en polare...tycker fortfarande inte att man kan säga att han skall betala hela kostnaden på en 16ÅR gammal hoj...eller hoj och hoj...det lär ju vara en moppe.....

Det har väl inte med hur gammalt nånting är att göra? Skulle du resonera så om det vore en T-Ford du hade sönder oxå?
"Den e ju föffan 100 år!!1!"
Frågan är väl vilket värde saken har för ägaren?
Visst håller jag med om att trådskaparen inte ska betala en totalrenovering av hojen men nog fan tycker jag att han ska bidra iaf.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Det har väl inte med hur gammalt nånting är att göra? Skulle du resonera så om det vore en T-Ford du hade sönder oxå?
Visst håller jag med om att trådskaparen inte ska betala en totalrenovering av hojen men nog fan tycker jag att han ska bidra iaf.

Jo men det har ju han sagt att han skall göra också(betala en del)....grejen är ju att om det är en gammal hoj och som han skriver så har ju hela familjen ingen koll på motorer what so ever....om du har en T-Ford så läääär du ju ha en del innanför pannbenet om du har en sån bil...eller???

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250

Klart att jag kommer bidra. Men om summan hamnar på 15000 så finns det ingen chans på denna jord att jag pröjsar.

Det är en jävla principsak som dom tycker. "Som vi sa skulle du lämna tillbaka motorcykeln i samma skick." - Skitsnack, jag sa att om jag tar sönder den så betalar jag såklart.

Man måste ju f*n vara realistisk i situationer som denna. Jag har inte tagit sönder något, men som god vän kommer jag att bidra med en del för att jag tycker om min polare. Känns som att det är bara mamman i familjen som har dragit fram linjen så hårt. Hon va extremt emot att min polare skulle köpa en 125:a från första början. Blä, jag orkar verkligen inte med detta just nu. Som Björn säger "Ska sätta mig ner på bajamaja och skita ut mina bekymmer"! Hej!

Last edited:

Dark_Messenger

Guest

Japp, det var därför jag skrev att om polaren är vettig så kompromissar han lite. Så att säga väger in att hojen trots allt är 15 år gammal. Kanske pyntar hälften var. Vad vet jag?

Klart att jag kommer bidra. Men om summan hamnar på 15000 så finns det ingen chans på denna jord att jag pröjsar.

Vad har egentligen summan med något att göra. Skulle du pynta allt om det hade rört sig om 7000kr?

Last edited:

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Japp, det var därför jag skrev att om polaren är vettig så kompromissar han lite. Så att säga väger in att hojen trots allt är 15 år gammal. Kanske pyntar hälften var. Vad vet jag?

Precis, iofs skulle inte jag ge hälften eftersom det var motorfel..men men

Moreempty

varning för signaturen
Gick med
13 Apr 2007
Hoj
BMW F800ST
dreggel, varför ska du anstränga dig i 5 minuter, tänd eld på skiten och gå där ifrån isf..

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250

Vad har egentligen summan med något att göra. Skulle du pynta allt om det hade rört sig om 7000kr?

15000 och 7000 är stor skillnad. Men nej, jag hade ändå inte betalat allt. Men en stor del i alla fall. Förmodligen hälften. Jag vill på något sätt rädda vår vänskap.

Dreggel

Gick med
9 Jun 2007
Hoj

Det är en jävla principsak som dom tycker. "Som vi sa skulle du lämna tillbaka motorcykeln i samma skick." - Skitsnack, jag sa att om jag tar sönder den så betalar jag såklart.

Man måste ju f*n vara realistisk i situationer som denna.

Jag det är vi överens om ;)

Fast jag tycker oxå att det finns en fråga om ansvar i det här. Alla vet vi att saker kan hända, speciellt med motorer. Man kan aldrig riktigt veta när saker ska tröttna och gå sönder oavsett hur varsam man än är.
Men frågan här tycker jag är att när man lånar något så tar man ansvaret för den saken, händer det sedan något så ska man inte skjuta ansvaret ifrån sig. I så fall ska man inte låna något från början.
Men det är ju en högst principiell diskussion.

Jag kan ju medge att jag inte tycker din "vän" hanterar saken korrekt heller iofs. Det måste ju finnas rim och reson i det hela. Rimliga gränser.

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
15000 och 7000 är stor skillnad. Men nej, jag hade ändå inte betalat allt. Men en stor del i alla fall. Förmodligen hälften. Jag vill på något sätt rädda vår vänskap.

Helt rätt men du måste ju försöka få dom att förstå att det var ett motorfel och inget annat, betala en tredje del, du lär ju inte ha legat å toppvarvat på ettan i 60mil...realistiska faktan är det som gäller....

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
köp beg delar och gör iordning.
sen är det bara att skruva.!
jag rasade min rd350 vilket skulle kostat x tusen hos mek.
dem tyckte att eftersom det var en så gammal hoj skulle jag prova själv.
har inga mekvanor sedan tidigare men med haynes och några timmar fixxar man det lätt! min nota slutade på ca 4000:- för kolvar, cylindrar, topp, packningar och allt annat som gick åt!
lycka till!:tummenupp

//Robin

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM