Mina $0.02...
"Egentligen: Dom har rätt att kräva dig att återställa hojen i det skick du lånade den."
- Instämmer, det var vad ni kom överens om enligt tidigare inlägg i tråden. Ingenstans står det att den måste tillbaka i nyskick vilket i mina ögon är ett orimligt krav.
Jag skulle tveklöst ersätta dom trasiga bitarna med begagnade bitar i fungerande skick och se till att hojen fungerar på samma nivå som när avtalet gjordes. Varken mer eller mindre. Är inte det accepterat av kompisen (s föräldrar) så får dom vackert hosta upp mellanskillnaden.
Vad gäller ansvar, tja... avtalet säger att hojen ska tillbaka i motsvarande skick. Det gäller och det ska man stå för enligt mig. Dock ska det inte bli absurt.
Men vad det kostar i kronor räknat att reparera är inte lika intressant,
Vad gäller kostnaden för reparationen så kan det vara beg delar plus skruva själv = rimlig peng, beg delar plus verkstad = dyrt, splitter nytt plus verkstad, svindyrt.
Vilket alternativ krävs för att återställa hojen i det skick den var vid avtalet? Det kan bara ni svara på.
Men du kan jämföra det med om du hade kört av och totalkvaddat den, då hade du pyntat självrisken och dom hade fått ut ett belopp som motsvarar hojens värde, dom hade fan inte fått en ny hoj...
/Danne
"Egentligen: Dom har rätt att kräva dig att återställa hojen i det skick du lånade den."
- Instämmer, det var vad ni kom överens om enligt tidigare inlägg i tråden. Ingenstans står det att den måste tillbaka i nyskick vilket i mina ögon är ett orimligt krav.
Jag skulle tveklöst ersätta dom trasiga bitarna med begagnade bitar i fungerande skick och se till att hojen fungerar på samma nivå som när avtalet gjordes. Varken mer eller mindre. Är inte det accepterat av kompisen (s föräldrar) så får dom vackert hosta upp mellanskillnaden.
Vad gäller ansvar, tja... avtalet säger att hojen ska tillbaka i motsvarande skick. Det gäller och det ska man stå för enligt mig. Dock ska det inte bli absurt.
Men vad det kostar i kronor räknat att reparera är inte lika intressant,
Vad gäller kostnaden för reparationen så kan det vara beg delar plus skruva själv = rimlig peng, beg delar plus verkstad = dyrt, splitter nytt plus verkstad, svindyrt.
Vilket alternativ krävs för att återställa hojen i det skick den var vid avtalet? Det kan bara ni svara på.
Men du kan jämföra det med om du hade kört av och totalkvaddat den, då hade du pyntat självrisken och dom hade fått ut ett belopp som motsvarar hojens värde, dom hade fan inte fått en ny hoj...
/Danne