Problem med lånad hoj!

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
VN800 & GPZ900R
Mina $0.02...
"Egentligen: Dom har rätt att kräva dig att återställa hojen i det skick du lånade den."

- Instämmer, det var vad ni kom överens om enligt tidigare inlägg i tråden. Ingenstans står det att den måste tillbaka i nyskick vilket i mina ögon är ett orimligt krav.

Jag skulle tveklöst ersätta dom trasiga bitarna med begagnade bitar i fungerande skick och se till att hojen fungerar på samma nivå som när avtalet gjordes. Varken mer eller mindre. Är inte det accepterat av kompisen (s föräldrar) så får dom vackert hosta upp mellanskillnaden.

Vad gäller ansvar, tja... avtalet säger att hojen ska tillbaka i motsvarande skick. Det gäller och det ska man stå för enligt mig. Dock ska det inte bli absurt.

Men vad det kostar i kronor räknat att reparera är inte lika intressant,
Vad gäller kostnaden för reparationen så kan det vara beg delar plus skruva själv = rimlig peng, beg delar plus verkstad = dyrt, splitter nytt plus verkstad, svindyrt.
Vilket alternativ krävs för att återställa hojen i det skick den var vid avtalet? Det kan bara ni svara på.

Men du kan jämföra det med om du hade kört av och totalkvaddat den, då hade du pyntat självrisken och dom hade fått ut ett belopp som motsvarar hojens värde, dom hade fan inte fått en ny hoj...

/Danne

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tycker du ska köpa begagnade delar och sätta ihop själv. Du har ingen som helst ekonomisk möjlighet att lämna in det och här på SH kan du få mycket hjälp. Ta den tid du behöver och gillar de inte det får ju de pröjsa för verkstadskostnaden. I och runt Stockholm finns ju åtskilliga hojåkare som kan skruva ihop en lite 125-tvåtaktare utan större ansträngning och flera av dem hjälper säkert gärna till, det hade jag gjort iaf.

En komplett TZR-motor verkar inte vara snordyr på t.ex. eBay - i alla fall betydligt billigare än den där 6000 kr-cylindern - jävla fantasipris.

Skruva isär, kolla vad som behövs, köp nytt (begagnat) och sätt ihop. Jag tror inte det kostar många hundralappar faktiskt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Många skriver att han ska laga den själv, är inte det själva problemet? Att han INTE kan göra det själv?

Då hade det varit ett mindre problem, och då hade det förmodligen köpts en beggad CDI till att börja med.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Precis som imaster säger - kolla ebay och alla hojskrotar inom rimlig radie (förslagsvis norden och Tyskland). Smidigast är förstås att byta till en komplett begagnad motor, det behöver varken bli så förtvivlat komplicerat eller dyrt.:tummenupp

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
16 år och X tusen mil utan problem och rasar efter 60 till :va
Ungefär som att dricka 10 öl utan att känna något och när man sedan däckar av den 11'e så blir man förvånad över att man kan bli så full på bara en öl... :fyllisar

Kneedrag

Guest
hmm jag undrar lite.
Är servicarna gjorda på den hojen när de ska vara gjorda?
När var senaste oljebyte och ventilsjystering? finns kvitto + stämplar i boken.
Om den är servad som den ska är det ju bra för din kompis o sämre för dig i det här läget.

Om nu din kompis misskött servicarna så tycker ju inte jag att du ska betala hela kalaset. Den kunde ju rasat för honom också spelar ju ingen roll vem som körde om du nu kört normalt. Högst hälften tycker ju jag att du ska betala för att vara en sjyst polare. Inte för att det är ditt fel.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Men ärigt hur dum får din kompis vara. Hade det varit jag så hade jag inte tagit ut en krona. Va faaaa... En -91 :huvet :huvet :huvet

Ta med ärthjärnan till kompis och hans färäldrar till Mekanikern så kan han förklara.

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Köp en motor på skroten o sätt i. Borde bli billigare o så får han tillbaka sin hoj "fungerande" o "likvärdigt" skick.

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Prova att ringa till de här snubbarna och hör vad de vill ha för grejerna som behövs:

http://www.blocket.se/vi/12445750.htm?ca=7_s

http://www.blocket.se/vi/12093617.htm?ca=7_s (årsm 1990, vet inte om det är samma grejer)

Funkar inte det så håller jag med andra om att försöka ragga reda på en annan beggad motor (om du nu inte har sån tur att det bara är ringarna). Att köpa nya grejer plus betala en mek för att fixa iordning en gammal 125:a från -91 känns som rena vansinnet.

k-len

Skoterbög
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Rmx 250, Chopper, Suzuki 700 -03
Vet inte vad alla har skrivit i denna tråden. Men ändå, nog för att jag skulle nog reagera på samma sätt som du om det hände mig.

Men ni kom ÖVERSENS om att "ifall någo går sönder betalar du"... så är det bara, då får du ta i beräkningen att de kan gå sönder av ålder också. Och nu vare DU som hade den då de gick sönder.

Men tycker fortfarande att kompisen borde vara en kompis i detta fall.

Mr2takt

mr2takt, just nu på diesel...
Gick med
26 Dec 2005
Hoj
Honda CBR900rr -93
Men hallå, hela diskutionen har ju gått helt över styr!

Nu har du altså hyrt (ja HYRT!) hojen för 300 spänn (ok i.o.f.s. ganska billigt för att slita på någon annans ögosten, betalar väl inte mycket mer än slitage... men ändå inte ett lån.).

Här kommer faktiskt den springande punkten, man hyr inte ut en sak till en polare, då har man helt missat vad vänskap kontra pengar egentligen har för värde, och det säger en hel del om din så kallade "vän" och vilket värde han sätter på er vänskap. Att du faktiskt har HYRT hojen sätter dig faktiskt i en bra position, din polare tjänar pengar på dig, (inte mycket men ändå). Om jag skulle hyra en bil på OK och den rasar för att den är i dåligt skick, kan du gissa vart jag skulle be de dra någonstans om de krånglade...

Att hyra ut en risig hoj/bil och sedan försöka ta betalt när den går sönder under normalt bruk är ju HELT BEFÄNGT!!!! Vi pratar ju inte om någonting du har haft sönder utan om en 15 år gammal hoj som skulle ha rasat när som helst ändå. Om han dragit in sina föräldrar kan du göra det också, mitt förslag är att erbjuda de en summa pengar (kanske 5.000 eller MAX och då menar jag verkligen MAX halva marknadsvärdet av cyckeln) som en olivkvist och för att visa DIN goda vilja gentemot dem, vägrar de skulle i alla fall jag be de dra dit pepparn växer!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
om jag hade lånat ut min cykel till min polare andreas (d1ce) så hade jag inte begärt ett öre, jag lånar ut på egenrisk, man å som sagt i detta fall förslitningskada kan man inte begära personen som lånat cykeln att styra över.

annan sak om de sker en olycka men då tar man in FB å de räcker med självrisken i värsta fall..

EDIT: men både han å jag har åsikten att inte låna av polare ifall just en sådan sak skulle hända, mycke vettigt resonerat av honom tycker jag å därför har jag samma åsikt om att låna av varandra.

Last edited:

2hjul

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda z50 Monkeybike -74 Ktm 620
Ingen bra sitts hu har hamnat i.

För det första tror jag att din vän föräldrar inte fattar alls mkt om motorer mm. Inte din vän heller, Om han tror att du kan ha haft sönder hojen på 60 mil pga tukt så är han inte en riktig vän. Är det nog stake i din vänn så tycker jag att han ska ryta i och förklarar för sina päron att hojen inte var i bra skick från början. Så klart du ska betala men din kommpis borde fatta att inte du ska betala allt. Det känns naturligt . Iallafall i mina vänn kretsar.

om jag hade tex lånat min vänns R6 som går sönder bara så där. Så hade då han sagt ,(Det där hade ju hänt mig med ) Jag betalar . Men så klart man betalar han ändå men inte fullt ut. Det är svårt det där . hoppas det löser sig

Lycka till /T

Last edited:

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Många skriver att han ska laga den själv, är inte det själva problemet? Att han INTE kan göra det själv?

Då hade det varit ett mindre problem, och då hade det förmodligen köpts en beggad CDI till att börja med.

Självklart skulle jag kunna köpa en begangnad motor och sätta på. MEN, det är inte något alternativ just nu.

För det första så har jag extremt mycket plugg den närmaste tiden. Jag jobbar deltid och spelar även innebandy. Så tidsbrisdsten gör att jag inte kan/vill tillbringa massa tid på en motorcykel som inte ens är min.

För det andra så har jag helt tappat förtroendet för "gamla och begangnade saker". De går bara sönder.

k-len skrev:
Men ni kom ÖVERSENS om att "ifall någo går sönder betalar du"... så är det bara, då får du ta i beräkningen att de kan gå sönder av ålder också. Och nu vare DU som hade den då de gick sönder.

För sista gången. Vår deal gick ut på om JAG TAR SÖNDER NÅGOT, SÅ BETALAR JAG SJÄLVKLART. Jag tycker inte att jag har tagit sönder något. Men jag kommer betala, inte allt, men en del för att jag vill vara en god kamrat. Men jag tänker f*n inte köpa mig vänskap.

Deras tolkning utav det hela är att de tycker nu att det innebär att jag ska stå för hela kostnaden.

Last edited:

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
vad tycker din kompis?

Just nu vet jag inte hans personliga åsikt. Han har blivit otroligt påverkad av sina föräldrar. Men snackade med honom idag i plugget och han antyde att det va lika bra att skrota hojen och köpa en 25kws hoj nästa år.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
som jag ser det, så blir ni behandlade som småbarn av hans föräldrar. är ni bra vänner och allt det där så ska ni göra upp i godo där båda parter är nöjda. håll föräldrarna utanför.

Frozt

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Cbr 600!
Gör så här. Fråga mekanikern om han anser att det är förslitningsskador, om den är totalt sönderkörd och söndervåldad inom de närmsta dagarna eller om detta hade hänt i vilket fall. Fråga om hans åsikt. Det borde väga tyngre än föräldrarnas åsikt.
Och alla som skriver att man ska köpa nytt. Jag tror ni hade tänkt annorlunda om ni hade vart i samma sits.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln