Du har fått stenhårda belägg.
Det är anledningen till vibrationer och gnissel.
Finns iofs sätt att bli av med det, men...
(nu ska vi ha ett litet resonemang här)
För er som läser Bomber Magazine, och minns min bromskrönika så kommer ni ihåg det här med olika hårdhetsgrader på klossarna och varför man väljer olika hårda belägg.
Originalbelägg elelr originalliknande belägg kan väl då sägas vara mjukast, och de ger i 99,99999% av alla situationer de bästa bromsarna.
De s.a.s "suger fast" i skivan.
Sen - om man kör på bana - så
kan originalbelägg att bli för varma, och därmed förkolnas då de avger gas, som i sin tur bildar en gaskudde mellan belägg och skiva - s.k fading - där bromsverkan KAN bli närmast noll.
Är detta då sant?
Är det troligt?
Kommer det hända dig?
Ja det är sant. Det KAN hända. (och det är här handlarna har dig "by the balls" då de förbindligt säger: Men du är väl en lite snabbare förare än genomsnittet...
) Och den kille som inte tycker det om sig själv finns ju inte...
Eller hur?
Så där står Berra helt plötsligt med tävlingsbelägg. För om hårdare var bra, så måste ju HÅRDAST vara bäst!?
Nu jävlar ska här åkas.
Det galna som hänt nu, är att de hårda beläggen kräver rejält med värme för att prestera optimalt.
En värme som jag påstår inte kommer infinna sig ens på bankörningsdagar för de flesta. Iaf inte de i långsam/medel.
Så där sitter folk med sjukt fel belägg, och sämre bromsar än vad de skulle ha eljest...
I en gatsituation kommer dessa typer av belägg ALLTID vara för kalla = ständigt sämre bromsar.
Och för väldigt många kommer de KNAPPT upp i arb. temp på bandagar = troligen något sämre bromsar än med originalbelägg.
Påstående två och tre: Skulle originalbeläggen börja "fada" då.
Njaeij som sagt, inte för majoriteten av åkare. Hur friskt de än kör.
Originalbelägg är liksom inte gjorda av maräng direkt, och de klarar mycket mer än man tror, och ffa: mycket mer än de flesta klarar att prestera.
Så mitt tips: Välj så mjuka (originalliknande) belägg du kan, inte de hårdaste. Det blir lixom inte bättre.
Vad har
jag för belägg då? Jag kör ju ofta i snabba gruppen.
Ja jag har ETT snäpp över originalbeläggen i hårdhet.
Men det beror inte enbart på att jag verkligen behöver det, utan det var vad som fanns inne när jag handlade. Jag ville ha originalbelägg, men det hade de inte, utan de hade tre olika hårdhetsgrader över original, varav jag valde den mildaste de hade.
I slutet på ett 20-min pass så skall jag erkänna att de börjar kännas lite smådassiga.
Men först då.
Inte så att bromsarna inte tar, de tar mer än tillräckligt, men de börjar så smått att tappa.
Hur får man bort skriket då?
Köp skrikdämpningsplattor på en biltillbehörsfirma, klipp till med plåtsax, och lägg bakom beläggen.
Tjing!