Problem med nya belägg fram...

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Köpte nya belägg på Din MC i Upplands Väsby. Dom hade 3 olika att välja på och jag valde dom näst dyraste, med bra "bett" i och som säljaren sa att han själv skulle välja. Kommer tyvärr inte ihåg märket på dom (slängt förpackning).

Jag tycker det har blivit vibrationer vid inbromsing som inte fanns där tidigare med de nya beläggen, samt att dom gnisslar emellanåt.
Vibrationerna är ungefär som om skivorna skulle vara skeva, men fanns inte innan bytet.

Kan det vara något fel på de nya beläggen eller är det någon "inslitningsperiod" på dom :confused:

Jag har kört med dom ~25 mil sedan byte.

Någon som har nåt "magic trick" för att lösa det här, eller är det bara slänga och köpa några andra, eller har skivorna blivit skeva :va vad tror ni???
 

HÅKAN BRÅKAN

NU MED LUFFARTURBO
Gick med
29 May 2006
Ort
GRÖDINGE
Hoj
Honda xr650r, zx10r niiinja
man har ju hört om bromsbelägg som bli glasade om man inte är försiktig i början dvs det blir en jättehård yta på dom så att dom vibrerar mot skivorna, verkar i och för sig lite långsökt men...
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Ett tips är att du kollar typen av belägg och skiva. En del skivor ska man inte ha sinterbelägg till.
/U
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Ett tips är att du kollar typen av belägg och skiva. En del skivor ska man inte ha sinterbelägg till.
/U

Tack för svar, men jag förstod inte riktigt...
Sinterbelägg?
Hur ser man vilka belägg som passar till skivorna, står det i någon kod på skivorna?

man har ju hört om bromsbelägg som bli glasade om man inte är försiktig i början dvs det blir en jättehård yta på dom så att dom vibrerar mot skivorna, verkar i och för sig lite långsökt men...

Tack för svar, jag har ju inte vart på bana eller nåt och tror inte att jag slitit väldigt hårt på beläggen i början, men om det nu är så, så borde det försvinna med tiden eller hur?
 
Last edited:

HÅKAN BRÅKAN

NU MED LUFFARTURBO
Gick med
29 May 2006
Ort
GRÖDINGE
Hoj
Honda xr650r, zx10r niiinja
Känns ju som att "din mc" borde veta vilka belägg som fungerar med dina skivor om det är originalskivor. om beläggen är glasade märks det när du tar bort och kollar. har aldrig varit med om det själv på mc (är således ingen guru i ämnet men jag har själv fåt tipset att slipa lite med typ sandpapper på den glasade ytan sen återmontera ) detta gällde för bil. vet inte om mc-belägg är av samma material.
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Känns ju som att "din mc" borde veta vilka belägg som fungerar med dina skivor om det är originalskivor. om beläggen är glasade märks det när du tar bort och kollar. har aldrig varit med om det själv på mc (är således ingen guru i ämnet men jag har själv fåt tipset att slipa lite med typ sandpapper på den glasade ytan sen återmontera ) detta gällde för bil. vet inte om mc-belägg är av samma material.

Jo de går slippa på mc belägg, bara plocka av dom lägga på en plan slipduck o slippa lite fram o tilbaxs, brukar använda 120 duk, så du får fram den friska ytan igen. :tummenupp
 

Emsan

I may look busy, but I´m just confused!
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Vet en till som hade precis samma problem när han bytte från orginalbelägg till carbonbelägg. tydligen bör man slipa skivorna vid bytet för att få bort rester av dom gamla beläggen på skivorna.

Kan va något sånt som spökar på dina kanske... Prova att slipa skivorna med 180-300 papper eller så... Kan ju va värt ett försök...

/Ozto
 

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Ort
Timrå
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Kolla även så det inte kommit något mellan belägget och skivan, jag hade skumma vibrationer förut och såg ett litet spår i bromsskivan, tog lös och kollade beläggen men varken såg lr kände något men när jag satt tillbaka dom så försvann vibrationerna och nu när jag kört lite med den så har det lilla spåret som blivit i skivan försvunnit. Är nog väldigt sällsynt att det kilas fast något mellan men det kan hända tydligen :)
 

Freedom

Guest
Jag lämnade en av mina hojar på service på Dinmc förra året på grund att jag var lat och det fanns garanti kvar på hojen.
Dom hade bytt beläggen fram och det gnisslade och skrapade fruktansvärt om bromsen fram, dom hade tydligen monterat nåt riktigt hårdsintrade belägg på hojen, ja det var bra bett i bromsen men det lät f__n om den.
Jag ringde då en kompis som jobbade på en annan större hojfirma i staden och han fixade fram ett par andra belägg som jag ersatte dom nya från Dinmc med och bromsarna blev tysta och bromsverkan oförändrad.
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Tack för alla svar :tummenupp

Jag ska prova ta bort beläggen och se hur dom ser ut och slipa på dom och eventuellt skivorna för att se om det har någon inverkan.

Annars låter det som om man får köpa andra belägg helt enkelt...

En sak som jag funderade på är om man nu skulle ha en aningens aning skev skiva/or skulle det kunna bli värre effekt med nya belägg jämfört med belägg som nästan e slut??? Omöjlig fråga kanske....
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Mycket eller nästan allt talar för originalbelägg förutom möjligen priset. Jag provade i princip alla piratmärken på min GSX-R750 nån gång på medeltiden, och då (1997) fanns det inget som kunde konkurrera med original. Var det inte oljud, så var det vibrationer eller skrämmande kort livslängd eller nåt annat elände.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S

En sak som jag funderade på är om man nu skulle ha en aningens aning skev skiva/or skulle det kunna bli värre effekt med nya belägg jämfört med belägg som nästan e slut??? Omöjlig fråga kanske....

Precis så är det, nya belägg greppar bättre i skivan, så du bromsar lösare, klossarna pressas mot skivan med mindre kraft än tidigare och små ojämnheter i skivan som du knappt märkte innan blir till enorma vibrationer
 

Dr.Bike

Guest
Du har fått stenhårda belägg.
Det är anledningen till vibrationer och gnissel.
Finns iofs sätt att bli av med det, men...
(nu ska vi ha ett litet resonemang här)

För er som läser Bomber Magazine, och minns min bromskrönika så kommer ni ihåg det här med olika hårdhetsgrader på klossarna och varför man väljer olika hårda belägg.

Originalbelägg elelr originalliknande belägg kan väl då sägas vara mjukast, och de ger i 99,99999% av alla situationer de bästa bromsarna.
De s.a.s "suger fast" i skivan.

Sen - om man kör på bana - så kan originalbelägg att bli för varma, och därmed förkolnas då de avger gas, som i sin tur bildar en gaskudde mellan belägg och skiva - s.k fading - där bromsverkan KAN bli närmast noll.

Är detta då sant?
Är det troligt?
Kommer det hända dig?

Ja det är sant. Det KAN hända. (och det är här handlarna har dig "by the balls" då de förbindligt säger: Men du är väl en lite snabbare förare än genomsnittet...;)) Och den kille som inte tycker det om sig själv finns ju inte...
Eller hur?

Så där står Berra helt plötsligt med tävlingsbelägg. För om hårdare var bra, så måste ju HÅRDAST vara bäst!?
Nu jävlar ska här åkas.

Det galna som hänt nu, är att de hårda beläggen kräver rejält med värme för att prestera optimalt.
En värme som jag påstår inte kommer infinna sig ens på bankörningsdagar för de flesta. Iaf inte de i långsam/medel.
Så där sitter folk med sjukt fel belägg, och sämre bromsar än vad de skulle ha eljest...
I en gatsituation kommer dessa typer av belägg ALLTID vara för kalla = ständigt sämre bromsar.
Och för väldigt många kommer de KNAPPT upp i arb. temp på bandagar = troligen något sämre bromsar än med originalbelägg.

Påstående två och tre: Skulle originalbeläggen börja "fada" då.
Njaeij som sagt, inte för majoriteten av åkare. Hur friskt de än kör.
Originalbelägg är liksom inte gjorda av maräng direkt, och de klarar mycket mer än man tror, och ffa: mycket mer än de flesta klarar att prestera.


Så mitt tips: Välj så mjuka (originalliknande) belägg du kan, inte de hårdaste. Det blir lixom inte bättre.
Vad har jag för belägg då? Jag kör ju ofta i snabba gruppen.
Ja jag har ETT snäpp över originalbeläggen i hårdhet.
Men det beror inte enbart på att jag verkligen behöver det, utan det var vad som fanns inne när jag handlade. Jag ville ha originalbelägg, men det hade de inte, utan de hade tre olika hårdhetsgrader över original, varav jag valde den mildaste de hade.
I slutet på ett 20-min pass så skall jag erkänna att de börjar kännas lite smådassiga.
Men först då.
Inte så att bromsarna inte tar, de tar mer än tillräckligt, men de börjar så smått att tappa.

Hur får man bort skriket då?
Köp skrikdämpningsplattor på en biltillbehörsfirma, klipp till med plåtsax, och lägg bakom beläggen.

Tjing! :)
 
Last edited:

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
...

Så där står Berra helt plötsligt med tävlingsbelägg. För om hårdare var bra, så måste ju HÅRDAST vara bäst!?
Nu jävlar ska här åkas.
...

Det var svar på tal det... Klockrent :tummenupp blir till att åka och spendera ytterligare 700 bagis på orginal belägg så får vi hoppas det löser problemet.

(nån som vill ha mina granit belägg till sjysst pris :tungan )
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Jaha, då har man köpt nya belägg för 700 buck och problemet kvarstår.
Nu har jag 2 uppsättningar belägg fram men det vibrerar fortfarande. Det är alltid först efter man fått upp lite värme i skivorna och enbart vid broms från typ 100 - 70.
Om man bromsar hårt känns det inte, men bromsar man löst vid ovan hastighet så börjar framkåpan vibrera som den värsta dildon...vad säger ni :tuttar vill ni åka en sväng :tungan

Då är det väl bara planslipa skivorna eller köpa nya för typ 3 miljarder styck :(
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jaha, då har man köpt nya belägg för 700 buck och problemet kvarstår.
Nu har jag 2 uppsättningar belägg fram men det vibrerar fortfarande. Det är alltid först efter man fått upp lite värme i skivorna och enbart vid broms från typ 100 - 70.
Om man bromsar hårt känns det inte, men bromsar man löst vid ovan hastighet så börjar framkåpan vibrera som den värsta dildon...vad säger ni :tuttar vill ni åka en sväng :tungan

Då är det väl bara planslipa skivorna eller köpa nya för typ 3 miljarder styck :(

En del belägg lägger en film på skivan, och byter man beläggtyp eller märke så ska man slipa bort denna film först och sedan köra in beläggen efter anvisningar.

Ta lite lagom fin (grov) smärjel och snurra runt på hjulet och 'slipa' ytan på skivorna för hand, prova sedan igen. Kostar några minuters jobb och det blir inte sämre.
 

Maranello

Bandagoman
Gick med
6 Mar 2003
Ort
08
Hoj
Triumph T120R & 765RS + GSXR750 + Vitpilen 701
En del belägg lägger en film på skivan, och byter man beläggtyp eller märke så ska man slipa bort denna film först och sedan köra in beläggen efter anvisningar.
Instämmer.
Idag bytte jag från originalbelägg till SBS Dual Carbon (Race belägg). Fick rådet att slipa skivorna i ett "kryssmönster" med 150-papper. Sedan körde jag in dem enligt anvisningarna dvs först några mil med lugna inbromsningar och till sist ett antal hårda inbromsningar för att få upp temp och därmed lägga på en ny film på skivorna. Resultatet blev finemang.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Kärvar beläggen i oken? Kärvar ena belägget så pressar du skivan skevt =vibrator. :va
 

.mac

Hajjper Spårts
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Norra Sthlm
Hoj
Gixxer 750 -98
Instämmer.
Idag bytte jag från originalbelägg till SBS Dual Carbon (Race belägg). Fick rådet att slipa skivorna i ett "kryssmönster" med 150-papper. Sedan körde jag in dem enligt anvisningarna dvs först några mil med lugna inbromsningar och till sist ett antal hårda inbromsningar för att få upp temp och därmed lägga på en ny film på skivorna. Resultatet blev finemang.

Ok, det var ett bra tips. Helt klart värt att prova. Jag återkommer med resultat.

Kärvar beläggen i oken? Kärvar ena belägget så pressar du skivan skevt =vibrator. :va

Men då borde väl det vibrera i alla hastigheter? Eller vad tror du :confused:
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hdde detta på ktm:en =slarvade vid monteringen. Vibbreade kraftigt i mellan fart.

Glömde fråga di om du kollat så alla kolvar löper lätt.Pressade bak en så den"fastnade" en gång.Fick lägga emellan på dom andra och pumpa den lite med bromshantaget.
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top