Problem på min KTM Duke...

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
I slutet av hösten 2002 så började duken uppföra sig konstigt, alltså tappade den effekten uppe i regisret, vill säga över 5-6000 varv. Det känns som att jag har bara 20-30hk vid maxvarv. Kan det vara smuts i förgasare?

Tips?


/Macke
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
För säkerhetsskull kollade jag luftfiltret, som sagt var den precis ny. Men när jag kollade under filtret så var det en massa blåaktiga kletiga vätskor som är en aning tjockare än olja.. Vad faan är det för nåt.. Det är ju knappast olja..

Kan någon förklara ?

//Macke
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Luftfilerolja, brukar vara annan färg så man ser att hela filtret är insmetat. Har du testat att köra utan filter?
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
-MLM- skrev:
För säkerhetsskull kollade jag luftfiltret, som sagt var den precis ny. Men när jag kollade under filtret så var det en massa blåaktiga kletiga vätskor som är en aning tjockare än olja.. Vad faan är det för nåt.. Det är ju knappast olja..

Kan någon förklara ?

//Macke

Jodå. Det är olja. Luftfilterolja. Ska vara en seg blå olja om det är original eller om Ragge fixat till det. Sen finns det säkert en massa olika oljor men original är den blå. :)

/Lucky9
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Den blå kleten tror jag är någon slags tätning. Sånt va det på min också på den tiden jag lämnade in hojen för service. Sitter undertill på filtret så det inte ska komma in skit mellan filtret och luftburken.

Min 640 har också börjat gå dåligt på höga varv. Inte så att den inte har effekt, snarare att den tvärdör när man vrider på fullt. Men det är inte konstant så, utan det har väl hänt nån gång ibland, sen bara försvunnit igen. Förmodligen skit någonstans.

Nu när jag tänker efter så har det inte hänt innan jag tvättade filteret senast. Kan det va så att jag har haft för mycket olja, så har det kommit in och kleggat igen nåt munstycke kanske?? :confused:

Edit: med den blå kleten menar jag inte den vanliga twinfilter oljan, utan det har suttit nåt annat klegg där också.
 
Last edited:

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
Min Lc4 dog ibland vid fullgas men enbart när jag tränade slangning. Tyvärr var det här förra året och det jag då lärde mig har jag glömt. Så det blir väl samma historia i år :)
 

Mattan

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stockholm, norrort
Hoj
KTM 520SX Suzuki RMZ450
Linuxs skrev:
Min Lc4 dog ibland vid fullgas men enbart när jag tränade slangning. Tyvärr var det här förra året och det jag då lärde mig har jag glömt. Så det blir väl samma historia i år :)

Då är det säker samma skit som på min. Nu när jag tänker efter så har jag slangat ovanligt mycket nu på senare tid. Och vid ett tillfälle så tvärdog den när jag brände upp för en mycket brant backe här i det lokala grustaget.
 

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg/Hålan
Hoj
VFR800Fi
Jag har bara haft problem med att den dör när jag åkt i en väldigt lång och väldigt brant nerförsbacke. Aldrig uppför eller på bakhjulet. Wheelar iofs som mest 40m eftersom jag inte kan. :)

Men när jag åkte i nerförsbacke i 6-7 minuter (brant sådan!) så ville den lägga av. Men det antar jag bara var lite problem med bränsletillförseln. Om jag höll lite gas så att den "sög" soppa så var det inga problem.

Samma backe uppför var inga problem alls.

/Lucky9
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Tack så mycket! Jo det var Ragnar som servade eländet :). Har plockat loss förgasaren och ska rengöra den idag och så hoppas jag att det råder bort problemet..

Fan vad jag längtar å slanga igen........... :crash
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Kolla flottören, och att alla munstycken är rena... Blås med luft....

Kolla så den inte läcker in luft...

Kolla bränsletillförseln, slangarna, omkopplaren osv...


Låter som den får tjyvluft eller nåt, bränsle/luft blandningsproblem.....

Lycka till....

/Zana
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Om du har kvar vacuumfuggen så kolla att allt ser rätt ut där. Slangar och membran.

/H
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Hörrö du du!!

Fick en snilleblixt! Jag hade ju exakt samma problem på min hoj tidigare, och då var det vaccummembranet som hade fått en läcka, kolla att det sitter tätt och att det inte finns några hål eller så .....


Kanske......... =)



/zana
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Zana skrev:
Hörrö du du!!

Fick en snilleblixt! Jag hade ju exakt samma problem på min hoj tidigare, och då var det vaccummembranet som hade fått en läcka, kolla att det sitter tätt och att det inte finns några hål eller så .....


Kanske......... =)



/zana

tack, jag ska kolla närmare på det om det läcker där..

//Macke
 

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Ort
In the da Kista
Hoj
KTM525 motard -06
Tror att jag kastar Duken i sjön snart :mad:

Eftersom det hostade fortfarande, så plockade jag loss förgasaren för andra gången och rengjorde den extremt noga. När det verkade vara klart slängde jag tillbaka förgasaren och startade Duken. Allt verkade gå bra, startade direkt, men så fort jag petade i ettan och släppte kopplinghandtaget så tvärdog motorn.. vafan, startade igen och det gick fint på tomgången, petade i ettan igen och släppte kopplinghandtaget försiktigt, men det tvärdog igen.. GRRRR!

Kan någon förklara vad det kan vara?

Suuck,

//macke
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top