Professor Charles M. Falco föreläser om Superbikes

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Tänkte gå på denna förläsning imorgon. Inte varje dag det föreläses om materialvetenskap med tillämpning för tävlingsmotorcyklar. Bäst att passa på.

"The Art of Materials Science for Superbikes"
är rubriken på ett föredrag om utveckling av material för Superbikes, MC-världens Formel 1. Tisdagen den 16 mars kl. 10 - 12.

Det är professor Charles M. Falco vid *Arizona universitetet i USA som kommer till KTH (Kungliga Tekniska Högskolan, Stockholm) och institutionen för Materialvetenskap för denna öppna föreläsning som hålls på engelska i rum B23 Brinellvägen 23.

Det handlar om motorcykelns roll i utvecklandet av framtida supermaterial. Racingindustrin har historiskt sett varit bland de första att snabbt ta till sig nya och lovande material. Det startade redan 1871 med bessemerstål i den allra första motorcykeln till dagens högteknologiska fiber- och kompositmaterial.

Det blir en historisk tillbakablick med teknisk, ekonomisk och social inblick samt en diskussion om framtidens material och hur snabb en motorcykel egentligen kan bli.

Denna mycket populära föreläsning, som Falco tidigare bl.a. hållit vid Induistridesign mässan på Guggenheim museet i New York, är en del av kursen i "Nanostructured Materials" vid institutionen för Materialvetenskap på KTH, men är även öppen för andra intresserade.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Får vi ett sammandrag sen?
Jag vill veta men kan inte komma dit.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det verkar ju vara en grymt rolig förelsäning! SYnd att man missar den men ser fram emot era sammanfattningar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Det verkar ju vara en grymt rolig förelsäning! SYnd att man missar den men ser fram emot era sammanfattningar.

Ja, verkligen. Det är kul när vårt intresse emellanåt lyfts upp och får lite välbehövlig status utanför de slutna rummen.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En ambitiös, underhållande och professionell "lecture". Men Superbikes nämndes aldrig.

Professorn talade en del om HD kontra Ducati och hur dessa båda motorcyklar delar både motorkonfiguration och pris. Men att den ena är dubbelt så tung och hälften så stark som den andra. Dessa uppenbara fördelar borde vara till Ducatis fördel. Men HD säljer 50 ggr fler motorcyklar. Det finns mer än teknik som påverkar våra val. Persondatorer är ungefär lika dyra nu som för 20 år sedan. Men 1000 ggr snabbare. HD lyckas sälja gammal teknik till samma pris som ny. Så låter vi oss duperas av mode och trender. Teknik är en av de minst gångbara/intressanta aspekterna för marknadsföring av motorcyklar.

Motorcykeldesign beskrevs som det första tillämpningsområdet för nya material. Sedan flygindustrin. Priset per kilo för en teknisk produkt (som en bil eller motorcykel) anger hur mycket teknik som ingår i produkten. Där finns återigen jämförelsen mellan HD och Ducati.

Hur man sitter på en HD (föttena framför sig) är typiskt amerikanskt och hade sina rötter i hur man sitter på en häst vid Westernridning (amerikansk disciplin). På en europeisk motorcykel satt man redan tidigt med fötterna under sig och det motsvarade "English sadle" eller hur man rider europeiskt. Skillnaden kom sig av skillnader i avstånd där man i USA ofta reda långt och relativt långsamt i platt terräng. I Europa var det vanligare att man red kortare avstånd i kuperad terräng vilket krävde en annan sittposition.

Det talades mycket om vilka material som passar bäst för ett topplock. Diamant är tydligen det allra bästa och silver har använts.

Det visades bilder på den nazistiska armén som körde motorcykel i formation genom Berlin och hur man på 50-talet efter världskriget och under koreakriget utnyttjade amerikaners allmänna rädsla (för kommunister, atombomben etc.) att lansera filmen The Wild One med Marlon Brando. Tidigare hade inte motorcyklar förknippats med det som var farligt. Honda bröt framgångsrikt denna uppfattning på 60-talet med en annonskampanj med devisen "You meet the nicest people on a Honda". Mammor som vägrade sina söner att köra farliga/otäcka motorycklar fick däremot gärna köra en Honda. Det användes för övrigt mycket Hondabilder (CBR1000/600) för att visa exempel på användning av nya material/tekniker.

Motorcyklar hade alltid haft kick. Även sedan man började med startmotor. Kicken fortsatte att monteras för att folk förvätade sig det. I början av 80-talet var Honda först med att ta bort den. Att KTM fortfarande har den kvar säger kanske en del om märkets tillförlitlighet.

Britten var ett exempel på nygammal teknik: enarmad framgaffel. Detta användes redan på 30-talet då Messerschmidt-planen hade inspirerat dåtdens motorcykeldesigners. Brittens fru var "supermodell" och hennes personliga färgpalett uppgavs ha inspirerat Britten i färgsättningen av hans motorcykel. Han "lagade" tydligen kolfiber hemma i köket och att han dog av cancer skulle tydligen inte vara någon slump.

Generellt om teknik för kommersiella ändamål nämndes "MAYA: Most advanced, yet acceptable". En egen reflektion är att Yamaha GTS 1000 med s.k. Omegaram inte uppfyllde det andra kriteriet.

Mot slutet talades det om material för ventiler, kamaxlar (med Kawasaki ZX-10R som exempel) och fyr- respektive tvåtakt. Citat: "If you´ve ever ridden a twostroke motorcycle you know how fast they are. They just behave som well.". Jag tror han menade att de var så effektiva i förhållande till en fyrtakt. Och också miljömässigt gångbara med insprutning och datorer som ser till att just rätt mängd bränsle tillförs. Men det utvecklade han inte så mycket.

Avslutningsvis visades några dråpliga exempel från hans kompis MC-verkstad: Någon som hade kapat en gammal antik aluminiumram vid styrhuvudet för att göra en chopper, ångrat sig och satt ihop det igen med popnitar och plastic padding. En annan hade gjort egna bromsbelägg som skruvats fast i oket med bult och mutter genom själva beläggen. En sista som hade "no understanding of electronics" hade tejpat och tejpat runt en del för att strtömmen inte skulle "komma ut".

Områden som kommer att vara utvecklade om 10 år:

Batterier - mindre och lättare.
Sensorer - som känner av och anpassar (som Hondas styrdämpare).

Virtuos

KEWKEN!
Gick med
7 Oct 2003
Hoj
ZX-7R -96, ZX-9R -01, 701E -17, 690RFR -09, HQV FE250 + FE350
Jag kan scanna in det utdelade materialet om någon är intresserad. Det var typ föreläsningen i artikelform skriven av Mr Falco.

//D

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Virtuos skrev:
Jag kan scanna in det utdelade materialet om någon är intresserad. Det var typ föreläsningen i artikelform skriven av Mr Falco.
Gärna. Hade gärna varit där själv om jag sett notisen i tid.
/u

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Nyteknik skrev:
En ambitiös, underhållande och professionell "lecture".

Ja absolut, dessutom hade Professorn 17 motorcyklar så han visste vad han snackade om.
Bra sammanfattning, och tack för tipset om föreläsningen :tummenupp

Efter den förläsningen hade jag första föreläsningen i en kurs om Fordonsaerodynamik som jag ska gå.
Den föreläsaren är Italienare jobbar även på universitetet i Modena så han kände folk på Ferrarifabriken, på fredag ska det komma dit en kille som jobbat som konsult på Ferrari i 10 år och gästföreläsa.
Senare under kursen ska chefen för aerodynamikavdelningen på Renaults Formel 1-stall och chefsaerodynamikern på Ferraris F1-stall komma dit och hålla en varsin föreläsning, otroligt intressant. :Bugar
En projektuppgift ingår i kursen och man kan välja motorcykelaerodynamik, så det ska jag absolut göra.
Föreläsaren för kursen verkar även lite insatt i motorcykelbranchen, i sitt labb i Italien hade han en Ducati 999 som han fått låna av Ducati för att göra lite mätningar på.
Det här verkar lätt vara den coolast kurs jag hittils gått på KTH, lite intressantare än sannolikhetsläran. :hihi

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Micke_Lindstrom skrev:
En projektuppgift ingår i kursen och man kan välja motorcykelaerodynamik, så det ska jag absolut göra.

Japp det var inte svårt val när man läste den kursen

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Nesse skrev:
Japp det var inte svårt val när man läste den kursen

Var kursen lika kul som den verkar, vad hade ni för gästföreläsare?
Hade ni Italienaren?
Nästa år skulle han försöka få dit nån från Ducati, synd att det inte gör det i år.

Vad fasen läser du för roligt program?

Jag går farkostteknik, motorcykelföreläsningen ingick inte i nån kurs jag läser men jag gick dit ändå.

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Micke_Lindstrom skrev:
Var kursen lika kul som den verkar, vad hade ni för gästföreläsare?
Hade ni Italienaren?
Ja kursen var lika kul som den verkar. Vi hade 4 gästföreläsare om jag kommer ihåg rätt en från tjallmers, Sjödahl tror jag han hette en från Volvo Samt de två från F1, Matthew Laigh Renault F1 och nån aerodynamiksnubbe från Ferrari F1. I övrigt var det samme Italienare som höll föreläsningarna.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...