Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I väntan på skivorna så tänkte jag i dag blästra och lacka dom här

PushRodTubes.jpg

Det blir blå Hammarlack med pensel.

Först blästring
Blaster.jpg

......och så var dom bara sex :huvet
Shit.jpg

Sex små stötstångsrör fick ett lager färg....
Six1st.jpg

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Här har det varit segt ett tag. Det beror mest på att ingen av leverantörerna verkar ta så allvarligt på leveranstider.

Väntar på mina clipons fortfarande :va
Väntar på mina EBay skivor
Väntar på mina renoveringsdelar till 2L VW motor

Under tiden har jag börjat ruttna på att mecka insprut på VW 2L. Det fungerar hur bra som helst tills det slutar fungera och då är det ett rent helvete att klura ut vad som är fel.

Eftersom jag inte har något annat att göra :rolleyes: så började jag idag tillverka ett insugningsrör så jag kan hänga på en gammal Weber 36-36a på hydrokoptern.

Insug.jpg

En del säger att det inte blir så bra med en central förgasare på en VW boxer men det kan inte bli sämre än ett icke fungerande sprut.

Är det någon som vet om och var i så fall man kan köpa ett hyfsat enkelt modern "generic" insprutssystem ?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj

Ser ju helt klart ut att vara något. Det enda som ser knepigt ut är att veta vad man måste köpa.

Jag har ju 4x huvudinjektor, 1x start injektor, gasspjäll, tempgivare och luftmängsmätare (men den skulle jag vilja ta bort och istället ha lamdasond.

Ett Mega Squirt 2 kit kostar typ 400$ men är allt jag behöver med i ett sådant kit ?

Det finns skit mycke grejer på sidan men jag hittar ingen info vad man behöver.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser ju helt klart ut att vara något. Det enda som ser knepigt ut är att veta vad man måste köpa.

Enklast/billigast är att köpa en färdigbyggd V2 från ex. England.

Microsquirt är i grunden en färdigbyggd V2 i miniatyrformat i en vattenskyddad låda.

Jag har ju 4x huvudinjektor, 1x start injektor, gasspjäll, tempgivare och luftmängsmätare (men den skulle jag vilja ta bort och istället ha lamdasond.

Inget problem, bifogar kopplingsschema för yttre delar så ser du vad som behövs.

Ett Mega Squirt 2 kit kostar typ 400$ men är allt jag behöver med i ett sådant kit ?

Hmmm... Ett kit från B&G brukar innehålla kretskort, vissa komponenter, processor och sen får men köpa resten (låda, kontakter, resten av komponenterna) själv och löda ihop det.

Det finns skit mycke grejer på sidan men jag hittar ingen info vad man behöver.

Inte den lättaste sidan att navigera på men jag kan söka fram lite länkar till andra återförsäljare av kompletta kit om du vill.

//Marcus

Bifogat

• extwir.gif
    extwir.gif
    51.7 KB · Visningar: 175

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Här har det varit segt ett tag. Det beror mest på att ingen av leverantörerna verkar ta så allvarligt på leveranstider.

Väntar på mina clipons fortfarande :va
Väntar på mina EBay skivor
Väntar på mina renoveringsdelar till 2L VW motor

Under tiden har jag börjat ruttna på att mecka insprut på VW 2L. Det fungerar hur bra som helst tills det slutar fungera och då är det ett rent helvete att klura ut vad som är fel.

Eftersom jag inte har något annat att göra :rolleyes: så började jag idag tillverka ett insugningsrör så jag kan hänga på en gammal Weber 36-36a på hydrokoptern.

View attachment 328488

En del säger att det inte blir så bra med en central förgasare på en VW boxer men det kan inte bli sämre än ett icke fungerande sprut.

Är det någon som vet om och var i så fall man kan köpa ett hyfsat enkelt modern "generic" insprutssystem ?

de är ju central orginal men de vet du ju..
upp till lätt trimmad 1600 går de bra sen bruka de bli problem sägs de.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj

Microsquirt är i grunden en färdigbyggd V2 i miniatyrformat i en vattenskyddad låda.

Inget problem, bifogar kopplingsschema för yttre delar så ser du vad som behövs.

Hmmm... Ett kit från B&G brukar innehålla kretskort, vissa komponenter, processor och sen får men köpa resten (låda, kontakter, resten av komponenterna) själv och löda ihop det.

Inte den lättaste sidan att navigera på men jag kan söka fram lite länkar till andra återförsäljare av kompletta kit om du vill.

//Marcus

Tackar, bilden du la in säger ju allt i princip. "Heated oxygen sensor" är det en Lambdasond ? Om det är så har jag ju allt utom boxen, TPS och lambdasond. Ser ju rätt enkelt ut.

Tempgivare finns det 2 stycken. En är gängad i ena toppen eftersom den är luftkyld så borde det vara coleant och sen sitter det en lite större i luften fastsatt med en bygel på motorns ovansida och det borde vara air.

de är ju central orginal men de vet du ju..
upp till lätt trimmad 1600 går de bra sen bruka de bli problem sägs de.

Nä, både 1500, 1600 och 2L förgasare har en förgasare per cylinderrad. På en hydrokopter funkar det bra men blir djäkligt spretigt så med kåpa över blir det stort.

Har man en motor med single insugs portar i topparna blir det lite lägre men ändå rätt spretigt.

Med insprut så blir det väldigt kompakt. Och den jag grejar med nu har ju först fungerat en massa mil i en buss och sen köpte vi den från en skrot och bultade dit på hydrokoptern utan att ens tvätta av den. På hydrokoptern har den fungerat perfekt i ca 7 år ("lite" olja har den dreglat dom siste åren). I år har jag lagt ner rät många timmar på att skruva, mäta, prova, byta, koppla,...... och det är rena tombolan om den skall starta, gå bra eller något annat.

Visst det finns VW med centrum förgasare som orginal men är inte det 1100, 1200, 1300 ?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Min typ 1 1500 -68 har enkelgasare, och har alltid haft så vitt jag vet. :tummenupp

Okey. Jag har aldrig skruvat med VW i bilform bara som hydrokopter. Har en som hade 1500 som orginal och den hade 2 förgasare. Den jag meckar med just nu hade en 1600 som orginal även den 2 förgasare.

Det låter ju i alla fall lovande. Min konvertering till en enkel Weber 36-36a kanske inte blir så illa.

Eftersom jag är kraftigt beroende av en fungerande hydrokopter så kan jag ju ha förgasarkitet som backup. Går ju snabbt att rodda dit när det är klart.

Sen köper jag ett MicroSquirt och roddar på det på motorn jag just håller på att renovera. Då kan man ju labba med motorn på en ställning. Bekväm ståhöjd, lätt att komma åt, ingen is, snö eller vatten och varmt. Har man hjul på ställningen kan man lätt rulla ut den för provning.

Last edited:

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag har varit ute på Vindö i dagarna. Hur många hydrokopterpiloter finns det där egentligen? Jag hann nog se svävare (kanske samma iofs) vid två tillfällen. Jag kom dit med bil men det kanske bara är för landkrabbor eller? :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Jag har varit ute på Vindö i dagarna. Hur många hydrokopterpiloter finns det där egentligen? Jag hann nog se svävare (kanske samma iofs) vid två tillfällen. Jag kom dit med bil men det kanske bara är för landkrabbor eller? :)

Det finns nog ett 10tal hydrokoptrar. Sen finns det en drös Stavsudda made svävare men det är "taxirörelser" privatpersoner får inte köra svävare. Det finns några renegade race svävare som piper omkring (kommer säker snart en mega artikel eller program om hur livsfarligt det är för alla som promenerar) med dessa fläkthuliganer.

Det var ett "big meet" utanför Möja för några veckor sen. Det har inte ännu resulterat i några stora rubriker med krav om förbud.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
dom större motorerna typ buss 2L som har sånt som dubbla :tummenupp

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj

//Marcus

MicroSquirt verkar ju bara stöda tändning till 2 cylindrar direCkt men med en Bosch igniter module verkar man kunna klara 4 med separata tändspolar. Mina bussmotorer har ju redan ett kalssiskt tändsystem, måste man använda tändsystemet i MicroSquirten ?

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Nepp, du kan köra med bara bränsle, bara tändning eller bränsle + tändning som du vill.

Du kan annars köra med en tändningsutgång som matar din tändspole och ha kvar fördelaren om du vill börja lite enkelt.

Ett alternativ är 2st dubbelspolar från en MC och vasted spark.

En bra länk: http://www.microsquirt.com/index.php

Du har även en MicroSquirt modul om du har en lämplig låda att använda: http://www.microsquirtmodule.com/index.htm

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Nepp, du kan köra med bara bränsle, bara tändning eller bränsle + tändning som du vill.

Du kan annars köra med en tändningsutgång som matar din tändspole och ha kvar fördelaren om du vill börja lite enkelt.

Ett alternativ är 2st dubbelspolar från en MC och vasted spark.

En bra länk: http://www.microsquirt.com/index.php

Du har även en MicroSquirt modul om du har en lämplig låda att använda: http://www.microsquirtmodule.com/index.htm

Jag slängde iväg ett mail till extraefi där jag beskrev vad jag ville ha och vad 2 kompletta kit skulle kosta. Få se vad Philip svarar.

Det blir nog bara bränsle till att börja med.

Vi har fått slag på två kompletta tranporter med wasserbox. Båda motorerna ska fungera bra, 112 hp :tummenupp men vädret sätter lite stopp just nu.

Tanken är att fixa till 2 av hydrokoptrarna med luftkylt och då eventuellt MicroSquirt. Sen en wasserbox i den tredje som nu har Lycoming motor.

Denna säsong är nog rökt.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Men fungerar inte de där träskfläktarna året om eller är jag felinformerad som vanligt?

Träskfläktar har dom i tex Florida och dom funkar inte i is och vatten eller snö. Hydrokoptrar funkar kanon i is, vatten och hyfsat i snö.

Det som vädret sätter stopp för är att rodda ut bilarna ur sina respektive snödrivor och skruva ur motorerna.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Så var Weber 36-36 till VW boxer klart.

CarbHouse.jpg

Nåja, inte riktigt. Det besvärliga (stora bitar i små maskiner och fel stål) delen är klar. Nu skall jag bara svarva 4 st rör med en liten fläns och UNF 1 5/8-18 gänga i ena änden och yd 39mm i andra änden.

Lite festligt med gängan är att den inte finns med i Karlebo handbok men jag hade både snitt och tapp som dessutom var vassa.:tummenupp

Dom rören skall gängas in i hålen från sidorna i bilden ovan.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning