Project rescue a Yamma XZJ650...och liiiite annat

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Thanks, :tummenupp. Just nu har jag det väldigt körigt så lite uppmuntran är inte fel. :)

Ok, langar över en imaginär påse glada tillrop. (Du hade väl ändå ingen fungerande påstgong).

Det borde göras dokumentärfilm om dig och dina obskyra projekt, verkar vara en riktig allkonstnär. Experimentella korvar man inte vet om man vågar smaka, reseskildringar från Amerikat, alla båt- gårds- retroskoter- experiment förutom minst sagt udda mc-idéer.

Jag tror du är ett original, i ordets mest positiva bemärkelse.

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Thanks folks :yoparty

Rätt som det var plingade det till i min mobil. När jag återkallade telefonen till livet tänkte jag VA FAEN :mad: har till och med Lelles börjat spamma mobilen men det visade sig vara ett sms om matt mina drev ligger på mitt postuthämtningsställe och att det bara är att komma och lösa ut dom. Det känns som ett berömvärt jobb av Lelles :tummenupp:yoparty

Idag har jag varit ute på en båttur och handlat isolerskivor till min 2-kammarbrunn. En annan klarar sig med T-shirt men det gör inte avlopsbrunnen.

Hade kameran på så blev det någon bra snutt så kommer den så småningom.

(Förtydligande, det är jobbet som är körigt, i princip 7-24/Månd-Sönd.:huvet)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Ok, langar över en imaginär påse glada tillrop. (Du hade väl ändå ingen fungerande påstgong).

Det borde göras dokumentärfilm om dig och dina obskyra projekt, verkar vara en riktig allkonstnär. Experimentella korvar man inte vet om man vågar smaka, reseskildringar från Amerikat, alla båt- gårds- retroskoter- experiment förutom minst sagt udda mc-idéer.

Jag tror du är ett original, i ordets mest positiva bemärkelse.

Jag fick mitt första brev, en räkning :mad:, i min brevlåda i förra veckan. :yoparty

Gick då in på skatteverket och kollade min mantalskrivningsaddress och se på faen redan efter 3 kvartal har dom lyckats få dit c/o framför mitt namn och med den ursprungliga addressen:rofl:gråta

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Här är några båtklipp från idag.

Till macken på väg till brädgården.

Hemma igen

Hoj och hej med meckare paPs

Hej alla bikers nu blir det byggardax
Se nu här resultatet av både cad och sax.
En liten mall och nu skall ni höra vad man med en sådan liten mall kan göra.
Klistra den på ett plattjärn och kapa med glöd
så har man gjort sig ett mellanstöd.

MellanStod.jpg

:)

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Filade vidare på mellanstödet
Mellanstod2.jpg

och hämtade ut dreven
Drev.JPG

Inte nog med att det var snabb leverans det var rätt också :D

Efter lite vinkelslip så passar mellanstödet där det ska vara och hålls på plats av lite aluskrot som fixtur på 190mm.
InPlace1.jpgInPlace2.jpg

Last edited:

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Hoj
Yamaha FZR 600
Och när kommer självbeografin? :bow

Konstigt att det är så få som kommentarar :va

Vad ska du göra på hojen den här vintern?

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Har inte blivit helt klok på om du ska ha något stöd för svingen på utsidan av extraaxeln,
...men det ser inte så ut på dina cad-ritningar.
Känns som att svingen i det utförandet kanske inte tål en så pass minskad infästningsbredd utan att riskera bli flexig. Eller detta har du funderat över? Iofs har du nog inte tänkt att pressa tider med den på Anderstorp, men ändå. :)

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Har inte blivit helt klok på om du ska ha något stöd för svingen på utsidan av extraaxeln, ...men det ser inte så ut på dina cad-ritningar. Känns som att svingen i det utförandet kanske inte tål en så pass minskad infästningsbredd utan att riskera bli flexig. Eller detta har du funderat över? Iofs har du nog inte tänkt att pressa tider med den på Anderstorp, men ändå. :)

Du är på rätt spår, här kommer svaret :D

Transm1.jpg

Transm2.jpg

Det är färdigkonstruerat så det är bara att kavla upp ärmarna.:yoparty

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Lite svetsjobb

Så var det dags att svetsa i mellanstödet i ramen. Färgborttagning med vinkelslip med fiberrondell
och sen lite "man tar vad man har" distanser för att fixera stödet.

Fixerat.jpg

Sen var det bara att veva igång clas i sjöns finest :)

Svetsat.jpg

Den svetsen Clas Ohlsson/3-fas/160A med kontraktstub, (AirLiquide, är nog det enda franska jag medvetet beblandat mig med:gnissla), är banne mig en av dom bättre investeringar jag gjort. Den har varit en trogen följeslagare sen -93 och hittills aldrig svikigt mig.

Svetsar stål, rostfritt och aluminium med den genom att helt enkelt bara byta tråd. Har kört upp mellan 1 och 2 tuber (Atal) per år sen jag köpte den.

Hade från början AGA på En tub Mison, en tub Syre och en tub acetylen. Så skulle jag en dag fylla på min syrgastub och då hade jag inget kontrakt helt plötsligt och när dom tittade i datorn hade jag aldrig haft något kontrakt. Hjälpte inte ens att jag visade mitt papperskontrakt:huvet:mad:

Bytte direkt till AirLiquide på MIG gasen. Syre och acetylen använde jag mest för att värma och grovskära med och kontraktet på dom var på tok för högt. Kör istället Gasol, sticksåg och vinkelslip.

Trist att behöva "Go French" men det finns gränser för vad en kund ska behöva stå ut med.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så var det dags att svetsa i mellanstödet i ramen. Färgborttagning med vinkelslip med fiberrondell
och sen lite "man tar vad man har" distanser för att fixera stödet.

View attachment 349889

Sen var det bara att veva igång clas i sjöns finest :)

View attachment 349890

Den svetsen Clas Ohlsson/3-fas/160A med kontraktstub, (AirLiquide, är nog det enda franska jag medvetet beblandat mig med:gnissla), är banne mig en av dom bättre investeringar jag gjort. Den har varit en trogen följeslagare sen -93 och hittills aldrig svikigt mig.

Svetsar stål, rostfritt och aluminium med den genom att helt enkelt bara byta tråd. Har kört upp mellan 1 och 2 tuber (Atal) per år sen jag köpte den.

Hade från början AGA på En tub Mison, en tub Syre och en tub acetylen. Så skulle jag en dag fylla på min syrgastub och då hade jag inget kontrakt helt plötsligt och när dom tittade i datorn hade jag aldrig haft något kontrakt. Hjälpte inte ens att jag visade mitt papperskontrakt:huvet:mad:

Bytte direkt till AirLiquide på MIG gasen. Syre och acetylen använde jag mest för att värma och grovskära med och kontraktet på dom var på tok för högt. Kör istället Gasol, sticksåg och vinkelslip.

Trist att behöva "Go French" men det finns gränser för vad en kund ska behöva stå ut med.

Fransoserna är ett baktalat folk.
Jag har tyckt att det varit trevligt de gånger jag haft med dem att göra.
Parisare kan dock vara väl dryga.

Får du några problem med gasen, så tror jag att det är Chabal som har hand om kundkontakterna:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Det blev lite mer fixat av bara farten.

Först lagerhylsan, den som nållagren i svingen rullar mot.

LagerHylsaFixerad.jpg

Jag har svarvat "omlott" så att jag inte svtesar igenom till själva axeln, kunde blivit halvjobbigt annars:rolleyes:

Sen är det lämpligt med lite stänkskydd på lagerytor.

StänkSkydd.jpg

Svetsa lite, snurra, svetsa lite på motsatt sida, snurra, .............och sen var det klart och hylsan snurrar forfarande lätt på axeln.

LagerHylsaDone.jpg

(Nya bilduppladdningen är grymt jobbig att använda jämfört med den gamla :gnissla:huvet)

Sen blev det lite slipa av svetsråge och noggrann rengöring av hylsa, nållager, dammskydd, ...... innan jag monterade svingen i ramen.

SvingOnLocation.jpg

Så här ser det ut, grovriktat med den lösa (vänster) svingbiten isär knackad så att det inte finns något glapp.

Innan jag svetsar måste jag finrikta och spänna isär den lösa biten så det inte blir något sidglapp i svingen.

Sving.jpg

Nu måste ut och försöka försvara en grushög mot Neptuns vrede (och Tallink). Det är mycket högt vatten och jag behöver gruset till avloppet jag håller på med till ett hus jag har.

Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs det ser ju kanon ut själv har man bara druckit glögg hela helgen :) å nu är det julklappshandel som gäller.

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Var längesedan jag kommenterade, men jag kollar efter uppdateringar nästan varje dag!
Tidigare såg jag tråden som inspirationskälla till framtida projekt jag drömt om. Men sen jag köpte hus, med garage och metallsvarv som jag skulle nyttja till mitt projekt, i våras så har din tråd fungerat mest som en verklighetsflykt för att kunna släppa tankar på saker som vatten i källaren, läckande rörkopplingar och spökande el för ett tag. Så kör hårt och förgyll mina dagdrömmar!! :yoparty En dag skall jag betala tillbaks med en egen tråd!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Var längesedan jag kommenterade, men jag kollar efter uppdateringar nästan varje dag!Tidigare såg jag tråden som inspirationskälla till framtida projekt jag drömt om. Men sen jag köpte hus, med garage och metallsvarv som jag skulle nyttja till mitt projekt, i våras så har din tråd fungerat mest som en verklighetsflykt för att kunna släppa tankar på saker som vatten i källaren, läckande rörkopplingar och spökande el för ett tag. Så kör hårt och förgyll mina dagdrömmar!! :yoparty En dag skall jag betala tillbaks med en egen tråd!
Det ser vi fram mot. :tummenuppDet har sjunkit en decimeter men fortfarande är det rätt högt.HighTide.jpg

Svetsade ihop svingen och hängde dit hjulet för att kolla att allt blev rakt.Monterat.jpg

Hjulet hamnade i mitten med ca 8mm glapp på båda sidorna som det skulle bli enligt cadden.Jag tänkte dra ihop svingen där bak med hjulaxeln och värma ordentligt med gasol vid det bakre stödet i svingen. Först högersidan (bromsen) och sen vänstersidan (drevet).

I morgon blir det inhandling av 3 st 6005-2RS kullager. Vi har en kullagerleverantör i industriområdet där jobbet ligger.:tummenupp

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Vad fantastiskt det är att det fortfarande finns handlare som säljer riktiga prylar över disk och dessutom till privatpersoner. :tummenupp

Det tog 10 minuter att handla dessa.

6005-2RS.jpg

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad fantastiskt det är att det fortfarande finns handlare som säljer riktiga prylar över disk och dessutom till privatpersoner. :tummenupp

Det tog 10 minuter att handla dessa.

View attachment 349960

Bra skit! Jag fick nya hjullager till min hoj direkt över disk hos en ny firma i stan vid namn Sesemic, trots att två av dom är speciallager. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det ser ju helt klart rätt fett ut med de där två däcken. :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Drevsvarvning

Blev ett litet svarvpass ikväll.

Man undrar ju lite om hur hårde drevämnen är men det gick bra att både borra och svarva i dom.

Hade jag kunnat använda 18 kuggar hade det funkat med en vanlig 3-backchuck men eftersom jag har 20 kugg fick det bli 4-backschucken.

4Backs.JPG

Sen grovriktning med dubb.

GrovRikt.jpg

med efterföljande finriktning med klocka.

FinRikt.jpg

Här har vi första färdig, Ø56

OneDone.jpg

Och så var båda färdiga i detta moment.

TwoDone.jpg

Dom blev Ø56 +0,05. Skruvhålen får bli i morgon.

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Härligt tråd att följa, själv skruvar jag i ett garage med läckande tak byggbelysning och kyla. =)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning