Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som tur är så är kardanen maskerad av ljuddämpare, fotpinnar, bromspedal, etc. Sen är ju hojarna så cool i övrigt att man lägger inte märke till att dom saknar kedja.![]()
Jag tycker att kardanen är djupt samhörig med just Guzzis tävlingsmodellar såsom tex 850 GT Le Mans.. Även BMW:s boxer R/RS-modellar de tävlade i tt med. Så på Caferäcers kan jag tycka det är snyggt. Men inte på tex en streetracker, eftersom det inte förekommit i flattrack sas.
![BMW%20R100RS%20THE%20SHED%20CAFE%20RACER%20%20%20%201.jpg](http://www.motorcyclespecs.co.za/Custom%20Bikes/BMW%20R100RS%20THE%20SHED%20CAFE%20RACER%20%20%20%201.jpg)
![amba-racer-1.jpg](http://www.ritmo-sereno.com/customfile/archives/images/amba-racer-1.jpg)
![t-leman-1.jpg](http://www.ritmo-sereno.com/customfile/archives/images/t-leman-1.jpg)
Men det är ju en smaksak. Om man dessuton inta vill bygga klassisk, utan vill ha i brett backdäck (vilket jag inte tänder på
![Gnissla :gnissla :gnissla](/img/smilies/gnissla.gif)
Men nu ska jag inte störsända mer i tråden, jag tycker förstås att var och en gör som man vill med sin hoj. Kardaner kan ju göras fula också.
Men dom skulle inte bli mindre coola om dom var kedjedrivna, eller hur?
Jag tycker faktisk att de modeller/bygget jag länkat till skulle bli mindre cleana med kedja. Se på dem, de har ju verkligen utnyttjat kardanens möjligheter att få det cleant slankt och snyggt. Dvs ingen kedja på över- och undersida av svingen, skymmande kedjeskydd osv. Utan en slank förbindelse mellan motor och bakhjul.
Last edited: