Projekt: -86 Suzuki GSXR1100 Turbo Dragrace Bike

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Larsat: Motormässigt har jag inte gjort så mycket. Kompression sänkt genom 2mm cylinderfot spacer och kammarna tajmade. Sedan tidigare är den borrad till 1166cc och har portad topp. Hadde tänk riva isär den under vinter för översyn.

Startmotorkopplingen på 86-88 (1052 motorn) är lite klen. Man ska byta till kopplingen från 1127 motorn den är mycket bättre. Fast på en relativt lågkommpad turbo motor funkar den gamla helt ok.

Rullagarad vev är det bara på dom gamla GSX motorerna. Alla GSXR motorer är glidlagrade.


Jösse: Har inte tid och ork just nu att ta på mig nått plenumbygge.


I garaget mitt händer det inte så mycket just nu. Håller på att färdigställa kåporna.
 

Bifogat

  • kåpor1.jpg
    kåpor1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 310

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Jasså? där ser man, tack för tipsen.
Hur drivs kammarna på din motor? På min GSX750ES är det 2 drev i mitten på kammarna mellan 2an & 3ans cylinder vad jag förstått, om det är likadant på din motor, hur har du isåfall gjort med kaminställningen?
Jag har läst innan att det är rekommenderat att man gör dreven ställbara, men hur gör man de bäst när dom sitter som dom gör, är säkert solida ståldrev för kedja? Har du nån bild på de isf?
Är det inte ganska noga med ballanseringen av dom också, kammarna (dreven) snurrar ju ändå rätt fort på en hojj.
Ser bra ut annars :tummenupp
 

Forsabon

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2007
Ort
Berglock
Hoj
Coccacoki
Jasså? där ser man, tack för tipsen.
Hur drivs kammarna på din motor? På min GSX750ES är det 2 drev i mitten på kammarna mellan 2an & 3ans cylinder vad jag förstått, om det är likadant på din motor, hur har du isåfall gjort med kaminställningen?
Jag har läst innan att det är rekommenderat att man gör dreven ställbara, men hur gör man de bäst när dom sitter som dom gör, är säkert solida ståldrev för kedja? Har du nån bild på de isf?
Är det inte ganska noga med ballanseringen av dom också, kammarna (dreven) snurrar ju ändå rätt fort på en hojj.
Ser bra ut annars :tummenupp

Har ingen erfarenhet av GSX motorn, men R motorn, slipade till ovala hål för kamdreven samt shimsade upp styrdrevet mellan kamdreven 2 mm lika som distansen för cylinderfoten. Jag tror dom flesta med gsxr 1100 gör liknande. :yoparty
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Larsat: Motormässigt har jag inte gjort så mycket. Kompression sänkt genom 2mm cylinderfot spacer och kammarna tajmade. Sedan tidigare är den borrad till 1166cc och har portad topp. Hadde tänk riva isär den under vinter för översyn.

Startmotorkopplingen på 86-88 (1052 motorn) är lite klen. Man ska byta till kopplingen från 1127 motorn den är mycket bättre. Fast på en relativt lågkommpad turbo motor funkar den gamla helt ok.

Rullagarad vev är det bara på dom gamla GSX motorerna. Alla GSXR motorer är glidlagrade.


Jösse: Har inte tid och ork just nu att ta på mig nått plenumbygge.


I garaget mitt händer det inte så mycket just nu. Håller på att färdigställa kåporna.

Hej!Intressant byggtråd,:tummenupp jag hade själv problem med startkopplingen på min 1052a motor,efter byte till 1127ans så har det funkat,fan du har fått till det bra med pneumatikkopplingarna,ska själv försöka få till lite sånt så man slipper slangklämmor,ska vevhusventilationen sitta framför bakhjulet??!!,ser farligt ut,det vill gärna bli lite oljedimma ur filtret när man laddar på lite../wachen
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Dags att damma av byggtråden min igen. Har haft dåligt med inspiration i vinter så det har inte hänt så mycke i garaget. Fast när våren äntligen har hittat till Norrland också sa har bygget kommit igång igen.

Har köpt lite godis till hojen. GReddy dump, Tial wastegate, Apexi laddtrycksstyrning och en MTC lockup koppling.

Håller på att gjuta utbuktningar i kåporna för att intercoolern inte ska ligga och gnugga mot glasfibern.
 

Bifogat

  • godis1.jpg
    godis1.jpg
    49.1 KB · Visningar: 138
  • godis2.jpg
    godis2.jpg
    41.3 KB · Visningar: 133
  • kåpor1.jpg
    kåpor1.jpg
    39.7 KB · Visningar: 136

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
En lite nyfiken fråga, hur mycket fick du betala för laddtrycksstyrningen?

Blir det SGB eller PSB till sommaren?
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Fått alla nya prylar på plats. Wastegate montaget blev lagomt "diskret" :hihi
Allt det mekaniska börjar bli klart. Dags att göra kåporna färdiga för lack.
 

Bifogat

  • wastegate2.jpg
    wastegate2.jpg
    52.2 KB · Visningar: 186
  • wastegate1.jpg
    wastegate1.jpg
    69.5 KB · Visningar: 222
  • apexi.jpg
    apexi.jpg
    40.8 KB · Visningar: 230
  • dump.jpg
    dump.jpg
    65.8 KB · Visningar: 219

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
riktigt snyggt!
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty
 

Bifogat

  • paint1.jpg
    paint1.jpg
    58.5 KB · Visningar: 263
  • paint2.jpg
    paint2.jpg
    50.1 KB · Visningar: 201

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty

Lacken blev skitsnygg. Hojen i sig är snygg med sin "lådiga" design! Du har har gjort ett jättefint bygge från början till slut!
 

krille krokodil

turbo efter hoj eller hoj efter turbo,hm
Gick med
5 Jan 2006
Ort
sigtuna
Hoj
suzuki allt annat förnekas
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty

HAHAAAAaaa, skymtade det inte arseleet på en katana på den vänstra bilden va:D :tummenupp
Är det också din:va
 

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Äntligen fått lite färg på hojen. Riktig "retro" look blev det:) Allt är målat med gelcoat/topcoat och sedan våtslipat. Nu ska det bara poleras och klistras lite dekaler. Sen är det lite elektronikpyssel kvar också, koppla in laddtrycksstyrning och fixa quickshift. Race i Piteå till helgen :yoparty
GUD vad vackert!!!!!!!!!!!!!!.Men har Kurre släppt in en"Katt" bland hermelinerna???????????????????:tungan
 

®1100

PSB44
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
-00 Hayabusa & -86 GSXR1100 TIC
Krille Krokodil: Katanorna är inte min utan tillhör ägaren av garaget jag lånar utrymme i.

Katanapilot: Fast det är väl mer en hermelin bland "katt"anorna

En liten rapport från helgens tävling i Piteå. Hojen fungerade över förväntan. Enda missödet var att justerskruven på bränsletrycksregulatorn ramlade loss, så bränsletrycket försvann.:eek: Det hände på 4;ans växel vid fullt laddtryck men motorn verkar ha överlevt utan skador.

Annars var största problemet fästet, hade hjulspinn på 1;an, 2;an och 3;an. Sitter ett Dunlop Qualifier på nu, sänkte däckstrycket eftersom och var nere på 0,9bar i slutet av tävlingen. Då blev fästet klart bättre men jag ska byte däcket till något lämpligare. Laddade som mest 1bar under helgen. Tog det lite lungt då jag inte kollat upp att bestyckning är ok ännu. Satte i något större än orginalmunstycken (kör på 98 oktan) och och det verkar funka helt ok. Har då inte bränt bort elektroderna på stiften i alla fall :D

Mina bästa tider och hastigheter under helgen blev (ej under samma repa):
60-feet: 1,48
201m: 6,06 204kmh
402m: 9,74 263kmh

Och så en actionbild tagen av Richard Lindahl http://race.ulkhyvlers.net/
 

Bifogat

  • piteå080608.jpg
    piteå080608.jpg
    72.7 KB · Visningar: 207

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Mina bästa tider och hastigheter under helgen blev (ej under samma repa):
60-feet: 1,48
201m: 6,06 204kmh
402m: 9,74 263kmh

Och så en actionbild tagen av Richard Lindahl http://race.ulkhyvlers.net/[/QUOTE]




1.48 på 60 fot med dåligt fäste och nybyggd turbocykel behöver man inte skämmas över.:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Saknar en uppdate, hur har det gått med cykeln? Du har gjort en jävligt fint jobb:tummenupp
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top