Projekt: Fz-fighter

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Snart sommar vettu!

Nähä, det är ju jättelångt dit! :D

Var nyss hemma hos Andersson (turbo) och lämnade en styrkrona på fräsning. Ligger jag i lite kanske jag kan bänka hos honom. Och vill man få turboinspiration så finns det inget bättre ställe! :tummenupp
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Långt? Vi får väl se vad du säger när det helt plötsligt är maj och du står där med vevaxeln i ena handen och kopplingskorgen i andra och undrar vafan som hände... :hihi

Been there, done that :)

Nåja, det blir nog alla tiders, kämpa på!
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Här jobbas det hårt...:rolleyes:

Har iaf upptäckt tjusningen med jobbets maskinverkstad. Mycket lättare att tillverka saker när man har tillgång till svarv, fräs, storjävla plåtsax och en fin plåtbockare! Återstår bara att lära sig tigen.

Lite bearbetning och eloxering kvar!

Bildbevis:
 

Bifogat

  • styrkrona.jpg
    styrkrona.jpg
    27.7 KB · Visningar: 114
  • lyktfäste.jpg
    lyktfäste.jpg
    38.4 KB · Visningar: 99

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hädelse att montera sugakuki bakdel på en Yamaha!

Borde du inte postat i dagens gaygrej tråden när du lyckades klämma in yavillha sugakuki o bakdel i samma mening?:hihi
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Borde du inte postat i dagens gaygrej tråden när du lyckades klämma in yavillha sugakuki o bakdel i samma mening?:hihi

Tack, jag missade helt det, så uppenbart, homoerotiska i inlägget!

Och tack men nej tack, jag är inte intresserad. Och hade jag varit sån hade nog postarens nick avskräckt...
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nice :) Vill också ha fräs :(
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Hmm, vinterprojekt blir till vårprojekt med tilltagande panik...:näsblod

Nåväl, lite skit har jag hunnit med iaf. Tanken var att köra clip-on men det blev så jäkla tajt med dom enorma broms- och kopplingspumparna/behållarna. Provade ett dragbarstyre men det sket sig det med, tar forfarande i så det fick bli ett Biltema cross-styre i alu. Billigt och framför allt så passar det. Ska börja leta nyare broms/kopplingspump som inte tar sån jäkla plats... ISR kanske...:yoparty

Så här är läget just nu:
 

Bifogat

  • IMG_0813b.jpg
    IMG_0813b.jpg
    84.1 KB · Visningar: 94
  • IMG_0811b.jpg
    IMG_0811b.jpg
    64.4 KB · Visningar: 84
  • IMG_0820b.jpg
    IMG_0820b.jpg
    88.1 KB · Visningar: 185

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser bra ut! Orange och vit är snyggt! Dock så måste jag fråga. Du försöker väl inte mörka att du har en kanelsnäcka till hon? Och du skulle bara våga inte sätta dit den! :hihi
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Ser bra ut! Orange och vit är snyggt! Dock så måste jag fråga. Du försöker väl inte mörka att du har en kanelsnäcka till hon? Och du skulle bara våga inte sätta dit den! :hihi

Mjo, bakändan är sån där gelcoat på så den ska lackas. Har fortfarande inte bestämt färg?! Den kanske blir orange i år med, för enkelhetens skull...(läs: jag är lat)

Snäckan ska på, men inte denna sommar! Kommer däremot jobba med allt kring motorn som olja till/från turbo, göra klart plenum och trycksättning av förgasarna etc. Vem vet, kanske blir lite powerwheelies till hösten...:D

Och nu är ju Andersson färdig med bänken så effektmätning och justering kan ju göras nästgårds!

Nä, om man skulle ut och fortsätta polera styrkronan...
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Polerat styrkrona och risers så nu kan man lämna dessa till eloxeraren! Svarta och fina ska dom bli! Diverse prylar ska till pulverlack oxå så nu börjar det ljusna lite! Kanske blir det åka av snart!

Och vilket skitigt jävla helvete det är att polera...:näsblod
 

Bifogat

  • IMG_0833b.jpg
    IMG_0833b.jpg
    59.8 KB · Visningar: 86

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Hur tänkte du lösa det med oljereturen när du har turbon där nere? Blir det separat oljepump? Och isf var får du tag i sen sån? Ja knåpade ihop ett grenrör som placerade snäckan bredvid hojen för o slippa just detta. Men inser ju att det 1. ger konstig viktbalans och 2. Ja kommer ju bli stoppad såfort snuten ser mig.

Snyggt bygge f.ö.
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Hur tänkte du lösa det med oljereturen när du har turbon där nere? Blir det separat oljepump? Och isf var får du tag i sen sån?

Snyggt bygge f.ö.

Man tackar!

Det blir rörmokeri inne i tråget enligt Anderssons recept. Man använder kretsen till oljekylet till att suga ur en burk under turbon (med avluftning såklart)! Rent och snyggt utan en massa slangar och eldrivna pumpar!

Tur man har som känner en som provat allt vad gäller överladd av FZR1000-motorn! :)
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Styrkrona och risers eloxerade och diverse delar pulverlackade (allt svart så klart). Ligger med andra ord inte bara på sofflocket! :D

Ska bara se till att få lite färg på tanken och bakdelen sen är det nog premiärtur!

Edit: Och korta ner ljuddämparen, jäklar va lång den är :näsblod ... Får dock vänta till efter besiktning om man ska ha nån chans att klara bullret!
 

Bifogat

  • IMG_0853b.jpg
    IMG_0853b.jpg
    178.8 KB · Visningar: 111
  • IMG_0854b.jpg
    IMG_0854b.jpg
    152.6 KB · Visningar: 95
  • IMG_0868b.jpg
    IMG_0868b.jpg
    174.1 KB · Visningar: 161
  • IMG_0870b.jpg
    IMG_0870b.jpg
    169.9 KB · Visningar: 119

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det bidde ingen kåpa i år...


Fortsätter att köra kåplöst men nu blir det clipon-styren istället. Sålde gamla Lucas-styret och MT03-lyset men efter mycket letande så blev det till att köpa likadant lyse igen! :näsblod Fast det är ju snyggt, godkänt och framför allt billigt, så vafan! :D

Sving och bakfälg är nytt för i år, taget från en FZR1000 -89. Svingen är lite fetare än originalet och bakfälgen 5,5x17" med ett lite fylligare 180/55-17!

När jag startade denna tråd så var tanken att använda en rejsbak från GSXR600 04-05 och nu sitter den där tillsammans med en sadel från RGV250 (en salig blandning)!

Jobbar just nu med att svetsa ny bakram samt fästen för baklyse, blinkers och regskylt. Hojen står utan bakfälg nu, den ska på pulverlack på måndag morgon. Sen rullar jag ut den och plåtar lite så bilder kommer nästa vecka!

Just det, i år är det dags för besiktning så det blir spännande att se om det blir en regbesiktning eller ej! :rolleyes:

/Mange

Kul å se att att ditt ståtliga bygge fortskrider. :)

Säg, hur gick det med inpassningen av kedjan när du bytte till FZR-swingen? Blev inte swingen så bred att kedjan helt plötsligt går "snett ut"?
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Kul å se att att ditt ståtliga bygge fortskrider. :)

Säg, hur gick det med inpassningen av kedjan när du bytte till FZR-swingen? Blev inte swingen så bred att kedjan helt plötsligt går "snett ut"?


Enligt ögonmåttet så sitter kedjan rakt, skall dock mäta ordentligt! Finns lite att svarva av på drevhubben ifall det inte stämmer 100%!

Kämpar just nu för att komma igång med meckandet. Var på 40 års-fest igår (inte min, inte riktigt dags ännu...) så idag går allting lite i slowmotion! :D
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Enligt ögonmåttet så sitter kedjan rakt, skall dock mäta ordentligt! Finns lite att svarva av på drevhubben ifall det inte stämmer 100%!

Kämpar just nu för att komma igång med meckandet. Var på 40 års-fest igår (inte min, inte riktigt dags ännu...) så idag går allting lite i slowmotion! :D


FZR Fälgarna 89 och upp är 5mm bredaren på drevsidan än min gammla 18" fälg var.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Får jag komma med en lite känslig fråga...

Har cykeln blivit bättre att köra sen du påbörjade arbetet? Är det något du är missnöjd med (hade hoppats mer på) när det gäller nån form av prestanda? (Kurvtagning, bromsar, dämpning ... )
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top