Projekt högländare Motard (bygge)

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Tackar R2!! Har letat som en gnu efter bilder från milanomässan!:tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Oljetryck vill du nog inte ha.. den är inge rolig att kolla på :näsblod
Lampa tänkte jag nöja mig med på trycksidan. Enda sättet att få oljetemp är tråget, enkelt att borra och gänga när man ändå har det nere.
Kika på bilden nedan, som du ser till höger sitter avtappningen, sidan om denna lite uppåt mot kanten är det möjligt att montera en sensor. Borrade upp och gängade. Givaren monteras med Loctites hydraullåsning. :tummenupp



Vattentempen är busenkel, det finns ju flera blindpluggar i manteln, bara ta loss en (de är i alu) borra och gänga på en givare. Gäller även din spis...

Ser en sånhär bekant ut? (Näe, den får allt stå, jag väljer den tidigare av olika själ...)



Nu blir det inget mer sådant här av kamdrivningen, vilket känns vettigt :gnissla


Idag hämtades raaaaaamen :yoparty

I helgen har dock regeringen bokat upp en på annat trams, så inget mekande förrän efter helgen. Jaja, man kan inte alltid segra.

Edit: I garaget står tre Highland :D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Blykometen skrev:
2616336
Edit: I garaget står tre Highland :D

:tummenupp :drool

Kommer bli så bra detta. Du har faktiskt fått mig i banor att skaffa en highland sen. Verkar vara en fin supermoto/tourer :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kunde inte låta bli.. Köpte en liten godisbit till idag :)

SD_415.jpg


Kan säkert vara "bra att ha"...
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Just nu är det lite stiltje, väntar på lite sensorer/pryttlar till sprutet, men men..

För att förtyldiga tidigare; Jag väljer att fortsätta med den äldre spisen av olika orsaker, framförallt ekonomiska, en motor av senare modell är nicht billig!
Tanken är ju inte att hojen ska bli dyrare än att köpa en ny... :gnissla

Tråden kommer uppdateras när jag tagit mer bilder :tummenupp
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Blykometen skrev:
2623217 Just nu är det lite stiltje, väntar på lite sensorer/pryttlar till sprutet, men men..

För att förtyldiga tidigare; Jag väljer att fortsätta med den äldre spisen av olika orsaker, framförallt ekonomiska, en motor av senare modell är nicht billig!
Tanken är ju inte att hojen ska bli dyrare än att köpa en ny... :gnissla

Tråden kommer uppdateras när jag tagit mer bilder :tummenupp
Låter bra det. Väntar med iver till nästa uppdate.

Men jag visar min okunnighet när jag frågar vad det var för något på bilden innan.

/N. yfiken
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
Lundgren skrev:
2623273 Låter bra det. Väntar med iver till nästa uppdate.

Men jag visar min okunnighet när jag frågar vad det var för något på bilden innan.

/N. yfiken
Det är en styrdämpare cross/enduro modell.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bushmyra skrev:
2623308 Det är en styrdämpare cross/enduro modell.

Ååhh! Den ursprungliga roterande fiiina gamla Öhlinsmodellen!:kär Har funnits även till landsvägshojar sedan 80-talet. Fast nu verkar det ju mest vara cross/enduro/motard som använder den som sagt. Det där är styrdämparnas "Hasselbladare". Både låg- och högfartsdämpning. Och såå snygg!!
Finns och funkar bra även till landsväg/rr. Men många tycker dock den är för dyr och trickig att installera jämfört med kolvtypen. Fodras ju mer maskinarbeten för att få dit en roterande dämpare.

/J
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Bushmyra skrev:
2623308 Det är en styrdämpare cross/enduro modell.

Jörgen Karlsson skrev:
2623322 Ååhh! Den ursprungliga roterande fiiina gamla Öhlinsmodellen!:kär Har funnits även till landsvägshojar sedan 80-talet. Fast nu verkar det ju mest vara cross/enduro/motard som använder den som sagt. Det där är styrdämparnas "Hasselbladare". Både låg- och högfartsdämpning. Och såå snygg!!
Finns och funkar bra även till landsväg/rr. Men många tycker dock den är för dyr och trickig att installera jämfört med kolvtypen. Fodras ju mer maskinarbeten för att få dit en roterande dämpare.

/J

Tackar så mycket :Bugar Aldrig sett den typen förut, bara sett kovmodellen som sitter på de flesta rr hojarna.
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Hörry Blykometen, har du några bra förslag om att plocka bort vikt?
Tänkte på min Outback.
165kg torr väger den förvisso original, men alltid roligare med ännu lättare.
Du som skruvat en massa med hojmodellen vet väl vad som är "onödigt"
och väger en del. Tänkte att du känt på de flesta komponenterna separat i näven
och kanske kan komma med förslag som jag inte tänkt på.
(förutom det du tagit upp i tråden som du ska lätta på då)

Här sitter jag med helt original hoj, så sker det en massa intressant skruvande runtom..
Så kan det ju inte gå till :rolleyes:
Instrumenten och lyset/lyskåpan vill jag byta mot bättre/snyggare/lättare iafall.
Jag är dock mest inne på offroad/grusbus, inte rejsa asfalt (fast det är roligt också förståss!)
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
GrusDan skrev:
2627452 Hörry Blykometen, har du några bra förslag om att plocka bort vikt?
Tänkte på min Outback.
165kg torr väger den förvisso original, men alltid roligare med ännu lättare.
Du som skruvat en massa med hojmodellen vet väl vad som är "onödigt"
och väger en del. Tänkte att du känt på de flesta komponenterna separat i näven
och kanske kan komma med förslag som jag inte tänkt på.
(förutom det du tagit upp i tråden som du ska lätta på då)

Här sitter jag med helt original hoj, så sker det en massa intressant skruvande runtom..
Så kan det ju inte gå till :rolleyes:
Instrumenten och lyset/lyskåpan vill jag byta mot bättre/snyggare/lättare iafall.
Jag är dock mest inne på offroad/grusbus, inte rejsa asfalt (fast det är roligt också förståss!)

Mycket andas racing från början, på gott och ont ;)

Det finns lite "kraffs" som egentligen kanske inte spelar större roll, men för känslans skull.
Saker som jag skalat på;
Passagerarfotpinnar: Ingen vågar ändå åka bak på..
Pakethållare; jag är inte varubud :D
Hålborrat hasplåten; Ty jag har ju en i tung alu..
Backspeglar; Ingen lär dyka upp bakom, dessutom fastnar de säkert i skogen :tummenupp
Plast i form av "stänklapp/nummerplåtshållare; ajöss!
Gallret framför kylaren, det stoppar endast kylvinden..

Saker man kan fundera på
Drev från Talon i Alu; om man nu inte redan har det..
Frontkåpa modell Ufo Twins
Röret mellan bakdämparens övre fäste och styrhuvudet; Används även som vevhusventilationskammare, går att bygga om med enkelt crom-moly rör.
Tack vare att man inte ska ha nummerplåtshållare kan man korta bakramens crom-moly rör något.
Miniblinkers; ser dessutom bättre ut
Byta samtliga skruv till titan, inklusive hjul/sving/styrhuvudsaxlar
Finns gods att fräsa ur kronorna, även om det är lite "nervöst"...

Mer kommer jag nog "på" medans jag sätter ihop den :va

Jepp, det är minimalisktiska prylar, men när man jagar vikt, jagar man vikt..

Själv kommer desstom 2liter soppatank försvinna ;)


Idag har jag fått ordning på bränslestyret, efter lite "haveri".

Imorgon lördag, då påbörjas projekt ihopmontering!

Bilder kommer!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Blykometen skrev:
2628086 Mycket andas racing från början, på gott och ont ;)

Det finns lite "kraffs" som egentligen kanske inte spelar större roll, men för känslans skull.
Saker som jag skalat på;
Passagerarfotpinnar: Ingen vågar ändå åka bak på..
Pakethållare; jag är inte varubud :D
Hålborrat hasplåten; Ty jag har ju en i tung alu..
Backspeglar; Ingen lär dyka upp bakom, dessutom fastnar de säkert i skogen :tummenupp
Plast i form av "stänklapp/nummerplåtshållare; ajöss!
Gallret framför kylaren, det stoppar endast kylvinden..

Saker man kan fundera på
Drev från Talon i Alu; om man nu inte redan har det..
Frontkåpa modell Ufo Twins
Röret mellan bakdämparens övre fäste och styrhuvudet; Används även som vevhusventilationskammare, går att bygga om med enkelt crom-moly rör.
Tack vare att man inte ska ha nummerplåtshållare kan man korta bakramens crom-moly rör något.
Miniblinkers; ser dessutom bättre ut
Byta samtliga skruv till titan, inklusive hjul/sving/styrhuvudsaxlar
Finns gods att fräsa ur kronorna, även om det är lite "nervöst"...

Mer kommer jag nog "på" medans jag sätter ihop den :va

Jepp, det är minimalisktiska prylar, men när man jagar vikt, jagar man vikt..

Själv kommer desstom 2liter soppatank försvinna ;)


Idag har jag fått ordning på bränslestyret, efter lite "haveri".

Imorgon lördag, då påbörjas projekt ihopmontering!

Bilder kommer!


tog bort min bakram på xr,n.
skylten i hjulhuset, diodljus borrad direkt i stänkan..vart kanon :tummenupp
tycker fortfarande du ska fundera på en ljuddämpare..
ser nog både smidigare ut + att den borde bli lättare..
ufolyse..spar säkert 2 kg :) kanske annat mindre batteri :rolleyes:
 

GrusDan

Grusnörd
Gick med
19 Nov 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
-82 Suzuki GSX1100E, -88 Suzuki TS250X, -80 Yamaha XS850
Mjo, det är lixom inte så lätt att hitta "onödiga" saker på en hoj som
redan är lättast i sin klass... :)

Får se vad jag går lös på för nått.
Hade tänkt mecka på ett par rediga endurosulor på den till våren
och besöka våra skogsväsen.
(Då har jag betalat av tillräckligt mycket för att våga på mig mer seriös skogsåka med den :rolleyes: )
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ihopsättning pågår

Nu var det dags för lite uppdatering, idag har jag ÄNTLIGEN fått lite tid åt min hoj!

Såhär fin kan en ram bli, efter lite pulverlack.. Nej, jag ska inte ha alla svingar på samtidigt, de är lite olika höjder på dem, så jag kan hitta optimal chassisättning


Sen var det bara att ge sig på med diverse gängtappar och rensa gängor från lack. Tog en stund, för där är många gänghål i en Highland-ram..

Ja, inledningsvis var det detta som satt ihop. Inte mycket till hoj, men det börjar..


Hm.. Innan knotan stoppas på plats kan det vara lämpligt att byta vattenanslutningarna (6st) i motorn för bättre kylvätskeflöde (mindre risk för varmgång).


Sen kastas spisen (nåja, är man själv är det smidigt med domkrafts stöttning..)


Först sving, sen hjul, broms, dämpare. Fick skrapa lite färg, hade smugit in lite i svingbussningen..


Mer kommer, jag har hunnit mer för dagen :yoparty

Håll tillgodo!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
And the beat goes on...

Fort och fort.. Hade man inte varit tvungen att jobba hade den varit körbar förra veckan :gnissla

Dåså, mer bilder och beskrivningar, som lovat

Den skarpögde ser att en liten detalj på kedjestyrningen saknas...


Den är nämligen under poleringsfas, aluminium är läckert när det glänser. Notera "emblemet".


Här ser ni skillanden mellan två svingar; fästet för dämparen är flyttat något. Detta medför något lägre markfrigång men samtidigt en fördelaktigare geometri utan att för den delen påverka fjädringsväg. (Man får väl bara hoppas att teorierna stämmer...) Har dämpat blixtens blänk lite, i verkligheten inget fel på färgen.


Efter en dags grovmekande tog jag fram kapen och "skönhetsopererade arslet".
Sen upptäckte jag att man kan flytta undre skärmen framåt, resultat före och efter ses här nedan:

Visst blir det "bättre" med lyktan längre in under skärmen?
Blir såhär monterat på bakramen:


Det var denna dagen det...
Som STARK rekommendation, dehär vännerna är väldigt bra att använda när man skruvar med en Highland. Annars riskerar monstret att celldela sig av sig själv. :D


Det var allt för denna omgången bilder, uppdaterar igen när jag haft ytterligare handpåläggning, vem vet, kanske det då blir tid till ett ljudklipp?!

Tack för alla frågor och kommentarer, det gör det hela ännu trevligare.

mvh
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Det blev helt klart snyggare med lyset längre in.

Är sugen på att se denna i action sedan.

Jämfört med mitt projekt går det grymt fort :tummenupp
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vitt diodljus på danmobility = 229 kr :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top