Projekt Honda BBT

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Första delen i bygget blir att passa in VFR svingen i CBR ramen.

Totalt behövs det tas bort 18 mm för att svingen ska passa.
Tänker ta så mycket som möjligt (14mm) på ramen då den har mest material att ta av.
Svingen blir "slät" på båda sidorna men ca 4/5 mm finns att ta av på båda sidor.
Hur mycket det blir på respektive sida får motorn avgöra.
Bra att ha lite att spela på för att få divpaketet i linje.

Bilderna visar "fräsborden" jag tillverkat för att kunna få stöd för handfräsen.

Att det kan vara så kul med en klump aluminium !
 

Bifogat

  • sh1.JPG
    sh1.JPG
    89.5 KB · Visningar: 295
  • sh2.JPG
    sh2.JPG
    72.5 KB · Visningar: 256

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

Flip

heart & cyberonics
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSXR-750 1985 (för tillfället på operationsbordet)
WAS! Skall du fräsa upp ramen med manuell handfräs? :näsblod
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Spettan såldes i delar, bara framgaffeln fick vara kvar..

Sätter en femma på att även detta bygge går i stöpet, till förmån för nåt annat roligare som inte heller kommer att bli klart pga nya projekt o ideer osv osv... De e som en ond cirkel.. :D :D :näsblod
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Sätter en femma på att även detta bygge går i stöpet, till förmån för nåt annat roligare som inte heller kommer att bli klart pga nya projekt o ideer osv osv... De e som en ond cirkel.. :D :D :näsblod


Sug röv !:mad:

Nu jävlar byggs det!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
WAS! Skall du fräsa upp ramen med manuell handfräs? :näsblod

Och vad skulle vara problrmet med det ?:va

Nu är svingen på plats!
Har fräst bort 16 mm på ramen och 5 mm på högra sidan på svingen.
Det gjorde att svingens drev nu linjerar kanon med drevet på motorn.
Om der behövs finjusteras så gör jag det när det är tajm att svetsa om det övre fästena for motorn.
 

Bifogat

  • a.JPG
    a.JPG
    128.8 KB · Visningar: 402

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Nu börjar det likna något.
Blir det VFR-fälgen eller vågar du ta ut svängarna och montera bilfälg?

Bilfälg är ju skitcoolt men jag vill att allt på hojen ska gå att känna igen från någon Honda, så det blir VFR fälgen.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Nu är svingen på plats!
Har fräst bort 16 mm på ramen och 5 mm på högra sidan på svingen.
Det gjorde att svingens drev nu linjerar kanon med drevet på motorn.
Om der behövs finjusteras så gör jag det när det är tajm att svetsa om det övre fästena for motorn.

Ser ju bra ut!

Verkar dock vara något (ramen från -98 eller svingen från -05) som skiljer från mina delar (ram från -96 och sving från -98...typ).

Jag behövde bara "fila" bort 5-6mm på insidan på min ram för att få in VFR-svingen.
Valde att ta bort det på insidan till höger i ramen eftersom man justerar både sving och motor till vänster i ramen för att få dreven i linje som du beskrev :tummenupp

Kommer bli riktigt snyggt det här!

Nu är det dock uteslutet att slänga på 1000rr kåpor på min, det blir en Fighter av den trots allt :D
BTW: Tyckte att min avatartext kändes bekant när jag bytte för ett tag sen...:)

Bilfälg är ju skitcoolt men jag vill att allt på hojen ska gå att känna igen från någon Honda, så det blir VFR fälgen.

Va fan du tänker exakt som jag...

När jag byggde om min tänkte jag så här:
- Ett otränat öga ska inte ens se att det är en ombyggd hoj.
- Vid ett snabbt ögonkast ska inte ens ett tränat öga se att den är ombyggd.
- Det är en gammal hoj, och det ska synas.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ser ju bra ut!

Verkar dock vara något (ramen från -98 eller svingen från -05) som skiljer från mina delar (ram från -96 och sving från -98...typ).

Jag behövde bara "fila" bort 5-6mm på insidan på min ram för att få in VFR-svingen.
Valde att ta bort det på insidan till höger i ramen eftersom man justerar både sving och motor till vänster i ramen för att få dreven i linje som du beskrev :tummenupp

Kommer bli riktigt snyggt det här!

Nu är det dock uteslutet att slänga på 1000rr kåpor på min, det blir en Fighter av den trots allt :D
BTW: Tyckte att min avatartext kändes bekant när jag bytte för ett tag sen...:)



Va fan du tänker exakt som jag...

När jag byggde om min tänkte jag så här:
- Ett otränat öga ska inte ens se att det är en ombyggd hoj.
- Vid ett snabbt ögonkast ska inte ens ett tränat öga se att den är ombyggd.
- Det är en gammal hoj, och det ska synas.

Japp, lite olika mått på grejorna.
Svingen från -05 var 19 mm bredasre än cbr-ramen från 98.

Tycker för övrigt att ditt bygge är/var ett av snyggare byggen här på SH.

Ps. Det är ok att låna min text...
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Shit ser och läser att ni vart kära vid första ögonkastet :p
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag har inte läst allt men jag hoppas att du kommer att ha likadan framfälg som bakfälg?!

Det fins nog inget värre än olika fälgar fram o bak.

Väldigt intressant bygge :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jag har inte läst allt men jag hoppas att du kommer att ha likadan framfälg som bakfälg?!

Det fins nog inget värre än olika fälgar fram o bak.

Väldigt intressant bygge :tummenupp :yoparty :yoparty :yoparty

Japp det blir samma fälg fram. Ska bara hitta en...

Som du säger... tex vissa årsmodeller av vfr-en ser ju ut som skit med olika hjul.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Japp det blir samma fälg fram. Ska bara hitta en...

Som du säger... tex vissa årsmodeller av vfr-en ser ju ut som skit med olika hjul.

Tycker inte det är så farligt faktiskt. Jag har kvar originalfälgen fram som har 6 ekrar, och den fem ekrade VFR fälgen bak...

Framfälgen syns ju knappt om man sätter dit ett par sjyssta skivor :tummenupp

Men visst...det skulle ju vara allra bäst med lika fälgar!

Jag letar dock efter en 8 ekrad VFR fälg, tycker de är sååå jävla snygga :drool :drool :drool

Edit: Skiter nog i 8 ekrad fälg, de verkar bara finnas med centrummutter...:huvet
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Fan vad glad jag blev idag!
Tänkte börja med att mäta ut för nya styrkronor som jag sen tänkte att Slowdog skulle få tillverka.
Mäter och får se att SP-1 kronorna och "styrstången" passar direkt på CBR en!
En liten klack vid styrstoppen måste svetsas dit sen funkar det perfekt.

Slängde ihop grejorna lite snabbt för att få stå och dreggla lite.
 

Bifogat

  • 2.JPG
    2.JPG
    107 KB · Visningar: 246
  • 1.JPG
    1.JPG
    138 KB · Visningar: 458
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top