Viktor L
Moderator
Projekt Resto-Mod Z1000 Mk.II
Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?
Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket. En stund senare så var hela bakändan bortriven, elsystemet bortplockat och bara motor och framända kvar på hojen. Jäklar så effektiv man kan vara ibland.
Att det inte sitter speciellt mycket delar på hojen kan också vara en bidragande faktor...
Nå, nog om det. En kort intro om projektet och vad som komma skall.
För att starta projektet har vissa gobitar inhandlats. Närmare bestämt:
Öhlinsdämpare bak ska införskaffas inom en snar framtid. Avgassystem blir av samma typ som jag hade på min GSX.
Tanken är att med detta bygga en typisk Japanese-style muskelhoj, inte helt olik den här (lite modernare stuk bara).
Hojen ska fixas till och vara körduglig tills i vår (Majrundan den 1:a Maj), ett mål som inte är helt omöjligt eftersom hojen i övrigt kommer behållas i originalskick. Elsystemet blir samma, reglage samma, mätare samma. Inget trim i motorn mer än andra förgasare (Mikuni VM33 alternativt Keihin CR33).
Ramen ska förstärkas upp så den inte är spaghettiramen den är idag. Delar av ramen är inte svetsad mer än på två små punkter, med andra ord ett riktigt vobbelstaket. Inget man vill köra allt för inspirerat med när man stoppat dit modernare fjädring och fälgar.
Bromsar kommer även dom att uppgraderas. Fram blir det nog samma bromsok som hör till gaffeln. Bak återstår att se.
En sak man slås av när man arbetar med såhär gamla maskiner är hur simpelt allt är. Varje del har ett syfte, men delarna är utformade på det absolut billigaste och enklaste sättet som är tänkbart. Hela tändsystemet, all större el samt batteri är monterat i ett fläskigt kluster av tjock plåt. Finns inte en tanke på att vara smäckert utan allt ser ut att vara byggt för att klara ett kommande världskrig.
Sen höll jag på att svimma när jag skulle plocka bort bakfälgen. Jag har pillat på ett antal hojar med att byta däck och grejja på så jag har en hygglig uppfattning om vad en fälg med drevhubb och bromsskiva väger men jag har aldrig kännt något lika tungt som den här bakfälgen. Man skulle kunna tro att japanerna stöd-legerade med bly för att få ner kostnaderna... fälgen vägde utan tvekan 15-17kg med däck på. Astralitefälgen med nav tror jag väger in runt 6kg, om ens det. Alltså upp emot 250-300% viktbesparing bara på bakfälgen. Misstänker att framfälgen väger ungefär lika mycket med dom gigantiska skivorna som sitter där.
Tänk vilken skillnad det ska bli när man fått bort all den där ofjädrade vikten?
Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras.
Satt nu ikväll och hade trist efter att jag sett klart en film tillsammans med min käre bror. Så, varför inte ta tillfället i akt och göra något vettigt?
Rensade upp lite runt Kawan ute i garaget och skred till verket. En stund senare så var hela bakändan bortriven, elsystemet bortplockat och bara motor och framända kvar på hojen. Jäklar så effektiv man kan vara ibland.
Att det inte sitter speciellt mycket delar på hojen kan också vara en bidragande faktor...
Nå, nog om det. En kort intro om projektet och vad som komma skall.
För att starta projektet har vissa gobitar inhandlats. Närmare bestämt:
- En stycken uppsättning svarta Astralite lättviktsfälgar.
- En stycken Kawasaki ZRX1100 aluminiumsving.
- En stycken Honda CBR900RR framgaffel.
Öhlinsdämpare bak ska införskaffas inom en snar framtid. Avgassystem blir av samma typ som jag hade på min GSX.
Tanken är att med detta bygga en typisk Japanese-style muskelhoj, inte helt olik den här (lite modernare stuk bara).
Hojen ska fixas till och vara körduglig tills i vår (Majrundan den 1:a Maj), ett mål som inte är helt omöjligt eftersom hojen i övrigt kommer behållas i originalskick. Elsystemet blir samma, reglage samma, mätare samma. Inget trim i motorn mer än andra förgasare (Mikuni VM33 alternativt Keihin CR33).
Ramen ska förstärkas upp så den inte är spaghettiramen den är idag. Delar av ramen är inte svetsad mer än på två små punkter, med andra ord ett riktigt vobbelstaket. Inget man vill köra allt för inspirerat med när man stoppat dit modernare fjädring och fälgar.
Bromsar kommer även dom att uppgraderas. Fram blir det nog samma bromsok som hör till gaffeln. Bak återstår att se.
En sak man slås av när man arbetar med såhär gamla maskiner är hur simpelt allt är. Varje del har ett syfte, men delarna är utformade på det absolut billigaste och enklaste sättet som är tänkbart. Hela tändsystemet, all större el samt batteri är monterat i ett fläskigt kluster av tjock plåt. Finns inte en tanke på att vara smäckert utan allt ser ut att vara byggt för att klara ett kommande världskrig.
Sen höll jag på att svimma när jag skulle plocka bort bakfälgen. Jag har pillat på ett antal hojar med att byta däck och grejja på så jag har en hygglig uppfattning om vad en fälg med drevhubb och bromsskiva väger men jag har aldrig kännt något lika tungt som den här bakfälgen. Man skulle kunna tro att japanerna stöd-legerade med bly för att få ner kostnaderna... fälgen vägde utan tvekan 15-17kg med däck på. Astralitefälgen med nav tror jag väger in runt 6kg, om ens det. Alltså upp emot 250-300% viktbesparing bara på bakfälgen. Misstänker att framfälgen väger ungefär lika mycket med dom gigantiska skivorna som sitter där.
Tänk vilken skillnad det ska bli när man fått bort all den där ofjädrade vikten?
Jag slänger upp lite bilder på vraket imorn så ni får en klarare bild av vad som är gjort och ska göras.
Last edited: