Projekt "Jap-style" Z1000 Mk.II

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Inte här vad jag kan minnas iaf. Svarteloxerade jätteburkar som väl mest bidrog till att sänka tyngdpunkten....fast inte på det där bra sättet.

Apropå E L-replikan så hängde en kompis dit ett Harris-system samt lackade i stort sett allt annat grönt. Harris var fint, både till ljud och utseende. Vart tog alla fina prylar vägen?

Verkar varit std utomlands iaf: http://www.sportrider.com/bikes/146_9910_kawasaki_kz_1000r/index.html
Fina saker går att finna i UK!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gjorde klart all svetsning och alla förstärkningar till bakramen ikväll. Tänkt försöka att ha framändan klar imorn så att ramen är redo för blästring och pulverlack när det blir dags för det. Blir förhoppningsvis också att måtta färdigt jiggen där för det blev inte av idag.

DSC_0004-2.jpg


Mer imorn!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tjusigt Viktor! Kul med moddade hojar i suberbike 70/80 tals stil. Gillar stilen och saknar min Z1000R2 från 83 ibland. Här finns några sidor med inspiration:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/322132/Dikke-Kawasaki-topic-old-skool-1.html
Fattar nada men bilderna är helt OK.
Kommer att följa ditt bygge med stort intresse.

Tackar!

Gamla radfyror med moderna inslag är det bästa som finns. Länken du skickade har tittars på flitigt (fått den länkad av en kompis tidigare), mycket roligt där!

Ska se till att få lite gjort i dagarna framöver här. Motivationen har varit lite låg efter att jag slet som ett djur med att få det jag gjort på den hittills klart samt att det varit mycket skolarbeten. Friska tag på torsdag eftermiddag! :)
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Gött jubb hittills Viktor!

Har själv påbörjat ett projekt där jag ska bygga om en Kawasaki Z1000J en aning, hade även tänkt att använda ZRX1100 swingen (då den är en replica av den svingen som användes på Eddie lawsons hoj som han tävlade i Superbike med i början av 80-talet, och så klart racereplican Z1000R S1), kollat runt på Ebay osv. men tycker de är svåra att hitta för vettigt pris...skulle gärna fått tag på en komplett bakända, med fälg/bromsar osv.

Vad gällande framgaffel ska jag in i det sista försöka hitta en modern konventionell gaffel, då jag personligen tycker att en USD gaffel totalt ändrar utseende på hojen, samt att det känns som gaffeln kommer vara övrdrivet styv i förhållande till ramen (även med ev. förstärkningar).

Vad gällande besiktning så MÅSTE hojen regg.besiktigas + kontrolbesiktigas om du byter sving och gaffel, gör du inte detta men att den går igenom ändå p.g.a. okunskap från bilprovningen kan du få ett rent helvete sen. Sålänge du inte jiddrar med styrvinkel och styrhuvudet i sig räcker regg. + kontroll. bes (~ 1200:) och du slipper alltså in i SFRO:s regelverk å härja. Och i min mening känns det bäst att köra runt på ett modifierat fordon lagligt, särskillt när det är så lätt att greja med det.

Vad gällande bakramens förstärkning tycker jag du gick lite till överdrift, om du nu inte räknar med förare + passagerarvikt på 350-400kg, i min mening är den tillräckligt dimensionerad för last till att börja med och att förstärka den ytterliggare känns bara kontraproduktivt om du vill spara vikt.

Vad gällande förgasare tycker jag även att du ska satsa på ett par Keihin CR Specials, som du nämnde i en av de första postsen. Mikuni VM's tillverkas mig veterligen inte längre, till skillnad från CR's, och min uppfattning är att det inte är lika lätt att hitta grejer till dessa. Skulle jag som du ska göra, köra motorn original, skulle jag dock gått ner från 33'or till 29'or, då detta kommer gynna låg och mellanregister mer. MKII har inte samma original portning som efterföljande Z1000R/Z1000J/GPZ1100(1981-1982) motor så jag har svårt att se den utnyttja potentialen från ett par 33'or (speciellt vid högre varv där 33'orna ger en fördel över mindre gasare) i originaltrim.

I övrigt tycker jag du är väldigt flitig och jobbar hårt och målmedvetet, jag har också slängt ett par tankar att fixa upp en gammal GSX 1100 rova och har ju inte blivit mindre sugen efter att ha läst din bygg tråd om din!

Titta gärna in på ett av de bästa (det bästa?) Kawasaki communityn på nätet, www.kzrider.com, finns en projektdel i deras forum där med, som är fylld med allt från renoveringar till liknande byggen som den GSX 1100, fast Kawasaki så klart! :D

Väl mött! Mvh Otto
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Gött jubb hittills Viktor!

Har själv påbörjat ett projekt där jag ska bygga om en Kawasaki Z1000J en aning, hade även tänkt att använda ZRX1100 swingen (då den är en replica av den svingen som användes på Eddie lawsons hoj som han tävlade i Superbike med i början av 80-talet, och så klart racereplican Z1000R S1), kollat runt på Ebay osv. men tycker de är svåra att hitta för vettigt pris...skulle gärna fått tag på en komplett bakända, med fälg/bromsar osv.

Vad gällande framgaffel ska jag in i det sista försöka hitta en modern konventionell gaffel, då jag personligen tycker att en USD gaffel totalt ändrar utseende på hojen, samt att det känns som gaffeln kommer vara övrdrivet styv i förhållande till ramen (även med ev. förstärkningar).

Vad gällande besiktning så MÅSTE hojen regg.besiktigas + kontrolbesiktigas om du byter sving och gaffel, gör du inte detta men att den går igenom ändå p.g.a. okunskap från bilprovningen kan du få ett rent helvete sen. Sålänge du inte jiddrar med styrvinkel och styrhuvudet i sig räcker regg. + kontroll. bes (~ 1200:) och du slipper alltså in i SFRO:s regelverk å härja. Och i min mening känns det bäst att köra runt på ett modifierat fordon lagligt, särskillt när det är så lätt att greja med det.

Vad gällande bakramens förstärkning tycker jag du gick lite till överdrift, om du nu inte räknar med förare + passagerarvikt på 350-400kg, i min mening är den tillräckligt dimensionerad för last till att börja med och att förstärka den ytterliggare känns bara kontraproduktivt om du vill spara vikt.

Vad gällande förgasare tycker jag även att du ska satsa på ett par Keihin CR Specials, som du nämnde i en av de första postsen. Mikuni VM's tillverkas mig veterligen inte längre, till skillnad från CR's, och min uppfattning är att det inte är lika lätt att hitta grejer till dessa. Skulle jag som du ska göra, köra motorn original, skulle jag dock gått ner från 33'or till 29'or, då detta kommer gynna låg och mellanregister mer. MKII har inte samma original portning som efterföljande Z1000R/Z1000J/GPZ1100(1981-1982) motor så jag har svårt att se den utnyttja potentialen från ett par 33'or (speciellt vid högre varv där 33'orna ger en fördel över mindre gasare) i originaltrim.

I övrigt tycker jag du är väldigt flitig och jobbar hårt och målmedvetet, jag har också slängt ett par tankar att fixa upp en gammal GSX 1100 rova och har ju inte blivit mindre sugen efter att ha läst din bygg tråd om din!

Titta gärna in på ett av de bästa (det bästa?) Kawasaki communityn på nätet, www.kzrider.com, finns en projektdel i deras forum där med, som är fylld med allt från renoveringar till liknande byggen som den GSX 1100, fast Kawasaki så klart! :D

Väl mött! Mvh Otto

Tackar!

Jag hittade den här ZRX1100:a svingen på Z1ownersclub.co.uk. En kille där råkade ha en till salu vid rätt tillfälle så jag slog till. Tror det blev kring 2000kr med frakt allt som allt (komplett med axlar).

Framgaffel tycker jag att du ska satsa på Honda CBR900RRW (93-99 tror jag?), den har konventionell gaffel med 43mm gaffelben. Tänkt använda en sån på den här. Tror det kommer bli riktigt bra. Alternativet är nån äldre Yamaha FZR gaffel har jag för mig som ser nästan likadan ut.

Vad gäller förstärkningarna så har du helt rätt - det är överdrivet. Men samtidigt så förändrar dom inte mycket viktmässigt och ramen blir bara styvare. Så spaghettiaktig som dom här ramarna är så kan det behövas.

Förgasare har jag inte riktigt bestämt mig än. Det är en ekonomifråga. CR Specials är mycket fina men kostar desto mer i inköp, omkring 8-9000kr från England, vilket är det billigaste du får dom för, jämfört med en begagnad brygga med Mikuni VM29 eller VM33 som kostar mellan 1500-2000kr. Vi får se hur det blir. Keihin CR gasare hade onekligen inte varit helt fel och dom var mer typiska på Kawasaki än Mikuni.

Sen gällande besiktningen så givetvis blir det att göra allt ordentligt. Min egen reggade jag som ombyggt fordon eftersom jag vill ha alla modifikationer dokumenterade så att jag kan teckna specialförsäkring (med rätt försäkringsbelopp på hojen). Finns ingen vits att lura sig själv sen stå där som en idiot om det skulle hända nåt. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Gött jubb hittills Viktor!




Vad gällande besiktning så MÅSTE hojen regg.besiktigas + kontrolbesiktigas om du byter sving och gaffel, gör du inte detta men att den går igenom ändå p.g.a. okunskap från bilprovningen kan du få ett rent helvete sen.
Väl mött! Mvh Otto



Vad skulle detta rena helvete innebära menar du?
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
"Vad gällande besiktning så MÅSTE hojen regg.besiktigas + kontrolbesiktigas om du byter sving och gaffel, gör du inte detta men att den går igenom ändå p.g.a. okunskap från bilprovningen kan du få ett rent helvete sen. Sålänge du inte jiddrar med styrvinkel och styrhuvudet i sig räcker regg. + kontroll. bes (~ 1200:) och du slipper alltså in i SFRO:s regelverk å härja. Och i min mening känns det bäst att köra runt på ett modifierat fordon lagligt, särskillt när det är så lätt att greja med det."

Konstigt, när jag byggde om min Africatwin med ny gaffel så ringde jag gubbsen på SFRO om detta byta, dom tyckte inte då att det skulle behövas en regg.bes. om den inte ändrade axelavståndet.
Kan vara två år sedan från nu som jag kollade med dem......
Men hojar nyare än -00 måste allt regg.besiktas, pga heltyps godkännandet.(kan vara fel årtal)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad skulle detta rena helvete innebära menar du?

Ersättning för hoj vid eventuell olycka. Du framför en maskin som inte överensstämmer med pappret.

Men rent helvete är nog lite av en överdrift tycker jag. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fick lite gjort idag efter skolan och lite nu ikväll. Kapade lite plåt och snickrade ihop lite snyggare avslut på förstärkningarna uti bakramen (där nuvarande stötdämparinfästningar sitter). Det var en skarp kant där tidigare med två stora och fula öron som hänger ner. Nu är det bara en mjuk kurva som följer resten av förstärkningen. Blev rätt nöjd med det (tog ingen närbild dock). :)

Efter det sågade jag i lite kåpor så att dom passar trots förstärkningarna. Märks knappt att det är gjort något bakom kåporna. Med blanksvart pulverlack kommer det förmodligen bli ännu mindre uppenbart.

DSC_0004-3.jpg


Och såhär ser det ut bakom.

DSC_0005-1.jpg


Efter det blev det en snabbkoll för att se hur allt ser ut tillsammans. Tycker linjerna stämmer väldigt bra överens. Ska försöka snickra ihop den där borrjiggen för nya stötdämparinfästningar imorn. Tänkt göra klart det i helgen så att svingen kan börja passas in på riktigt.

DSC_0008-1.jpg


DSC_0011-1.jpg


Tycks även ha hittat en väldigt bra position för fotpinnarna (mina gamla), så det blir antagligen att svetsa dit en ny infästning på ramen där nere. Får se om jag lyckas få gjort nåt mer imorn, annars kommer det mer under helgen. :)
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag säger't igen. Den är så snygg den svingen. Hur styf förefaller den vara i jämförelse med Suzu-kikins monsterdito?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag säger't igen. Den är så snygg den svingen. Hur styf förefaller den vara i jämförelse med Suzu-kikins monsterdito?

Min är nog bra mycket styvare tror jag, men då väger den flera gånger så mycket istället. Den här duger bra för en gathoj med knappt 100hk i motorn. :)
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ni snackade en massa konv gafflar

R6 99-02 har sådana med 43mm innerben.

Ganska vanliga !
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blev lite smått och gott gjort idag. Åkte ner till farsgubbens jobb där strax efter 13:00 för att svarva till dom nya stötdämparinfästningarna samt tillverka borrjiggen för att få det rätt på hojen.

DSC_0001-1.jpg


Lite småjusteringar här och där men det blev riktigt bra tillslut. Bara att borra / såga!

DSC_0003-2.jpg


Resultatet? Mucho najs!

DSC_0006-1.jpg


DSC_0009-1.jpg


Allt tycks ligga i våg hittills och skulle det mot förmodan vara nån skillnad så är det rätt enkelt att justera. Centrumlinjen på infästningarna var då samma på båda sidorna (410mm från gamla fotpinnsfästet) så det ska stämma riktigt bra.

Sen var det bara att göra samma procedur på andra sidan. Blir alltid bättre andra gången man gör nåt. Tänk om det kunde bli perfekt jämt? :va

DSC_0018.jpg


Nåja, allt verkar då stämma riktigt bra. Nu ska bara svingen snickras till och passas in. Tänkt fixa till innerröret till svingen imorn sen blir det att ta av svinginfästningen en par millimeter nån gång senare i veckan. Förhoppningsvis är bakändan klar till nästa helg.

Mer uppdatering kommer nog imorn. :)
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Gjorde klart all svetsning och alla förstärkningar till bakramen ikväll. Tänkt försöka att ha framändan klar imorn så att ramen är redo för blästring och pulverlack när det blir dags för det. Blir förhoppningsvis också att måtta färdigt jiggen där för det blev inte av idag.

Mer imorn!

Bara tänkte lite, varför profiler och inte rör som förstärkningar? Mvh Tony
 

Little lady

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Ängelholm
Hoj
Street Triple R
Snyggt. Såg att tidningen Bike håller på med ett bygge i samma stil som jag ska kika lite på på mässan. Pappa åkte alltid Kawasaki så dem gillar jag lite extra.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Blir riktigt bra det där, det lustiga är att hela bakpartiet med sving och hjul ser så mycket modernare ut än vad de faktiskt är. Jag har sagt det förrut men de tåls att säga igen, otroligt estetiskt tilltalande.
Ska bli intressant att se helheten sen.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
ZX6r och Zx9r runt 00 har konvetionella 46mm ben.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top