Gött jubb hittills Viktor!
Har själv påbörjat ett projekt där jag ska bygga om en Kawasaki Z1000J en aning, hade även tänkt att använda ZRX1100 swingen (då den är en replica av den svingen som användes på Eddie lawsons hoj som han tävlade i Superbike med i början av 80-talet, och så klart racereplican Z1000R S1), kollat runt på Ebay osv. men tycker de är svåra att hitta för vettigt pris...skulle gärna fått tag på en komplett bakända, med fälg/bromsar osv.
Vad gällande framgaffel ska jag in i det sista försöka hitta en modern konventionell gaffel, då jag personligen tycker att en USD gaffel totalt ändrar utseende på hojen, samt att det känns som gaffeln kommer vara övrdrivet styv i förhållande till ramen (även med ev. förstärkningar).
Vad gällande besiktning så MÅSTE hojen regg.besiktigas + kontrolbesiktigas om du byter sving och gaffel, gör du inte detta men att den går igenom ändå p.g.a. okunskap från bilprovningen kan du få ett rent helvete sen. Sålänge du inte jiddrar med styrvinkel och styrhuvudet i sig räcker regg. + kontroll. bes (~ 1200
och du slipper alltså in i SFRO:s regelverk å härja. Och i min mening känns det bäst att köra runt på ett modifierat fordon lagligt, särskillt när det är så lätt att greja med det.
Vad gällande bakramens förstärkning tycker jag du gick lite till överdrift, om du nu inte räknar med förare + passagerarvikt på 350-400kg, i min mening är den tillräckligt dimensionerad för last till att börja med och att förstärka den ytterliggare känns bara kontraproduktivt om du vill spara vikt.
Vad gällande förgasare tycker jag även att du ska satsa på ett par Keihin CR Specials, som du nämnde i en av de första postsen. Mikuni VM's tillverkas mig veterligen inte längre, till skillnad från CR's, och min uppfattning är att det inte är lika lätt att hitta grejer till dessa. Skulle jag som du ska göra, köra motorn original, skulle jag dock gått ner från 33'or till 29'or, då detta kommer gynna låg och mellanregister mer. MKII har inte samma original portning som efterföljande Z1000R/Z1000J/GPZ1100(1981-1982) motor så jag har svårt att se den utnyttja potentialen från ett par 33'or (speciellt vid högre varv där 33'orna ger en fördel över mindre gasare) i originaltrim.
I övrigt tycker jag du är väldigt flitig och jobbar hårt och målmedvetet, jag har också slängt ett par tankar att fixa upp en gammal GSX 1100 rova och har ju inte blivit mindre sugen efter att ha läst din bygg tråd om din!
Titta gärna in på ett av de bästa (det bästa?) Kawasaki communityn på nätet,
www.kzrider.com, finns en projektdel i deras forum där med, som är fylld med allt från renoveringar till liknande byggen som den GSX 1100, fast Kawasaki så klart!
Väl mött! Mvh Otto