Bra ideBe TIGgaren att svetsa öglor på linkpipa och ljuddämpare så du kan montera med fjädrar istället. Som det ska vara.
Den här tråden är inte alls bra för min ekonomi. Nu blev jag väldigt sugen på en sån där lätt bakbromsskiva...
Bra jobbat föresten. Snart är du nere i 160 torr.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Ett LiFe-batteri brukar ha en kapacitet som är ~1/3 av ett Pb-batteri.
Notera att Öhlins stötdämpare inte nödvändigtvis är lättare än standard. Jag kommer inte ihåg exakt vad som var standard på en gammal 750, men jag är ganska säker på att den hade mindre diameter och därmed en ”geometrisk viktfördel” jämfört med Öhlins 46 mm stötdämpare.
Dock - titanfjäder på Öhlins 46 mm stötdämpare plockar bort flera hundra gram i ett nafs. Går att beställa till överkomliga priser från bl.a. Renton. Inte särskilt bra precision eller bra toleranser vad gäller fjäderkonstant och linjäritet, men definitivt lätta.
Varför tillverkas de med mindre kapacitet när batterikapaciteten ändå så begränsad på en mc?
Och varför görs de i mindre format? Varför inte samma storlek som ordinarie och mer kapacitet?
Har hittar kåpset både i glasfiber & kolfiber som har uttag för lyse så det kommer framöver.
Vet att det finns lite lättare fälgar inom GSXR familjen dock har jag inte hittat hur mycket lättare
dom är. Drömmen är ett set BST kolfiberhjul fast dom är för dyra tyvärr.
Tackar för en mycket utförlig text ang BST hjulenDom är dyra och så tillkommer en däckmaskin om man inte redan har det.
https://verktygsboden.se/daeckmaskiner/daeckmaskin-u-206
För inte OK göra som vanligt med däckjärn osv.
Och när det är dags byta kullager så är det inget man får göra själv, då ska fälgarna tillbaka till BST i Sydafrika ?
Resultat, komplett framhjul med
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskivor och axeldistans. Conti Sportattack 3 däck med ca 20 mil lugn landsväg körda 12,53 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med Brembo Oro bromsskivor och BST axeldistans, Pirelli Supercorsa SP nytt däck, 10,27 kg
Besparing i vikt 2,26kg eller 18 %.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 18 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.
komplett bakhjul
Suzuki GSX1300R original fälg, bromsskiva, axeldistanser, eftermarknads 40 tänder ståldrev. Metzeler M7RR däck 190/55 med ca 200 mil landsväg körda och en bandag 16,19 kg
BST Black Diamond 5 ekrar, med BST axeldistanser, Suzuki original bromsskiva, Talon AL 39 tänder drev, Dunlop GP D212 200/55 nytt, 13,43 kg
Besparing i vikt 2,76kg eller 17 % Besparing.
Impuls minskning max med all vikt längst ut blir högst 17 % men i praktiken mindre.
För all vikt är ju inte längst ut.
Hur det känns med BST ? Kanske lite lättare rulla upp ur garaget. För det tänkte jag på.
Eller var det lite mindre bensin i tanken ? Eller min bra dagsform ? Gymträning och trampcykling ?
Vad det gäller styrning så märks inget alls med BST. För mig.
Den blev klart mera lättsvängd när jag ändrade Suzuki's 2,9 bar ner till 2,5 bar och vidare ner till 2,2 bar fram.
Och övergången till Conti Conti Sportattack 3 däck kanske gjorde också att den blev mera lättsvängd.
Men tveksamt jag märkte nått.
Erfarenhet av BST ca 40 mil mest kurviga småvägar, 20 mil fint väder, 20 mil regnskurar, plus en bandag Kinnekulle Ring.
Upplever igen, ingen skillnad i lättstyrdhet. Jämfört med Original fälgar
Hade 2,2 bar kalltryck bak med D212 hemma men sänkte 0,2 bar, 0,2 bar, 0,1 bar till 1,9 Bar varmtryck direkt efter ett 17 minuters pass, däcktemp ca +60C med IR termometer.
Övrigt:
BST saknar radialtätningar utanför kullagren
BST har ett smart system för axeldistanser, kullagren med axeldistans, ett fram, två bak, har en dimension större Di än standard.
Det innebär att BSTs axeldistans har ett rör som gå in i kullagret och axeldistansen sitter alltså bättre på plats än standard axeldistans sitter i Radialtätningen. Och Rörets Di motsvarar Axelns Dy.
Max vikt BST Black Diamond 5 ekrar är enligt ett tyskt test fram 150kg, bak 250kg totalt 400kg
Detta betyder att med Suzukis GSX1300R tjänstevikt 260kg maxlast 190kg Totalvikt 450kg
så är det en god ide att köra utan passagerare och besiktiga med original fälgarna.
I samma Tyska test fick Galespeed Type S fälgarna samma körtest resultat som BST (43 av 50) och
maxvikt fram 190kg, bak 280kg totalt 470kg.
Jämförelse vikt enligt tyska testet
BST 5 ekrar fram 6,99 kg bak 6,35 kg
Galespeed Type S fram 6,85 kg bak 7,57 kg
Tackar för en mycket utförlig text ang BST hjulen
Frågan är om man märker mer av hjulen på en lättare hoj.
Viktminskningen i ser är ju inte helt fel när man jagar gram men
frågan är om man kan rättfärdiga kostnaden
Titanfjädrar är inget jag tänker använda då dom ändrar egenskaper beroende på temperatur inte direkt optimalt. Men hade varit trevligt då dom är lättare.
Hur mycket väger Loctite:n?...Dragit alla bromsskivorna med loctite...
Bra frågaHur mycket väger Loctite:n?
Slipa, slipa, slipa gäller både båt & mc just nu
Men lättare blir det, just nu jobbar jag vidare på bakramen
den vägde från början 1890g nu är den nere i 1620g så 270g hittills
finns nog minst 20g till så under 1600g borde kunna gå.
visst är det kul att jobba med båten under rådande korta båtsäsong (om man inte har hyttbåt typ)
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |