Projekt Trajja Fukkupp MarkII

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Lykthållaren kommer från Bikeline (billig som fasen), samma som jag har på Betty fast det kortade jag avsevärt mkt mer.

LSL - tändningslåset gick lös på strax under 500:ingen med frakt å skit.
Det var dels en platta, men även distanser samt bultar för infästning i ramen. Hade lätt kunnat göra egen, men i sanningens namn orkade jag samtidigt som priset på denna inte var så jävla blodig.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lykthållaren kommer från Bikeline (billig som fasen), samma som jag har på Betty fast det kortade jag avsevärt mkt mer.

LSL - tändningslåset gick lös på strax under 500:ingen med frakt å skit.
Det var dels en platta, men även distanser samt bultar för infästning i ramen. Hade lätt kunnat göra egen, men i sanningens namn orkade jag samtidigt som priset på denna inte var så jävla blodig.

OK. Tänkte bara att det var den lilla plattan för typ en femhundring.

Men då var det ju inte så fasligt. :)
 

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Ser riktigt fint ut hittils.
Porrig färkombo (gafflarna/tanken) har du med.

Kör hårt. kommer bli ett riktigt läckert bygge det här !
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers!

Som sagt LSL-plattan handlade med om lathet än ngt annat ;)

Har inte bestämt mig om jag skall behålla originalfärgen än, men tiden börjar rinna iväg och jag vette tusan om jag verkligen skulle hinna få iväg allt på lack denna sässong. Smiter ju iväg till varmare breddgrader strax i en månad.. Börjar känna mig lite lätt stressad :)
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Cheers!

Som sagt LSL-plattan handlade med om lathet än ngt annat ;)

Har inte bestämt mig om jag skall behålla originalfärgen än, men tiden börjar rinna iväg och jag vette tusan om jag verkligen skulle hinna få iväg allt på lack denna sässong. Smiter ju iväg till varmare breddgrader strax i en månad.. Börjar känna mig lite lätt stressad :)

Det blir i a f rejält snyggt med den röda färgen till all aluminium om du nu inte ska behandla det. Mätartavlan blev riktigt kanonsnygg!:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tackar boys :)

Kapade till och slipade batteriboxen ikväll. Resultatet blev jämt och fint, dock med ett par luftbubblor. Dessutom var Muprhy framme och tvingade mig kapa en liten bit i en plåt i ramen för att få ned boxen, hade blitt 3mm för lång..

Jag är dock kluven på hur jag skall fortgå. Skarvarna ser ut som "hej kom och hjälp mig"!
Var helt jävla omöjligt att få raka och snygga skarvar när jag plastade detta fyrkantiga helvete. Ytan är som sagt jämn, men visst fasen skulle det bli snyggare om jag spacklade + målade den i någon färg. Att bara klarlacka? Jag vet inte är kluven...

Vad sägs?
 

Bifogat

  • fakkup66.JPG
    fakkup66.JPG
    67.1 KB · Visningar: 122
  • fakkup67.JPG
    fakkup67.JPG
    80.3 KB · Visningar: 121
  • fakkup68.JPG
    fakkup68.JPG
    67.2 KB · Visningar: 118

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Lacka så behåller du kolfibret där det ser snyggt ut . Kan ju alltid ha nåt bra rejcnummer även om det inte syns så syns det ju när man plockar isär den.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sant. Ser fan tajkon ut ju mer jag tittar ;)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har hänt en del sedan sist.

Alu/kolfiberbox är ju tillkapad så att den passar ramen, ännu inte bestämt mig hur jag skall göra med ytskiktet på den.

Fikat styrstoppet så att jag äntligen slipper ha en svängradie på en kvarts mil :)
Kapade upp stoppet som sitter i ramen så att svängradien numer är som original.
Tillverkade även en adapter (laserskärningen) som kan användas om originalgaffel måste monteras någon gång. Borrade och gängade ett hål i ramen för infästning.

Fästena för lyktan är nu tillkapade till rätt längd, dock ej lättborrade än.

Provmonterade allt i ramen nu ikväll med batteribox och nya öppna filter. Känns som att jag uppnådde rätt känsla med luften mellan bakre rambenen, däcken och fuggarna. Så skönt att bli av med sidokåporna!

Nu skall all el slaktas och flyttas upp under sadeln, ett satans helvetes skitjobb.
En hugger skall även snickas till för att inte söla ned filtren med gegga ;)
 

Bifogat

  • fakkup69.JPG
    fakkup69.JPG
    55.4 KB · Visningar: 141
  • fakkup70.JPG
    fakkup70.JPG
    63.3 KB · Visningar: 166
  • fakkup71.JPG
    fakkup71.JPG
    41.1 KB · Visningar: 137
  • fakkup72.JPG
    fakkup72.JPG
    53.8 KB · Visningar: 144
  • fakkup73.JPG
    fakkup73.JPG
    67.1 KB · Visningar: 140

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Filtrena blev snyggt men måla lite på boxen bara så blir det kanoners.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jepp!

All större "tillverkning" skall avklaras först innan jag börjar spackla, gnida å gno på alla delar.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Om du hade valt att köra på gammelstuket med ekerfälgar osv så hade jag sagt spraya lådan svart, men nu har du ju inte det, så valet blir lätt.

Behåll det som det är! kolfiber ska inte vara perfekt. Det ska vara effektivt och rått! -Och därför olackat. Klarlack är snyggt, men måla inte över med nån färg. -Det är mina två cent i alla fall. Det blev för övrigt mycket tomrum, så snyggt jobbat!
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Renrakat, snyggt !:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Cheers :)
Lådan måste först justeras där gjutningen gick på röven dvs spacklas ut.
Om jag väljer att drapera över det så målas lådan svart först. Tips på bra spackel btw? Dvs som inte fungerar som Feltemas - sjunker satan så fort thinnern dunstat.

Plastic puddings bättre?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Cheers :)
Lådan måste först justeras där gjutningen gick på röven dvs spacklas ut.
Om jag väljer att drapera över det så målas lådan svart först. Tips på bra spackel btw? Dvs som inte fungerar som Feltemas - sjunker satan så fort thinnern dunstat.

Plastic puddings bättre?

Själv använder jag HAGMANS produkter.

/KentW
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har ju ingen möjlighet att vakuugjuta så det blir att pressa, skrapa och trycka bort så mycket luft som möjligt. Jag knäckte ur det ur formen häromdagen och är helt OK nöjd med slutresultatet. En sida måste dock kompletteras med ett nytt lager för att få en helt homogen yta. Kommer att behålla en del av aluminumet som ett skelett på insidan.
Litar inte 100 på min kolfiberlåda (för tunn) då kolfibret tog slut.


Har koncentrerat mig på att knixa med instrumenteringen/belysningen under kvällen.
Skitsvårt att få till det då nya det var ett rent helvete att bocka 4mm svinhård aluminium.

Vakumgjuta kan man väl göra med plastfolie och dammsugare?

Aluminium blir hårdare ju mer man bråkar med det.
Skall hettas upp med jämna mellanrum, så håller det sig mjukt och formbart.
Behöver alltså inte vara varmt under bearbetningen, utan värmen fungerar som "avhärdning".

När man skall övertala envisa skruvförband, så brukar jag värma ordentligt (liten intensiv låga, särskilt när det är aluminium runt, ety det leder bort massor av värme), sopa till ORDENTLIGT med en snärtig hammare (stor för stora grejor, liten för små, insex stoppar man i en bits och slår på så man inte förstör spåret, sexkantsbult sätter man en ringnyckel runt).
Sedan provar man.
Lossnar det inte, så provar man om det går att backa (dra åt) någon tusendel.
Samma sak om den lossnar men går trögt.
Backa så bryts oxiden.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top