Projekt Trajja nånting

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Vad gjorde du adaptern i för program?
Kan vara bra att veta inför framtiden..

Har ju ritat en massa CAD, dock endast i 2D
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vad gjorde du adaptern i för program?
Kan vara bra att veta inför framtiden..

Har ju ritat en massa CAD, dock endast i 2D

Solidedge sen drar man in modellen i Gibbscam & vidare till nån maskin. Dock så jobbar jag inte längre men min nuvarande slav (fd. arbetskompis) är mycket villig att tillverka saker på min order. Ända problemet är att vi inte har nåt alu på jobbet så det måste köpas( ej lånas av jobb för det finns inget att låna av).
Han ska få göra lite grejer till duccen snart hehe...som han än så länge är lyckligt oveten om.
 

Zard

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fd Triumph Thruxton, fd Triumph Street Triple, fd Suzuki GSX600
Välkommen i Thruxtonträsket :) såg din nya hoj i somras på stan och den är grym!
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Solidedge sen drar man in modellen i Gibbscam & vidare till nån maskin. Dock så jobbar jag inte längre men min nuvarande slav (fd. arbetskompis) är mycket villig att tillverka saker på min order. Ända problemet är att vi inte har nåt alu på jobbet så det måste köpas( ej lånas av jobb för det finns inget att låna av).
Han ska få göra lite grejer till duccen snart hehe...som han än så länge är lyckligt oveten om.

Vi börjar i rätt ände!
Jag kollar hemma först gällande Brembohistorian.

:)

Välkommen i Thruxtonträsket :) såg din nya hoj i somras på stan och den är grym!

Tackar!

Skall försöka sätta min egen prägel på den utan att fördärva det som tidigare ägare lagt ned så mkt jobb på ;)
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Vet du hur många hästar det är på baken med en sån trimmning , lite kul att veta har ju bara koll på bigborekittet mm för ca 40000:- då garantras 80 på bakhjulet:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Har inte hunnit undersöka saken i detalj faktiskt.. Gissningsvis handlar det väl om likvärdiga siffror, förmodligen inte med samma vrid visserligen. En effektrepa mest på kul vore ju iofs inte galet!
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Har inte hunnit undersöka saken i detalj faktiskt.. Gissningsvis handlar det väl om likvärdiga siffror, förmodligen inte med samma vrid visserligen. En effektrepa mest på kul vore ju iofs inte galet!

Japp åk å bänka lär ju få rabatt nu när det är lågsesong jag vill veta...:tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Stålar har jag inte till övers just nu, men när löningen kommer så!
Vad är det för mått jag skall kolla på gaffeln?
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Stålar har jag inte till övers just nu, men när löningen kommer så!
Vad är det för mått jag skall kolla på gaffeln?

Lättas är nog bara att jämföra gafflarna men cc mellan fästöronen är ju bra.
Annars kanske du kan ringa till nån återfösäljare de borde ju veta ifall det är likadana bromsar på hojarna. Annars är det ifall skivorna är lika stora, ifall det är lika långt in till skivan osv... brukar va rätt pilligt att få ihop.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gammeltrajjan är ju bortbytt så jag har tyvärr inget att jämföra med.
Kolla cc mellan öronen samt avstånd till skivan från cc fäste ;)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Gammeltrajjan är ju bortbytt så jag har tyvärr inget att jämföra med.
Kolla cc mellan öronen samt avstånd till skivan från cc fäste ;)

Det är iallafalla cc 80mm på gaffeln på Adventuren
 

knutte_66

Jakob
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Thunderbird
Hojbyte

Kul att läsa tråden om min nya Thunderbird och se bilder på min gamla Thruxton. Såg att Tomas skrivit lite om sin bushotrodsTrajja oxå. Kul, den var/är jävligt ball. Fast fan vad den lät illa...
Nån tyckte min fru såg bra ut... det skall jag hälsa henne.
Hoppas du blir nöjd med Thruxtonhojjen. Jag saknar den redan...
Jag får väl ta tag i Thunderbirdsmodifieringar istället. Det blir kul.
Hojen är lite för fet att bygga caféracer av. Det blir nåt busigt istället.
Med lagom upprätt körställning.:)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Glömde bort det, men MCN gjorde ett reportage 98 om "Projekt Bustrajja".
Nr 5 och 6, kolla in där!

Kika även på thriumphrat sidan, mängder av mods!
Hoppas du kommer att trivas med "Engelsmannen" som den har gått under namnet som ;)
Han är för bastant för att vara en kvinna
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tja glömde bort att säga att man även får byta bromscylindern annars blir det skit.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Aaahdå, det hade jag greppat!

Har fått ngn förkoppringssjukdom för tillfället.
Kåporna ser ju lite tajkon ut idag så jag gjorde dessa förslag.
Koppar/mässing
Passade även på att svärta ned avgasbandaget.
Vad sägs?
 

Bifogat

  • motorkåpa.jpg
    motorkåpa.jpg
    104 KB · Visningar: 108
  • motorkåpa2.jpg
    motorkåpa2.jpg
    104.2 KB · Visningar: 104
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Aaahdå, det hade jag greppat!

Har fått ngn förkoppringssjukdom för tillfället.
Kåporna ser ju lite tajkon ut idag så jag gjorde dessa förslag.
Koppar/mässing
Passade även på att svärta ned avgasbandaget.
Vad sägs?

Häll lite syra på så de ser äldre ut istället det gjorde polarn på sin sporre blev kanon. Hur gör man annars för att förkoppra för bara lack blir ju inte lika snyggt.
Men om du förkopprar så kan det ju bli kanon dock så har jag som sagt ingen koll på hur det funkar:va
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tror att det är samma process som krom bortsett från att du skiter i själva kromningen.
Först läggs ju ett lager koppar på. Hur fasen detta blir att underhålla sedan låter jag vara osagt ;)
Någon som har koll?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Tror att det är samma process som krom bortsett från att du skiter i själva kromningen.
Först läggs ju ett lager koppar på. Hur fasen detta blir att underhålla sedan låter jag vara osagt ;)
Någon som har koll?

Svart coating tror jag hade varit jäkligt snyggt och enkelt att hålla efter, tänker själv göra det med rör och pipor på min thruxton, koppar blir ett jäkla gnidande.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Coating är snyggt som faen, men det passar inte riktigt in i temat på denna hoj.
Meningen är ju att det skall se lite gammalt och "ruff" ut. Kör jag på coating så blir det lite för modernt tror jag.
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tror att det är samma process som krom bortsett från att du skiter i själva kromningen.
Först läggs ju ett lager koppar på. Hur fasen detta blir att underhålla sedan låter jag vara osagt ;)
Någon som har koll?

Aha låter kanon + att när du sägert så....kör & berätta sen vart & hur mycket det kostar:tummenupp
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top